Prawo
PRZYPOMINAMY: od 16 kwietnia - sprzedawać można tylko letni ON
Polska Izba Paliw Płynnych zwraca szczególną uwagę na jakość paliw w kontekście poszczególnych okresów roku.
W okresach przejściowych operatorzy stacji paliw powinni położyć szczególny nacisk na weryfikację świadectw jakości, których dostarczenie jest obowiązkiem sprzedawców paliw. W tym kontekście należy pamiętać o paliwie zgodnym z parametrami obowiązującymi dla poprzedniego okresu, a których resztki mogą zalegać w zbiorniku!
I. W przypadku oleju napędowego stosowanego w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. 2015 poz. 1680), podobnie jak w przypadku benzyny E5, wyróżnia cztery okresy, tj.:
- okres letni - od 16 kwietnia do 30 września;
- dwa okresy przejściowe - od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada;
- okres zimowy - od 16 listopada do końca lutego.
Należy mieć jednak na uwadze, iż w przypadku olejów napędowych rozporządzenie wyróżnia dwa jego rodzaje, a mianowicie olej napędowy „standardowy" oraz olej napędowy „o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych". Dla obu tych produktów ustalono różne wartości parametrów jakościowych. Szczególnie istotne jest jednak, aby w kontekście zmiany okresu roku weryfikować temperaturę zablokowania zimnego filtru (CFPP).
Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września CFPP wynosi maks. 0 stopni Celsjusza.
Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 15 listopada CFPP wynosi maks. -10 stopni Celsjusza.
Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego CFPP wynosi maks. -20 dla oleju napędowego standardowego i maks. -32 dla oleju napędowego o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych.
II. Dla benzyn wyróżnia się następujące okresy, w których wartości poszczególnych parametrów mogą się zmieniać. Zmiany te wynikają z treści Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. 2015 poz. 1680). Rozporządzenie określa dla benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7% (m/m) stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym (tzw. E5) następujące okresy w ciągu roku:
- letni - od 1 maja do 30 września;
- dwa okresy przejściowe - od 1 marca do 30 kwietnia oraz od 1 do 31 października;
- zimowy - od dnia 1 listopada do końca lutego.
W przypadku benzyny E5 w poszczególnych okresach zmianom ulegają prężność par, destylacja do temperatury 70oC oraz indeks lotności (VLI). Prężność par [VP (metoda DVPE)] musi się mieścić w zakresach:
- od 1 maja do 30 września: 45,0-60,0 kPa;
- od 1 marca do 30 kwietnia: 45,0-90,0 kPa;
- od 1 października do 31 października: 45,0-90,0 kPa;
- od 1 listopada do końca lutego: 60,0-90,0 kPa.
Rozporządzenie dla benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu 3,7% (m/m) stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym (tzw. E10) wyodrębnia tylko jeden specyficzny okres roku, tj. okres letni, trwający od 1 maja do 30 września. W tym okresie obowiązuje parametr prężności par, który w pozostałym okresie w ogóle nie ma określonego parametru. W pozostałym okresie parametry są stałe.
WIĘCEJ: czytaj w kolejnych wydaniach miesięcznika „Paliwa Płynne”