Auto-Flota

Prezes Novatek: Gaz ziemny stanowi obecnie poważne wyzwanie dla diesla


Komentuje Dariusz Bratoń – Prezes Novatek Polska Sp. z o.o.

"W obliczu coraz bardziej restrykcyjnych norm czystości spalin oraz w związku z poszukiwaniem przez firmy rozwiązań w zakresie optymalizacji kosztów można śmiało powiedzieć, że przyszłość paliw alternatywnych w transporcie należy w znakomitej części do skroplonego gazu ziemnego (LNG). W przeciwieństwie do diesla gaz jest paliwem niezwykle przyjaznym dla środowiska dzięki znaczącemu ograniczeniu emisji tlenków azotu, dwutlenku węgla oraz prawie całkowitemu wyeliminowaniu emisji cząstek stałych. Kolejną korzyścią jest znaczne ograniczenie hałasu, co otwiera przewoźnikom nowe perspektywy biznesowe w strefach ograniczonego ruchu miejskiego, czy też w zakresie dostaw nocnych.

Jednak najbardziej kluczowe dla firm są oszczędności w wydatkach na paliwo, dlatego też  gaz ziemny stanowi obecnie poważne wyzwanie dla diesla. Przedłużona w Niemczech do 2026 roku ulga podatkowa na gaz ziemny sprzyja rozwojowi wykorzystania tego paliwa czyniąc taką inwestycję bardziej opłacalną. Oczywiście dodatkowe wsparcie i ulgi ze strony ustawodawcy mogłyby przyspieszyć konwersję w kierunku LNG, a należy podkreślić, że mniejszy hałas oraz ograniczenie zanieczyszczeń sprawiają, że beneficjentami tej zmiany są nie tylko właściciele floty, ale przede wszystkim całe środowisko.

Technologia LNG dla samochodów ciężarowych i autobusów jest już rozwinięta i pozwala uzyskać dobre osiągi, niestety największą barierą hamującą rozwój tego rynku jest skromna infrastruktura tankowania. Plany rozwojowe w tym zakresie wyglądają jednak obiecująco, między innymi ze względu na podpisaną niedawno „Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych”. Kluczowym dla rozwoju jest również  zabezpieczenie stabilnych i bezpiecznych  dostaw samego paliwa do stacji. Novatek Polska, jako spółka córka producenta skroplonego gazu ziemnego firmy Novatek PAO, jest w pełni przygotowana na globalnie zwiększający się popyt na ekologiczne paliwa gazowe. Z pewnością będziemy bazować na naszym wieloletnim doświadczeniu na rynku autogazu, bowiem podobnie jak w przypadku LPG dystrybucja LNG odbywa się w obiegu zamkniętym co jest gwarancją dostaw do stacji paliw oryginalnego gazu o najwyższej jakości. W takim łańcuchu dystrybucji spółka ma pełną kontrolę nad swoim produktem, a kierowcy mogą czerpać korzyści z zalet oryginalnego i stabilnego paliwa.

Według mojej opinii i  biorąc pod uwagę ograniczenia w rozwoju innych  paliw alternatywnych,  to właśnie  LNG będzie wyznaczało kierunek zmian, idealnie wpisując się w działania na rzecz klimatu i redukcji emisji pochodzących z transportu. Nasza najnowsza strategia rozwoju spółki w segmencie LNG doskonale wpisuje się w transformację jaka czeka nas na rynku i jestem przekonany, że podobnie jak w przypadku LPG, Novatek jako producent będzie wyznaczał standardy w zakresie najwyższej jakości i ciągłości dostaw tego błękitnego paliwa." 

Wróć