Auto i Myjnia

PGNiG: na początku 2019 r. pierwsze komercyjne bunkrowania statków paliwem LNG


 W styczniu 2019 r. zamierzamy przeprowadzić pierwsze komercyjne tankowanie statków paliwem gazowym LNG, czyli tzw. bunkrowanie - zapowiedział w poniedziałek w Gdyni prezes spółki PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha.

Prezes Mucha wziął udział w pokazie ćwiczeń ratowniczo-gaśniczych i rozlewowych LNG, które odbyły się w poniedziałek na terenie Portu Gdynia. Na podstawie tych ćwiczeń opracowana zostanie pierwsza w Polsce technologiczna instrukcja bunkrowania statków, potrzebna do komercyjnego tankowania statków zasilanych paliwem LNG.

- Od września 2016 r., zrealizowaliśmy 36 bunkrowań technicznych na terenie Gdańskiej Stoczni +Remontowej+. Posiadając instrukcje bezpieczeństwa, w styczniu 2019 r. zamierzamy przeprowadzić pierwsze komercyjne bunkrowania - zapowiedział Mucha.

Wyjaśnił, że prawodawstwo unijne zmierza do tego, aby najpóźniej w 2050 r. Bałtyk był morzem kompletnie wolnym od jednostek pływających, które zasilane są ciężkimi paliwami, np. takimi jak mazut. Pierwsza faza tego procesu będzie realizowana już do 2025 r.

- Bunkrując paliwa LNG również bardzo intensywnie o tym myślimy, chcemy wyprzedzić naszą konkurencję, chcemy być obecni we wszystkich większych polskich portach i nie tylko polskich (…) Stąd m.in. te dzisiejsze ćwiczenia i stąd ta duża presja, duża konsekwencja w tym, aby oferta komercyjna była dostępna jak najszybciej  - zaznaczył.

Teren portowy, na którym przeprowadzone zostały pokazowe ćwiczenia, podlega specjalnym rygorom bezpieczeństwa. Ćwiczeniami kierowali specjaliści z Ratowniczej Stacji Górnictwa Otworowego PGNiG, wzięli w nich udział również służby strażackie operujące na terenie portów oraz stoczni.

Wiceprezes PGNiG Maciej Woźniak przez rozpoczęciem pokazów zwrócił uwagę, że dzięki dostawom LNG do Polski i rozwojowi gazoportu w Świnoujściu, udział tego paliwa w polskim miksie energetycznym będzie rósł, a już teraz stanowi kilkanaście procent dostaw.

- W czwartek w zeszłym tygodniu przypłynął (do Świnoujścia - PAP) 40. statek z gazem z LNG, tym razem z Kataru. Jest to wynik, którego nikt się nie spodziewał jeszcze dwa lata temu. Z portu w Świnoujściu wyjechało już ponad 3 tys. takich cystern w ciągu ostatnich dwóch lat, to też jest wynik lepszy niż portu w Rotterdamie, niż portu w Belgii - zaznaczył Woźniak.

Dodał, że gaz, którym w przyszłości będą tankowane statki, pochodzi z różnych kierunków świata. "Gaz, który dopływa do Świnoujścia przypływa przede wszystkim z Kataru, ale również ze Stanów Zjednoczonych, z Norwegii, to jest gaz, który uniezależnia nas, jeśli chodzi o import, od kierunku wschodniego, na czym nam wyjątkowo zależy" - oświadczył.  

Według wiceprezesa PGNiG Obrót Detaliczny Macieja Szczudło największy potencjał dla LNG w basenie Morza Bałtyckiego wynika z unijnych wymogów środowiskowych. Dotyczy to statków, które pływają ze Szwecji, promów, które poruszają się na Morzu Bałtyckim, i innych statków operujących w tym rejonie. "To jest również zachęta i bodziec do rozwoju portów. Armatorzy statków patrzą, czy mają możliwość zatankowania paliwa LNG, więc na pewno podnosi to atrakcyjność portu" - zaznaczył Szczudło.

Prezes Morskiego Portu Gdynia Adam Meller wyjaśnił  natomiast, że port chce w pierwszej kolejności umożliwić bunkrowanie statków z cystern, z kontenerów kriogenicznych, natomiast docelowo wspólnie z PGNiG - zbudować pływającą bunkierkę, mobilną stacją bunkrowania gazu LNG w porcie, na którą będą wkładane kontenery kriogeniczne. "Po co statki - bo tak wygląda rzeczywistość - mają płynąć po paliwo do Kłajpedy, bo tam mogą dzisiaj zabunkrować to paliwo" - mówił Meller.

Jak wyjaśnił kierownik Jednostki Ratownictwa Górniczego w PGNiG Marcin Rusek, w poniedziałek służby ratownicze pokazały w gdyńskim porcie m.in., jak wygląda instalacja do napełniania LNG i z jakimi awariami możemy mieć do czynienia, włącznie z wyciekiem LNG do morza w przypadku awarii w trakcie bunkrownia statku.

"Pokazujemy rozlew LNG i sposób jego gaszenia i porównanie tych par, gazów, które powstają po gaszeniu tego medium, w porównaniu z mediami, które na dzień dzisiejszy we flotach morskich są używane" - wyjaśnił. Około stu gości, którzy uczestniczyli w pokazie, mogło się przekonać, że jedynie gaz ziemny w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, pozostałe paliwa dymiły, tworząc trującą chmurę oparów.

Oddział Ratownicza Stacja Górnictwa Otworowego w Krakowie jest specjalistyczną jednostką zawodowo trudniącą się ratownictwem górniczym, zorganizowaną przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA w Warszawie. PGNiG Oddział RSGO - jako czwarta jednostka ratownicza na świecie i pierwsza w Polsce - zapoczątkowało szkolenia z zakresu bezpiecznego prowadzenia prac przy usuwaniu awarii instalacji i pożarów LNG.

LNG to gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia, uzyskany dzięki schłodzeniu go do temperatury ok. -162 st. C. Jest to obecnie jedno z najbardziej ekologicznych paliw o szerokich możliwościach wykorzystania. Gaz ziemny LNG może być stosowany między innymi w przemyśle, transporcie kołowym, a także w żegludze. Zastosowanie paliwa LNG w żegludze pozwala armatorom zredukować koszty operacyjne, przy jednoczesnym spełnieniu wszelkich, coraz bardziej restrykcyjnych obostrzeń dot. niskiej emisji.

Źródło: PAP

Wróć