Wiadomości

Na Euro 2012 można zyskać

Polskie miasta-gospodarze Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 otrzymają od UEFA 20 mln zł.  Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na budowę stref kibica. Od zapewnienia atrakcyjnej infrastruktury zależy, czy kibice zechcą wracać w celach turystycznych – oceniają eksperci Deloitte.

Zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej mogą mieć duży wpływ nie tylko na polską gospodarkę, ale również na sytuację konkretnych miast. Potencjalne korzyści to przede wszystkim zwiększenie aktywności mieszkańców regionów biorących bezpośredni udział w Euro 2012, co jest związane z zaangażowaniem ludzi w wolontariat czy inne działania mające na celu usprawnienie organizacji turnieju. 
Nowe stadiony mogą przyczynić się do podniesienia pozycji finansowej lokalnych klubów piłkarskich, dzięki zwiększeniu frekwencji na meczach, a co za tym idzie –  zwiększenia dochodów z „dnia meczu” (np. sprzedaż biletów, catering na stadionie). Zmodernizowana infrastruktura – czyli lepsze drogi, łączność, miejski transport - będą służyć lokalnym mieszkańcom i wpływać na atrakcyjność regionu w przyszłości.

Mistrzostwa to szansa na zbudowanie międzynarodowego prestiżu nie tylko dla czterech miast, w których odbędą się rozgrywki. - Świetnym przykładem jest Kraków, który co prawda nie organizuje meczów, ale świetnie wykorzystuje wyścigu do organizacji Euro 2012 jako miasto rezerwowe. Na krakowskich Błoniach powstanie specjalna „strefę kibica” na 15 tys. osób. Dzięki tym działaniom Kraków wzmacnia swój wizerunek, co może przełożyć się na wymierne zyski – mówi Jacek Bochenek, Dyrektor Grupy Sportowej w Deloitte, odpowiedzialny za Euro 2012.

Miasta będą również czerpały bezpośrednie korzyści finansowe z wynajmu powierzchni reklamowych (zapis ujęty w tzw. Master Planie). W planie przygotowań do Euro 2012, UEFA oraz partnerzy handlowi mają zapewnione pierwszeństwo lub wyłączność na nabywanie wszelkiego dostępnego miejsca będącego pod kontrolą miasta, na ich reklamy (m.in. metro, tramwaje, autobusy, nośniki reklamowe na trasie lotnisko-centrum) przez sześć miesięcy przed mistrzostwami i miesiąc po mistrzostwach.

Organizacja prestiżowych europejskich mistrzostw oznacza także, że podczas trwania Euro 2012 więcej pieniędzy wpłynie do kasy właścicieli hoteli, restauracji, taksówkarzy, a także zwiększą się dochody firm zarządzających lokalnym transportem. Nie można także zapominać o większych przychodach z podatków, czy nowych miejscach pracy dla lokalnej społeczności powstałych przy obsłudze turystów. Poza korzyściami finansowymi, można liczyć na wzmocnienie dumy narodowej z bycia gospodarzem tak wielkiego wydarzenia.

Aż trzynaście z szesnastu reprezentacji biorących udział w mistrzostwach będzie zakwaterowanych w Polsce, co może skutkować większymi korzyściami dla naszego kraju w porównaniu chociażby z turniejem organizowanym w Austrii i Szwajcarii. Te kraje musiały „podzielić” się turystami. Jednak aby sprostać wymaganiom obcokrajowców, trzeba pomyśleć o zaplanowaniu im czasu wolnego pomiędzy meczami. Kibice muszą mieć atrakcyjny program, aby dobrze się bawić i wydawać  pieniądze. Jeśli to dostaną , mogą przedłużyć swój pobyt lub wrócą tu w przyszłości - już jako turyści.

Wróć