Wiadomości

MKiŚ o nowym podatku od aut spalinowych


Zgodnie z kamieniami milowymi wynegocjowanymi przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego i opublikowanymi w czerwcu 2022 roku w ramach Krajowego Planu Odbudowy polski rząd zobowiązał się do wprowadzenia podatków od aut spalinowych. Pierwszy kamień E3G dotyczy wejścia w życie aktu prawnego wprowadzającego opłatę rejestracyjną od pojazdów emitujących spaliny zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” w czwartym kwartale 2024 roku. Drugi kamień E4G wymaga wprowadzenia podatku od własności pojazdów emitujących spaliny, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” w drugim kwartale 2026 roku.

Interpelacja nr 2027 do ministra klimatu i środowiska w sprawie nowych podatków od aut spalinowych Warszawa, dnia 11 marca 2024 r.
Zgodnie z kamieniami milowymi wynegocjowanymi przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego i opublikowanymi w czerwcu 2022 roku w ramach Krajowego Planu Odbudowy polski rząd zobowiązał się do wprowadzenia podatków od aut spalinowych. Pierwszy kamień E3G dotyczy wejścia w życie aktu prawnego wprowadzającego opłatę rejestracyjną od pojazdów emitujących spaliny zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” w czwartym kwartale 2024 roku. Drugi kamień E4G wymaga wprowadzenia podatku od własności pojazdów emitujących spaliny, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” w drugim kwartale 2026 roku. Według informacji przekazywanych przez kierownictwo Ministerstwa Klimatu i Środowiska w resorcie trwają prace legislacyjne nad podatkami od aut spalinowych.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

1. Kiedy w życie wejdzie opłata rejestracyjna od auta spalinowego wprowadzana na podstawie kamienia milowego E3G? Czy będzie to pierwszy kwartał 2025 roku?

2. Kiedy w życie wejdzie podatek od posiadania auta spalinowego
wprowadzany na podstawie kamienia milowego E4G? Czy będzie to rok 2026?

3. Jaka będzie konstrukcja opłaty rejestracyjnej od auta spalinowego?
Czy będzie oparta na normie Euro czy CO2?

4. Jaka będzie konstrukcja podatku od posiadania auta spalinowego? W
jaki sposób będzie wyliczany: na normie Euro czy CO2? Proszę o podanie szczegółów tego podatku.

5. Czy właściciele SUV-ów będą objęci dodatkowymi obciążeniami
finansowymi, np. w postaci wyższych opłat za parkowanie?

Posłowie:
Krzysztof Mulawa, Karina Anna Bosak, Krzysztof Tuduj, Witold Tumanowicz
13 marca 2024 r.

Odpowiedź na interpelację nr 2027 w sprawie nowych podatków od aut spalinowych Szanowny Panie Marszałku, w odpowiedzi na interpelację Pana Posła Krzysztofa Mulawy oraz grupy Posłów w sprawie nowych podatków od samochodów spalinowych nr K10INT2027, proszę o przyjęcie poniższych odpowiedzi na zadane pytania:
1. Kiedy w życie wejdzie opłata rejestracyjna od auta spalinowego wprowadzana na podstawie kamienia milowego E3G? Czy będzie pierwszy kwartał 2025 roku?
Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z 14 czerwca 2022 r., zatwierdzającą Krajowy Plan Odbudowy dla Polski, termin realizacji kamienia milowego E3G został określony na IV kwartał 2024 r.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że założeniem Ministerstwa Klimatu i Środowiska w trakcie prac nad przedmiotową reformą jest zmiana obowiązującego już podatku akcyzowego, który już dzisiaj jest uiszczany przed pierwszą rejestracją samochodowego w kraju. Oznacza to, że nie jest planowane wprowadzenie żadnej dodatkowej opłaty.

2. Kiedy w życie wejdzie podatek od posiadania auta spalinowego wprowadzany na podstawie kamienia milowego E4G? Czy będzie to rok 2026? Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z 14 czerwca 2022 r. , zatwierdzającą Krajowy Plan Odbudowy dla Polski termin realizacji kamienia milowego E4G został określony na II kwartał 2026 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach rewizji Krajowego Planu Odbudowy wystąpiło z wnioskiem o usunięcie tej reformy. Obecnie oczekujemy na stanowisko Komisji w zakresie zaproponowanych zmian.

3. Jaka będzie konstrukcja opłaty rejestracyjnej od auta spalinowego?
Czy będzie oparta na normie Euro czy CO2?
Reforma zakłada wprowadzenie opłaty rejestracyjnej, której wysokość będzie uzależniona od poziomu szkodliwych emisji CO2 lub NOx, co ma na celu ograniczenie emisji pochodzących z transportu. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie numer 1 wdrożenie tej reformy zakłada zmianę już obowiązujących regulacji w zakresie podatku akcyzowego, co oznacza że nie jest planowane wprowadzenie żadnej dodatkowej opłaty. W pracach nad wdrożeniem reformy Ministerstwo Klimatu i Środowiska, współpracuje z Ministerstwem Finansów.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w trakcie prac kieruje się zasadą, aby proponowana zmiana była neutralna finansowo dla obywateli oraz uwzględniała zasadę sprawiedliwości społecznej.

4. Jaka będzie konstrukcja podatku od posiadania auta spalinowego? W jaki sposób będzie wyliczany na normie Euro czy CO2, proszę o podanie szczegółów tego podatku?
Mając na uwadze informacje wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 2, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oczekuje na stanowisko Komisji w zakresie wniosku o usunięcie tej reformy.
Obecnie nie są prowadzone prace dotyczących konstrukcji tego podatku.

5. Czy właściciele SUV-ów będą objęci dodatkowymi obciążeniami finansowymi np. w postaci wyższych opłat za parkowanie?
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w swoich działaniach nie planuje wprowadzenia dodatkowych obciążeń finansowych uzależnionych od posiadania konkretnego segmentu pojazdu. Ponadto, należy wskazać, że ustalenia dotyczące opłat za parkowanie, należy do kompetencji samorządów, które podejmują decyzje w tym zakresie autonomicznie, bez konsultacji z administracją rządową.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Krzysztof Bolesta Warszawa, 5 kwietnia 2024 r.

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

 

Wróć