Wiadomości

Komunikat cenowy z 23 lutego 2011 r.

Średnie ceny paliw w Polsce 23 lutego 2011 r. kształtowały się na poziomie 4,75 zł za litr ON, 4,84 zł/l Pb95 i 2,62 zł/l LPG. Od ostatniego tygodnia (notowanie z 16 lutego 2011 r.) ceny ON wzrosły więc o 9 gr/l, Pb95 o 4 gr/l, a LPG spadły o 2 gr/l.

 Wobec średniej stycznia br. ceny w tygodniu 16-23 lutego br. kształtują się następująco: ON +5, Pb95 -5, LPG -4 gr/l. Wobec średniej 2010 r. jest to: +45, +26 i +39 gr/l, a średniej ostatnich 5 lat: +76, +56 i +52 gr/l.

 Od ubiegłego tygodnia o 4 gr zwiększyła się pomiędzy poszczególnymi stacjami rozpiętość cenowa ON (z 41 na 45 gr) i LPG (z 41 na 45 gr), a o 6 gr/l zmniejszyła Pb95 (z 40 na 34 gr).

 Na stacjach koncernowych w porównaniu ze stacjami niezależnymi średnio cena ON jest wyższa o 3 gr/l, Pb95 o 1 gr/l, a LPG o 5 gr/l.

 

Ceny paliw w Polsce 23.02.2011 r. (zł/l)

 

 

min.

śr.

maks.

ON

4,45

4,75

4,95

Pb95

4,65

4,84

4,99

LPG

2,38

2,62

2,83

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

 

 Najniższe ceny oleju napędowego, 4,67 zł/l mamy w Kielcach (zmiana od ubiegłego tygodnia: +8 gr/l, a od początku roku -2 gr/l) i Krakowie (+6 gr i b.z.) Za 4,69 zł/l można jeszcze kupić ON w Poznaniu (+8 i +4 gr/l). Katowice to już cena średnia 4,71 zł/l (+13 i -2 gr/l). Najdrożej jest w Olsztynie: 4,82 zł/l (+3 gr i b.z.) oraz Zielonej Górze i Warszawie 4,81 zł/l (+1 gr/l i b.z. oraz +10 i +1 gr/l). Ze średnią 4,79 zł/l nie najgorzej na tym tle wypadają Opole (+9 gr i b.z.) i Gdańsk (+13 i +2 gr/l). Od początku roku największe wzrosty,+9 gr/l, dotyczą Białegostoku i Bydgoszczy, a największe spadki Szczecina (-6 gr/l to zapewne efekt sąsiedztwa rafinerii w Schwedt). Od ubiegłego tygodnia największe wahania dotyczą Wrocławia (+15 gr/l).

 Najtańszą benzynę bezołowiową, 4,77 zł/l, ma Białystok (+14 i -7 gr/l). Kolejny jest Kraków (4,78 zł/l; +3 i -7 gr/l ), a Katowice to już 4,80 zł/l (+7 i -12 gr/l). Najdrożej, 4,87 zł/l, jest w Warszawie (+4 i -10 gr/l), Opolu (b.z. i -12 gr/l) i Olsztynie (b.z. i -15 gr/l). Nietanio, 4,86 zł/l jest też w Lublinie (+3 i -8 gr/l) i Gdańsku (+1 i -11 gr/l). Od ubiegłego tygodnia największe podwyżki mamy w Białymstoku (+14 gr/l). Spadki zaś w Zielonej Górze (+4 gr/l) – tamże największym wahaniom cena Pb95 podlega od początku roku: -17 gr/l.

 LPG najkorzystniej tankować w Rzeszowie: 2,52 zł/l (-8 i -11 gr/l). Lublin to już 2,55 zł/l (-4
i -8 gr/l), a Kraków 2,56 zł/l (-2 i -6 gr/l). Najdrożej jest w Poznaniu: 2,70 zł/l (+2 i +8 gr/l) i Wrocławiu (b.z.): 2,68 zł/l. Nietanie, 2,67 zł/l są Warszawa (-1 i b.z.) i Szczecin (b.z. i -1 gr/l). Najwięcej, -8 gr/l, spadły ostatnio ceny LPG w Zielonej Górze i Rzeszowie. W stolicy podkarpackiego podlegały też największym wahaniom od początku roku: -11 gr/l.

Miasto

ON

Zmiana

Pb95

zmiana

LPG

zmiana

Białystok

4,73

0,13

4,77

0,14

2,59

-0,04

Bydgoszcz

4,74

0,11

4,84

0,07

2,62

-0,03

Gdańsk

4,79

0,13

4,86

0,01

2,65

0,00

Katowice

4,71

0,13

4,8

0,07

2,61

-0,01

Kielce

4,67

0,08

4,84

0,00

2,61

-0,02

Kraków

4,67

0,06

4,78

0,03

2,56

-0,02

Lublin

4,72

0,11

4,86

0,03

2,55

-0,04

Łódź

4,75

0,08

4,85

0,01

2,59

0,00

Olsztyn

4,82

0,03

4,87

0,00

2,63

-0,02

Opole

4,79

0,09

4,87

0,00

2,64

0,00

Poznań

4,69

0,08

4,84

0,05

2,72

0,02

Rzeszów

4,72

0,13

4,84

0,06

2,52

-0,08

Szczecin

4,73

0,10

4,83

0,05

2,67

0,00

Warszawa

4,81

0,10

4,87

0,04

2,67

-0,01

Wrocław

4,73

0,15

4,84

0,10

2,68

0,00

Zielona Góra

4,81

-0,01

4,83

-0,04

2,62

-0,08

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

 

 

 

Obserwacja zmian na polskim rynku hurtowym staje się coraz bardziej fascynująca. W Orlenie od 16.02 br. cena Pb95 wzrosła o 66 zł/t (3837 zł/t; 2%), w Lotosie o 67 zł/t (3840 zł/t; 1,78%). Tym samym bezołowiowa osiągnęła najwyższą cenę hurtową netto w cennikach polskich rafinerii.  Co w tym fascynującego? Otóż relacja cen hurtowych polskiego oddziału BP Europa SE (koncern, który ma udziały w rafinerii Schwedt) i PKN od pewnego czasu kształtuje się następująco: Pb -20 i ON -30 zł/t. Poza tym benzyny premium – Pb98 w PKN: +67 zł/t (3906 zł/t; 1,75%), w Lotosie: +67 zł/t (3908 zł/t; 1,74%), ale to mieliśmy już w 2010 r. 

Także ceny ON i ONG  wracają na szczyty - po osiągnięciu 16.02 br. maksimum i delikatnej korekcie ostatnich dni (min. to 3701 zł/t). W Lotosie 3725 zł/t ON oznacza wzrost zerowy (acz 3,24% od 01.01 br. i 12,37% od 24.11.2010 r.); w Orlenie 3726 zł/t to jednak +1 zł/t w tym okresie (oraz, odpowiednio: 3,24 i 12,40%).  O tyleż zdrożały w Płocku również oleje napędowe premium: Arktyczny 2 (3936 zł/t; 3,06 i 12,94%) i Miejski Super (4006 zł/t; 3,06 i 12,91%); oraz B100 (3325 zł/t; 5,29 i 3,45$). W Lotosie B100, jak w ostatnią środę: 3625 zł/t (0,47 i 9,35%), ale już I Z-40 +10 zł/t (3935 zł/t; 3,06 i 12,91%).

 W Lotosie różnica B100/ON utrzymuje się zatem wciąż na poziomie 100 zł/t, a w Orlenie 400 zł/t. Za to Pb/ON ponownie wzrasta do 3%, podczas gdy ostatnio spadła już poniżej 1% (przypomnijmy, że rok temu było to ok. 10%). 210 zł/t to nadal dystans w cenie olejów premium do zwykłego ON, lecz różnica PB95/98 spadła grubo poniżej 100 zł. Paliwa grzewcze: ONG Ekoterm Plus +1 zł/t (2657 zł/t; +4,98 i 18,55%); ONG Red +26 zł/t (2643 zł/t; 5,49 i 20,33%).

 Giełdy światowe wciąż pod wpływem Libii. Mimo wysiłków pozostałych państw OPEC ropa Brent w Londynie po ra z kolejnyprzekroczyła swe maksima cenowe, osągając 108,64 USD/b. Rośnie też WTI (95,25 USD/b), ale różnica w cenie ropy europejskiej i amerykańskiej nadal pozostaje na niespotykanie (i logicznie niewytłumaczalnie) wysokim poziomie. W miarę stabilny i na dość wysokim poziomie jest dyferencjał Ural/Brent, lecz choć ropa rosyjska przekroczyła 105 USD/b, to za sprawą planowanych na ten rok przez Kreml cięć ceł na rynek europejski (oraz podwyżek tych dotyczących złóż syberyjskich - patrz "Wiedomosti") powinno to się wkrótce zmienić.

Waluty
od 30.11.2010 r. (w relacji do PLN wg NBP): USD -7,79%, EUR -2,85% (różnica 1,08 – czyli wciąż wysoka); CNY -6,73%, CHF -4,31%

 

Zespół PIPP

* Zestawienie powstało w oparciu o monitoring cen paliw w Polsce prowadzony przez Polską Izbę Paliw Płynnych

Wróć