Strefa przedsiębiorcy

Jak zmieniły się nawyki gastronomiczne Polaków - specjalnie dla miesięcznika "Paliwa Płynne" komentuje Jakub Ruzga Manager ds. Caffe MOYA


Jak zmieniły się nawyki gastronomiczne Polaków w ostatnich dekadach?
W ciągu ostatnich trzydziestu lat zmieniły się bardzo. Na początku lat 90. XX w. myśl o piciu kawy z papierowego kubka mogłaby wywołać oburzenie. A dzisiaj z przyjemnością pijemy właśnie taką kawę. Coraz więcej też jemy poza domem, nie tylko w restauracjach. To jest kolejna zmiana, wynikająca w dużym stopniu z tempa i stylu życia. Chcemy mieć dostęp do różnych produktów, świeżych, smacznych i ciekawie podanych, najlepiej na zawołanie. Stąd tak duża popularność np. dań gotowych, coraz częściej spotykanych na stacjach benzynowych i w małych sklepach. Dochodzimy też do momentu, kiedy nie zadowala nas już tylko hot-dog, szukamy na przykład urozmaiconych kanapek, najchętniej podanych na ciepło, a jeszcze lepiej - w poczuciu, że zdrowo.


Jaką rolę w menu oferowanym odgrywają produkty fit?
Żyjemy szybko, ale chcemy też żyć fit. Upodabniamy się pod tym względem do społeczeństw zachodnich, ale jesteśmy też bardziej świadomi jako konsumenci. Poza tym, że chcemy zjeść tu i teraz, to chcemy jeszcze zjeść zdrowo. I takiego zdrowego elementu szukamy w oferowanych nam produktach, także w codziennym fast foodzie. Wbrew pozorom to się nie wyklucza: dopasowanych do naszych potrzeb fast foodów z - nazwijmy to - elementami fit jest dostępnych coraz więcej. To, które z nich wybieramy, jest często kwestią zaufania, czy to do danej marki czy miejsca.


Jaką rolę w promocji marki własnej pełnią opakowania?
Opakowanie to dzisiaj kluczowa informacja o produkcie. Często to właśnie sposób i forma zapakowania produktu decydują o jego powodzeniu na rynku, szczególnie na początkowym etapie promocji. Nie znaczy to oczywiście, że obojętna jest zawartość. Znaczy to, że jeśli mamy dwa podobne do siebie produkty - a takich przecież dzisiaj nie brakuje - to o wyborze klienta najczęściej decyduje właśnie opakowanie. Widać to szczególnie teraz, kiedy mamy do czynienia z jeszcze jedną tendencją wśród konsumentów. Powoli odchodzimy od ery dużych, czasochłonnych zakupów supermarketowych na rzecz szybkich, wygodnych i drobnych zakupów, dostępnych tu i teraz, po drodze, takich trochę zakupów impulsowych. Jednak abyśmy chcieli sięgnąć po te impulsowe produkty, muszą być one odpowiednio zapakowane.

WIĘCEJ czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne"

Źródło: ANWIM SA

Jeżeli szukasz oferty convenience, znajdziesz ją podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018, w dniach 9-11 maja 2018 r., na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Wróć