Wiadomości

DAF będzie produkował hybrydy


Produkcja DAF LF Hybrid, 12-tonowego samochodu dystrybucyjnego z równoległym systemem hybrydowym, rusza pod koniec 2010 r. w Leyland Trucks w Wielkiej Brytanii. Nastąpi to po zakończonych właśnie całościowych testach terenowych, podczas których pojazdy były sprawdzane w najróżniejszych praktycznych zastosowaniach, zarówno u klientów z Wielkiej Brytanii, jak i całej Europy.

 

DAF LF Hybrid jest napędzany przez silnik wysokoprężny, silnik elektryczny lub oba jednocześnie. Samochód jest wyposażony w 4,5-litrowy silnik wysokoprężny PACCAR FR, który spełnia wymagania bardzo niskiej emisji substancji szkodliwych, określanych normą EEV bez filtra sadzy. W LF Hybrid silnik ma maksymalną moc 118 kW/160 KM i jest połączony z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Eaton (Autoshift).

Pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów jest zainstalowany silnik elektryczny, który może zarówno zapewniać napęd, jak i funkcjonować jako generator. Energia wyzwalana podczas hamowania jest przechowywana w bateriach litowo-jonowych i ponownie wykorzystywana podczas przyspieszenia. W zależności od stopnia naładowania baterii litowo-jonowych komputer centralny ustala, kiedy napęd zapewnia silnik wysokoprężny, a kiedy i w jakim stopniu używany jest silnik elektryczny.

Zestaw akumulatorów dla systemu hybrydowego waży ok. 100 kg i składa się z dziewięćdziesięciu sześciu ogniw o napięciu 3,4 V. Gdy te akumulatory są całkowicie naładowane, samochód LF Hybrid może podróżować około dwa kilometry z napędem elektrycznym, bez potrzeby stosowania silnika wysokoprężnego. W praktyce wystarcza to na wjazd i wyjazd z „zielonych stref” w centrach miast. W tego typu warunkach silnik wysokoprężny również pracuje na jałowym biegu, aby napędzać różne elementy (np. pompę sterującą i sprężarkę powietrza). Samochód LF Hybrid jest także wyposażony w system „start/stop”.

Oprócz zestawu akumulatorów technologia hybrydowa DAF składa się z transformatora prądu, który przetwarza prąd zmienny dostarczany przez generator na prąd stały dla akumulatorów. Do podwozia zamontowane jest również urządzenie chłodnicze do chłodzenia wspomnianego transformatora. Samochód DAF LF45.160 Hybrid jest ogółem tylko o 300 kg cięższy niż standardowy model tylko z silnikiem wysokoprężnym. Ponieważ seria DAF LF słynie z korzystnej masy własnej, 12-tonowy LF Hybrid oferuje bardzo użyteczną nośność ok. 7,5 ton.

DAF rozpoczyna dostawę pojazdu LF Hybrid w Wlk. Brytanii, Holandii, Niemczech, Francji i Belgii – krajach, w których według badań rynku zainteresowanie pojazdami hybrydowymi jest największe. W zależności od powodzenia LF Hybrid na wspomnianych rynkach DAF zadecyduje, czy włączyć ten pojazd do standardowego asortymentu produktów w innych krajach.

Wróć