Strefa przedsiębiorcy

Cicha nawierzchnia z MODBIT HiMA

Asfalt MODBIT HiMA wyprodukowany w LOTOS Asfalt został zastosowany w listopadzie w trakcie realizacji drogi ekspresowej S-51 na odcinku Olsztyn-Olsztynek. Energopol Szczecin – główny wykonawca inwestycji – wykorzystał asfalt z rafinerii w Gdańsku do budowy tzw. cichej nawierzchni.

– Wybraliśmy MODBIT HiMA ponieważ był to jedyny asfalt w Polsce, który dzięki swoim parametrom spełniał wymagania określone przez inwestora – mówi Marcin Wronka, z-ca dyrektora kontraktu ds. drogowych/kierownik robót drogowych w firmie Energopol Szczecin. – Firma Energopol Szczecin rozwija się dynamicznie i angażuje się w innowacyjne technologie oraz interesujące projekty. Dlatego podjęliśmy się wykonania nawierzchni SMA 8LA o obniżonej emisji hałasu jako odcinka doświadczalnego na drodze ekspresowej S-51 na odcinku Olsztyn-Olsztynek, gdzie zamawiającym jest GDDKiA Odział Olsztyn. Struktura mieszanki SMA 8LA, poza redukcją hałasu, pozwala również na eliminację skutków zjawiska „aquaplaningu” tj. utraty przyczepności pojazdu spowodowanej mokrą nawierzchnią – dodaje.

Nawierzchnia drogowa wykonana z mieszanki mineralno-asfaltowej, do produkcji której zastosowano asfalt MODBIT HiMA będzie jedną z pierwszych tego typu nawierzchni w województwie warmińsko-mazurskim. Hałas emitowany przez ruch pojazdów poruszających się po tej drodze będzie niższy – od 2,5 do 5,0 dB.

Zastosowany w testowej nawierzchni asfalt MODBIT HiMA to produkt charakteryzujący się podwyższonymi właściwościami funkcjonalnymi. Poziom modyfikacji polimerem w tym produkcie jest ponad dwukrotnie większy niż w asfaltach modyfikowanych, które są stosowanie powszechnie w warstwach ścieralnych dróg. Wysoka zawartość modyfikatora nie powoduje utrudnień przy wbudowywaniu gotowej mieszanki mineralno-asfaltowej. Nawierzchnia drogowa zbudowana z asfaltu HiMA będzie odporna na odkształcenia trwałe (koleinowanie) i będzie się cechowała dłuższą żywotnością.

Źródło: Grupa LOTOS

Wróć