Wiadomości

Branża piwowarska podsumowała tegoroczny sezon.

O 3,2% wzrosła sprzedaż piwa w Polsce do końca sierpnia tego roku - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Branży nie sprzyjało zimne i deszczowe lato, za to zdecydowanie lepsza niż rok wcześniej była wiosna.

Po pierwszych 2 kwartałach popyt na piwo w Polsce był wyższy o 7,6% niż w analogicznym okresie roku 2010. W pierwszym kwartale 2011 r. sprzedaż wzrosła o 2,2% w stosunku do I kw. 2010, natomiast II kw. przyniósł wzrost sprzedaży już o 11,6%. Nie można jednak zapominać, iż wiosna 2010 r., naznaczona katastrofą smoleńską i dramatycznymi powodziami w Polsce, była dla branży jednym z najgorszych okresów, przynosząc np. w maju 2010 r. ok. 15% spadek sprzedaży.

Tak więc wiosenny wzrost popytu był raczej odreagowaniem rynku w stosunku do sytuacji ubiegłorocznej. Z kolei zimne i deszczowe wakacyjne miesiące 2011 r. były dla branży piwowarskiej znacznie gorsze niż rok wcześniej - popyt na piwo był mniejszy o 6,1% niż rok wcześniej. Tym niemniej, od stycznia do sierpnia br. sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 3,2%. W skali całego roku można spodziewać się wzrostu o ok. 2% w stosunku do roku 2010.

Opublikowany przez The Brewers of Europe i Ernst & Young raport “The Contribution Made by Beer to European Economy” podsumowuje kondycję polskiej i europejskiej branży piwowarskiej w 2010 roku. Z raportu wynika, że polska branża piwowarska jest trzecim co do wielkości producentem w Europie - po Niemczech i Hiszpanii. Produkcja piwa w naszym kraju to 36,6 mln hl, a konsumpcja wynosi 91 l na głowę statystycznego obywatela.

W Polsce sektor browarniczy wygenerował w mijającym roku wartość dodaną 2,02 mld euro oraz wniósł 2,4 mld euro podatków do budżetu państwa. Ponadto, jak szacują autorzy raportu, poza 15 tys. osób zatrudnionych bezpośrednio w browarach, sektor piwowarski pośrednio generuje ok. 75 tys. miejsc pracy w sektorach zaopatrujących i obsługujących browarnictwo, zaś doliczając miejsca pracy generowane w gastronomii i hotelarstwie daje to łącznie 157 tys. miejsc pracy.

W 2010 r. europejski sektor piwowarski także przeżywał niełatwy okres – produkcja piwa wyniosła 382,6 mln hl i była o 1% niższa niż rok wcześniej, za to konsumpcja spadła już o 4% i wyniosła 342,6 mln hl. W UE sektor ten zatrudniał ponad 2 mln ludzi, co daje ok. 1% wszystkich miejsc pracy we wszystkich krajach Wspólnoty. Jednocześnie sektor osiągnął wartość dodaną ok. 50 mld euro oraz wygenerował 50,6 mld euro podatków.

Nie tylko kwestiami rynkowymi zajmowała się branża piwowarska w mijającym roku. Do najważniejszych wydarzeń bez wątpienia należało seminarium „Edukacja Obywatelska – Alkohol a Społeczeństwo”, zorganizowane przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego oraz The Brewers of Europe.

Tematyka Seminarium zebrała ekspertów z różnych dziedzin, ale koncentrowała się wokół wypracowania realnych i efektywnych sposobów zapobiegania negatywnym skutkom nieodpowiedzialnego spożywania alkoholu, oraz roli jaką mogą w tych działaniach odegrać wszystkie organizacje chcące uczestniczyć w kształtowaniu kultury odpowiedzialnego spożywania alkoholu. Branża piwowarska podnosi konieczność stworzenia szerokiego forum społecznego, które stałoby się realnym forum dyskusji, wymiany opinii oraz wypracowywania realnych rozwiązań problemów związanych z nieodpowiedzialnym piciem alkoholu. Forum takie powinno być otwarte dla wszelkich instytucji, organizacji czy środowisk chcących uczestniczyć w rozwiązywaniu tego problemu - takich jak administracja państwowa, organizacje pozarządowe, think tanki czy ośrodki naukowe.

Chęć powołania polskiego Forum Alkohol a Społeczeństwo ogłoszono na wspomnianym Seminarium 28 listopada br. Wszystkie prezentacje wygłoszone w czasie konferencji, zdjęcia i wypowiedzi ekspertów dostępne są na stronie www.browary-polskie.pl w zakładce Alkohol a Społeczeństwo oraz na profilu Seminarium na Facebooku.

Wróć