Działania Izby

Targi najlepszą formą promocji

Polska Izba Przemysłu Targowego zaprezentowała dwudziesty drugi raport statystyk targowych – Targi w Polsce 2014.

Raport zawiera potwierdzone audytem CENTREX – Międzynarodowego Związku Statystyk Targowych – dane statystyczne ponad 200 targów zorganizowanych w 2014 roku w Polsce. Zebrane przez PIPT statystyki, dotyczą targów zrealizowanych przez 18 krajowych organizatorów. Polskie targi ponownie odnotowały wzrost parametrów, co potwierdza ich konkurencyjność i wiodącą rolę na środkowoeuropejskim rynku targowym.

Raport Targi w Polsce to publikacja wysokiej jakości wiarygodnych danych statystycznych, która ma na celu utwierdzenie specjalistów ds. marketingu firm z wielu branż gospodarki w przekonaniu, iż właściwie ulokowali swoje budżety na udział w targach w Polsce.

Z uwagi na organizację kilku wiodących marek targów w Polsce w cyklu co 2 lata, dane statystyczne przedstawione w najnowszym raporcie PIPT porównuje do danych z roku 2012. Według danych Polskiej Izby Przemysłu Targowego oraz CENTREX całkowita wielkość powierzchni wynajętej na targach w Polsce wyniosła 817 481 mkw., co oznacza aż 10-cio procentowy wzrost (742 369 mkw. w 2012 r.). W targach zorganizowanych w ubiegłym roku udział wzięło 28 799 wystawców. Ich liczba wzrosła o 3,5% w porównaniu z rokiem 2012, kiedy to w targach w Polsce uczestniczyło 27 810 wystawców.

Nie zawiedli wystawcy polscy. Przybyło ich na nasze targi o 660 więcej niż dwa lata wstecz ( +2,8 %) . – Utrzymujący się od kilku lat wzrost powierzchni wynajętej na targach w Polsce, w których uczestniczą przede wszystkim polskie firmy, dowodzi dobrej kondycji firm z wielu sektorów gospodarki, co jest niewątpliwie efektem wyraźnego ożywienia gospodarczego z jakim mamy do czynienia w Polsce od kilku lat. – ocenia Przemysław Trawa, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich, prezes Rady PIPT. Wzrost miał miejsce także w kategorii wystawców zagranicznych na targach w Polsce. Wyniósł on 7% w porównaniu z poprzednimi edycjami targów, co tylko potwierdza atrakcyjność polskiego rynku targowego dla zagranicznych klientów.

Z ofertą wystawców na targach w Polsce w 2014 roku zapoznało się 1 378 209 zwiedzających. Oznacza to przyrost aż o 10,3 % do ubiegłego roku oraz aż o 18,5% z porównywanym rokiem 2012. Według badań PIPT liczba zwiedzających na około 200 targach w Polsce systematycznie rośnie od 2009 roku.

Statystyki w dwóch ujęciach

Raport prezentuje dane w dwóch układach: według miast i branż. Z danych PIPT wynika, że największą liczbę wystawców przyciągnęły imprezy targowe organizowane przez Międzynarodowe Targi Poznańskie, Targi w Krakowie i Międzynarodowe Targi Gdańskie. Podobnie, najwięcej powierzchni targowej sprzedali ci sami organizatorzy targów z Poznania, Gdańska i Krakowa. Na to niewątpliwie ma wpływ stale rozwijająca się infrastruktura targowa. Potwierdza to Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie, wiceprezes PIPT: – Przede wszystkim zakończyliśmy budowę naszego nowego obiektu – EXPO Kraków. Przełożyło się to na większą frekwencję uczestników targów oraz na zwiększone zainteresowanie organizatorów wszelkiego rodzaju eventów.

Ciekawych wniosków dostarcza analiza statystyk targowych w ujęciu branżowym. Liderem wśród 22 branż wymienionych w Raporcie są targi związane z branżą odpoczynku, hobby i czasem wolnym. Targi te skierowane są do szerokiego grona odbiorców, odwiedza się je po to, by otrzymać dawkę emocji. Przykładem tego typu imprez są m.in. Poznań Game Arena, przyciągająca miłośników gier komputerowych, targi Boat Show w Łodzi – święto żeglarzy, czy Cavaliada – święto jeździectwa, które odbyły się w Poznaniu, Warszawie jak i Lublinie. Równie wysoką pozycję notują imprezy targowe z branży budowlanej i inżynierii przemysłowej. Tendencję, którą obserwujemy na rynku polskim, iż wzrasta znaczenie targów skierowanych do szerokiej publiczności, potwierdzają dane statystyczne publikowane przez europejskie organizacje targowe oraz UFI Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego (raport Euro Fair Statistics 2014).

Nowe oblicze targów

Zdaniem ekspertów obecnie mamy do czynienia z trzema rodzajami targów: pierwszy to dobrze znane od lat klasyczne targi kontraktacyjne, drugi to zyskujące na znaczeniu targi eventowe (samochodowe czy wędkarskie), trzeci typ, który być może trudno nazwać „targami” to ekspozycje towarzyszące, np. kongresom czy wydarzeniom sportowym. Zmiany te są konsekwencją strategii dywersyfikacji działań firm targowych, polegającej na poszerzaniu ich portfolio o nowe produkty i nowe rynki.

– Targi, rozumiane szeroko, obecnie zmieniają swe funkcje i oblicze. Pojawili się w branży profesjonalni organizatorzy konferencji, kongresów, eventów i wystaw towarzyszących innym wydarzeniom o charakterze sportowym, kulturalnym, społecznym i handlowym. Silnie wpływają na branżę targową, zmieniając ją. Organizatorzy targów poszerzają swoją działalność o organizację eventów oraz kongresów. Z kolei organizatorzy eventów, kongresów zaczynają działać w obu pokrewnych dziedzinach. – ocenia Przemysław Trawa, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich, prezes Rady PIPT.

– Wszystkie te zmiany, a przede wszystkim rosnący potencjał targów, znajdują swoje odzwierciedlenie także w polityce samych obiektów targowych. Wiele nowych lokalizacji już na etapie planowania nastawia się na multifunkcyjność, biorąc pod uwagę także możliwość organizacji imprez o charakterze targowym. Część istniejących już obiektów planuje zaś modernizację, zmierzającą m.in. do uzupełnienia ich o funkcję kongresową, która staje się nieodłącznym elementem targów. – podkreśla Żaneta Berus, Prezes EXPO XXI Warszawa i wiceprezes Rady PIPT.

Powyższe zmiany na rynku targowym potwierdzają dane ujęte w raporcie PIPT. Wynika z nich, że spośród ogółu imprez organizowanych w obiektach targowych członków PIPT, 13,8 % wszystkich wydarzeń to targi i wystawy, podczas gdy 86,2% stanowią konferencje, kongresy, eventy, wydarzenia sportowe i kulturalne.

Pełen Raport PIPT Targi w Polsce 2014 dostępny jest bezpłatnie na stronie PIPT.

Wróć