Wiadomości
„Polityka Promocji Gospodarczej Polski ” przyjęta przez Radę Ministrów

Wzmocnienie konkurencyjności polskiej gospodarki, zwiększenie stopnia jej umiędzynarodowienia, czy wsparcie polskich eksporterów – to m.in. zakłada przyjęty przez Radę Ministrów dokument „Polityka Promocji Gospodarczej Polski”. Został on opracowany przez MRiT z udziałem strony społecznej.
„Polityka Promocji Gospodarczej Polski” opracowana przez MRiT, to dokument określający założenia rozwoju udziału polskiej gospodarki na światowych rynkach. Zaplanowane do 2030 r. działania będą skupiać się na:
- zwiększeniu umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw (w tym zwiększenia liczby eksporterów i inwestorów zagranicznych, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw – MŚP)
- zwiększeniu udziału krajów pozaunijnych w polskim eksporcie i inwestycjach, przy dalszym umacnianiu relacji gospodarczych z krajami Unii Europejskiej
- konsekwentnym przesuwaniu się Polski na wyższe poziomy w globalnych łańcuchach wartości dodanej, w tym w szczególnie innowacyjnych branżach i na kluczowych etapach wytwarzania
- zwiększeniu udziału wyrobów wysoko przetworzonych i wyrobów wysokiej techniki w polskim eksporcie
- wzroście liczby i wartości inwestycji zagranicznych realizowanych przez polskie firmy
Główne założenia
Dokument zakłada poprawę koordynacji i spójności działań promujących polską gospodarkę za granicą poprzez powołanie międzyresortowego zespołu przy Ministrze Rozwoju i Technologii. Zespół będzie ustalał priorytety eksportowe i inwestycyjne, koordynował działania między szczeblami centralnym i regionalnym, zapewniał konsultacje z przedsiębiorcami oraz koordynował opracowywanie instrumentów wsparcia przedsiębiorców.
Przyjęta przez Radę Ministrów polityka wskazuje rynki perspektywiczne z punktu widzenia rozwoju polskiego eksportu. Zakłada ona także konieczność planowania lub modyfikowania instrumentów wspierających rozwój i promocję eksportu, w odpowiedzi na zmieniające się warunki na rynkach zagranicznych. Ważną rolę w tym zakresie będzie mieć optymalizacja rozmieszczenia Zagranicznych Biur Handlowych.
Istotnym elementem będzie promocja Marki Polskiej Gospodarki oraz 15 kluczowych sektorów, takich jak: budownictwo, ICT, zielone technologie, przemysł kosmetyczny czy branże lotnicza i kosmiczna.
Planowane jest usprawnienie systemu informacji eksportowej, w tym modernizacja portalu www.trade.gov.pl oraz stworzenie „ścieżki rozwoju eksportera”, zapewniającej kompleksową obsługę przedsiębiorców na różnych etapach internacjonalizacji.
Zatwierdzona przez rząd „Polityka Promocji Gospodarczej Polski” podkreśla również znaczenie synergii handlu i nauki poprzez współpracę instytutów badawczych i instytucji wsparcia eksportu.
Link do aktualności >>><<<