Wiadomości

„Polityka Promocji Gospodarczej Polski ” przyjęta przez Radę Ministrów


Wzmocnienie konkurencyjności polskiej gospodarki, zwiększenie stopnia jej umiędzynarodowienia, czy wsparcie polskich eksporterów – to m.in. zakłada przyjęty przez Radę Ministrów dokument „Polityka Promocji Gospodarczej Polski”. Został on opracowany przez MRiT z udziałem strony społecznej.

„Polityka Promocji Gospodarczej Polski” opracowana przez MRiT, to dokument określający założenia rozwoju udziału polskiej gospodarki na światowych rynkach. Zaplanowane do 2030 r. działania będą skupiać się na:

  • zwiększeniu umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw (w tym zwiększenia liczby eksporterów i inwestorów zagranicznych, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw –  MŚP)
  • zwiększeniu udziału krajów pozaunijnych w polskim eksporcie i inwestycjach, przy dalszym umacnianiu relacji gospodarczych z krajami Unii Europejskiej
  • konsekwentnym przesuwaniu się Polski na wyższe poziomy w globalnych łańcuchach wartości dodanej, w tym w szczególnie innowacyjnych branżach i na kluczowych etapach wytwarzania
  • zwiększeniu udziału wyrobów wysoko przetworzonych i wyrobów wysokiej techniki w polskim eksporcie
  • wzroście liczby i wartości inwestycji zagranicznych realizowanych przez polskie firmy

Główne założenia

Dokument zakłada poprawę koordynacji i spójności działań promujących polską gospodarkę za granicą poprzez powołanie międzyresortowego zespołu przy Ministrze Rozwoju i Technologii. Zespół będzie ustalał priorytety eksportowe i inwestycyjne, koordynował działania między szczeblami centralnym i regionalnym, zapewniał konsultacje z przedsiębiorcami oraz koordynował opracowywanie instrumentów wsparcia przedsiębiorców.

Przyjęta przez Radę Ministrów polityka wskazuje rynki perspektywiczne z punktu widzenia rozwoju polskiego eksportu. Zakłada ona także konieczność planowania lub modyfikowania instrumentów wspierających rozwój i promocję eksportu, w odpowiedzi na zmieniające się warunki na rynkach zagranicznych. Ważną rolę w tym zakresie będzie mieć optymalizacja rozmieszczenia Zagranicznych Biur Handlowych.

Istotnym elementem będzie promocja Marki Polskiej Gospodarki oraz 15 kluczowych sektorów, takich jak: budownictwo, ICT, zielone technologie, przemysł kosmetyczny czy branże lotnicza i kosmiczna. 

Planowane jest usprawnienie systemu informacji eksportowej, w tym modernizacja portalu www.trade.gov.pl oraz stworzenie „ścieżki rozwoju eksportera”, zapewniającej kompleksową obsługę przedsiębiorców na różnych etapach internacjonalizacji.

Zatwierdzona przez rząd „Polityka Promocji Gospodarczej Polski” podkreśla również znaczenie synergii handlu i nauki poprzez współpracę instytutów badawczych i instytucji wsparcia eksportu.

Link do aktualności >>><<<

Wróć