Prezentacje i wywiady
Prezentacje i wywiady
Wsparcie sportu i zysk w biznesie

O sponsoringu sportowym i funkcji ambasadora marki, a także o korzyściach płynących ze współpracy sportu z biznesem rozmawiamy z Dyrektorem ds. operacyjnych MOYA, Członkiem Zarządu Anwim S.A. – Panem Andrzejem Kondysem oraz z Dyrektorem Działu Marketingu MOYA Radomka Lotnisko Warszawa–Radom – Panem Krzysztofem Witkiem.
Anwim S.A. rozpoczął sponsorowanie damskiej drużyny siatkarskiej MOYA Radomka Lotnisko Warszawa– Radom w trudnym okresie, bo na początku pandemii. Co miało wpływ na tę decyzję?
Andrzej Kondys, Dyrektor ds. operacyjnych MOYA, Członek Zarządu Anwim S.A.: Z drużyną Radomka Radom związaliśmy się w sezonie 2018/19, czyli jeszcze przed pandemią. Nawiązaliśmy współpracę sponsorską z siatkarskim klubem kobiet, ponieważ zachwycił nas swoją siłą i determinacją – po latach przerwy w pięknym stylu powrócił do pierwszej ligi, a potem do ekstraklasy. Radomska drużyna, podobnie jak nasza firma, która jest najszybciej rosnącą siecią paliw w Polsce, w zaskakującym tempie rozwinęła skrzydła. Gdy rok później rozpoczęła się pandemia, nastał bardzo ciężki okres dla klubów sportowych. Zawieszone rozgrywki i brak transmisji oznaczały nie tylko drastyczne zmniejszenie wpływów, ale wiele klubów stanęło w obliczu walki o przetrwanie. Dla wszystkich była to nowa sytuacja. Uznaliśmy, że to moment, w którym należy okazać jeszcze większe wsparcie zdolnej siatkarskiej drużynie i zdecydowaliśmy się na zacieśnienie współpracy. Rolą sponsora jest przede wszystkim zapewnienie zawodnikom stabilności i bezpieczeństwa, a potem przychodzą piękne profity w postaci radości z każdego mniejszego czy większego sukcesu. Nasza decyzja była słuszna, a drużyna znakomicie wykorzystała wsparcie i od kilku lat jest liczącym się graczem w ekstraklasie.
Dlaczego wybrano ten sport a nie inny?
Andrzej Kondys: Jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie i angażujemy swoje siły oraz zasoby w obszarach, które są bliskie naszym wartościom. Wspieranie danej dyscypliny sportu oznacza także jej popularyzację. Rola sportu w życiu każdego z nas jest nie do przecenienia. Szybkie tempo i stres to dziś rzeczywistość niemal każdego człowieka. Wspomniana już pandemia zatrzymała nas na chwilę i pokazała, jak ważne jest zadbanie o zdrowie, a aktywność fizyczna jest niewątpliwie jednym z kluczowych czynników dobrostanu. Dodatkowo, gry zespołowe budują poczucie przynależności do grupy, uczą zachowań fair play, wzajemnej pomocy i szacunku do rywali. To także wartości, którymi kieruje się nasza firma. Siatkówka jest piękną dyscypliną i drugim pod względem popularności sportem zespołowym w naszym kraju. Wpływ na to mają osiągnięcia naszych siatkarzy na arenie światowej. Może teraz czas na siatkarki? Od siebie mogę jeszcze dodać, że mam osobisty stosunek do tej dyscypliny sportu między innymi dlatego, że mój ojciec również był zawodnikiem – grał w amatorskiej drużynie przez wiele lat. Dlatego tym bardziej się cieszę z takiego wyboru. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Radomka to nie tylko drużyna występująca w ekstraklasie. To również Akademia Radomki, w której klub stawia na rozwój młodzieży. Już od najmłodszych lat, dziewczynki mogą brać udziału w treningach siatkarskich, występować w turniejach na szczeblu lokalnym oraz ogólnopolskim.
Jakie korzyści odnoszą obie strony z tej współpracy?
Andrzej Kondys: Współpraca z Radomką wpisuje się w naszą strategię w obszarach zrównoważonego rozwoju i ładu korporacyjnego, ponieważ wiąże się z popularyzacją dyscypliny sportu, która jest dostępna dla większości społeczeństwa. W przeciwieństwie do sportów, które wymagają wypożyczenia czy posiadania drogiego sprzętu, tu wystarczy piłka i dostęp do boiska. W siatkówkę można grać w zasadzie na dowolnej nawierzchni. W dobie internetu nie powinniśmy mieć też kłopotu ze skompletowaniem zespołu albo dołączeniem do już istniejącego. Jeśli chodzi o sam branding i widoczność naszej marki, to współpraca z klubem Radom Radomka jest dla nas również satysfakcjonująca. Docieramy do szerokiej grupy potencjalnych klientów, a logo i barwy są widoczne zarówno w hali RCS jak i podczas transmisji TV.
Krzysztof Witek, Dyrektor Działu Marketingu MOYA Radomka Lotnisko Warszawa–Radom: Pozyskaliśmy poważnego i godnego zaufania partnera, na którego wsparcie możemy liczyć przez cały sezon. Współpraca z MOYA oznacza dla nas stabilność oraz wsparcie nie tylko na polu organizacyjnym czy finansowym, ale również strategicznym, wizerunkowym i marketingowym. Dzięki współpracy możemy rozwijać klub, profesjonalizować naszą drużynę i budować coraz mocniejszy skład.
Pytanie do drużyny: Jaki wpływ ma bycie w barwach nie tylko drużyny, ale i barwach koncernu MOYA na Wasz odbiór przez kibiców, znajomych etc.?
Krzysztof Witek: Odbieramy markę MOYA bardzo pozytywnie. Nasi kibice kojarzą naszą drużynę z siecią stacji paliw MOYA i jesteśmy z tego dumni. Zależy nam, aby być dobrymi ambasadorami marki, zawsze staramy się, aby MOYA to był taki nasz „Top Of Mind”. Podczas meczów wyjazdowych postoje i tankowania robimy tak, by wypadały na naszych stacjach. Nasze zawodniczki chętnie sięgają wówczas po pyszną kawę. Nie tylko na boisku, ale też poza nim – prywatnie, sztab czy pracownicy klubu korzystają ze stacji tej sieci. Mocno identyfikujemy się z marką, bez wątpienia wspólnym mianownikiem może być etyka. Jest ona tak samo ważna w sporcie jak i w biznesie.
Jakimi sukcesami jak dotychczas może pochwalić się drużyna MOYA Radomka Lotnisko Warszawa–Radom?
Krzysztof Witek: W 2018 roku, jeszcze przed debiutem w ekstraklasie, osiągnęliśmy historyczny sukces – pokonaliśmy ówczesnego Mistrza Polski, Chemika Police i awansowaliśmy do turnieju finałowego Pucharu Polski. Rok później graliśmy już w najwyższej lidze w Polsce. W swojej czteroletniej historii gry na najwyższym szczeblu rozgrywkowym możemy pochwalić się zajęciem 4. miejsca w Tauron Lidze (sezon 2020/2021) oraz dwukrotnym awansem do Final Four Pucharu Polski – turnieju finałowego (2021 i 2022). I oczywiście nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa.
Jakie są dalsze sportowe plany drużyny MOYA Radomka Lotnisko Warszawa–Radom?
Krzysztof Witek: W obecnym sezonie (2022/2023) nie udało się spełnić celów zakładanych przed startem rozgrywek. Planem na najbliższy sezon jest odpowiednio wzmocnić drużynę o uznane w świecie siatkarskim nazwiska i zbudować zespół do walki o czołowe miejsca Tauron Ligi. Awans do fazy play-off, awans do turnieju finałowego Pucharu Polski to na pewno część planów na nowy sezon. Zajęcie miejsca premiowanego grą w europejskich pucharach byłoby również spełnieniem pokładanych w drużynie nadziei przed nowym sezonem.
Wywiad ukazał się w wydaniu 2/2023 magazynu "Paliwa Płynne"