Prezentacje i wywiady
Prezentacje i wywiady
Społeczna odpowiedzialność biznesu w bp Polska

O działalności społecznej, pomocy humanitarnej oraz nowej strategii działań firmy bp rozmawiamy z dr Magdaleną Kandefer-Kańtoch, rzeczniczką prasową bp w Polsce.
Firma bp Polska od lat angażuje się w działalność społeczną. Na czym polegają Wasze działania i kogo aktualnie wspieracie?
Na całym świecie wszystkich nas w bp obowiązują te same wartości, spisane w Kodeksie Postępowania bp. Chcemy mieć swój udział w rozwiazywaniu problemów społecznych. To w społecznościach lokalnych prowadzimy biznes, to stamtąd pochodzą nasi pracownicy, klienci i partnerzy biznesowi. Nie boimy się tematów trudnych. Pomagamy konsekwentnie i adekwatnie do społecznych oczekiwań – w Polsce ponad 3 dekady temu zleciliśmy badania na Uniwersytecie Jagiellońskim, aby dowiedzieć się, jakie były bolączki Polaków. I nasze programy społeczne były odpowiedzią na te polskie bolączki. Wiele się zmieniło w ciągu 30 lat, nasze wsparcie też ulega zmianie, ale to, co zmienić, gdzie potrzebna jest i jaka pomoc – to podpowiadają nam nasi wieloletni partnerzy społeczni, z którymi jesteśmy ponad 25 lat. W działalność społeczną angażujemy pracowników bp, bo żadna polityka, czy strategia firmy nie istnieje naprawdę, jeżeli funkcjonuje jedynie na papierze. Staramy się zachęcać naszych pracowników, by czynnie włączali się w akcje społeczne prowadzone przez bp, a także pomagamy tym organizacjom, którym swój czas poświęcają nasi pracownicy. Specjalnie w tym celu powstał program Matching Fund. Współpracujemy z organizacjami, które działają na rzecz harmonijnego rozwoju społeczności: TOPR, Stowarzyszenie WIOSNA ze Szlachetną Paczką i Akademią Przyszłości, Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej i Pola Nadziei koordynowane przez Towarzystwo Przyjaciół Chorych „Hospicjum im. św. Łazarza”. Wsparcie naszych partnerów oferujemy też klientom poprzez możliwość oddawania punktów PAYBACK. Ponadto od lat angażujemy się w pomoc ratownikom medycznym na motorach – R2. Wprowadziliśmy na rynek polski innowacyjne rozwiązania – byliśmy pierwsi, którzy połączyli biznes z działaniami społecznymi. Firma bp jako pierwszy koncern paliwowy połączyła program marketingowy z elementem charytatywnym, tworząc w 2000 r. program lojalnościowy. Od 2009 r. roku klienci bp zbierali punkty u wielu partnerów na karcie lojalnościowej, mogąc przekazywać je na Pajacyka. W 2015 roku – znów jako innowatorzy na rynku – włączyliśmy do multipartnerskiego programu PAYBACK, w którym dotąd był tylko PAH, kolejnych partnerów społecznych.
Firma bp angażuje się również w pomoc humanitarną…
Od wielu lat nasz CSR koncentrował się głównie na projektach społecznych realizowanych z naszymi partnerami społecznymi. W pomoc humanitarną angażowaliśmy się w chwilach, gdy była ona potrzebna np. w czasie wielkiej powodzi we Wrocławiu. Wojna na Ukrainie wystawiła firmy z regionu i całego świata na próbę w czasie rzeczywistym, powodując wzrost zapotrzebowania na natychmiastową pomoc. I nasza firma na ogromną skalę zaangażowała się w zeszłym roku w pomoc humanitarną – w pierwszych dniach kryzysu przeznaczyła 100 tys. PLN w kartach, a kilka dni później grupa bp zaoferowała na wsparcie humanitarne ponad 80 milionów PLN. Od razu zaoferowaliśmy też wsparcie (pomoc) dla naszych pracowników z Ukrainy i ich rodzin, zaczynając od wsparcia finansowego, po transport i wynajem mieszkań dla rodzin, czy wsparcie (konsultacje) psychologiczne i prawne. Wspieraliśmy także swoich pracowników w wolontariacie, przeznaczając dodatkowe 3 wolne dni na pomaganie. W pomoc włączyły się także nasze stacje przy granicy, nie tylko sprawnie obsługując wzmożony ruch na stacjach, ale przede wszystkim wykazując się empatią i troską dla uchodźców. Na każdej naszej stacji klienci mogli przekazywać punkty PAYBACK na Stowarzyszenie WIOSNA i Pajacyka – Polskiej Akcji Humanitarnej. Zdobyte punkty PAYBACK można było też przekazać Polskiej Akcji Humanitarnej poprzez stronę www.payback.pl, wybrać „nagrody”, a w nich okno SOS Ukraina. Po półtora roku nadal pomagamy i czujemy dumę, że działamy wspólnie budując sieć wsparcia humanitarnego. Budujemy społeczność, która ma realną moc niesienia pomocy. Poczuliśmy, jak nigdy wcześniej, że jesteśmy jednym zespołem i zobaczyliśmy wśród nas wyjątkowych ludzi. Wiemy też, że podstawą efektywnej pomocy w tak wielkich kryzysach jest empatia i zaufani partnerzy społeczni, szybkość reakcji na sytuacje, realistyczna i odpowiednia pomoc i jej skala oraz ciągłość tej pomocy. Najlepsze wyniki pomocy osiąga się dzięki synergii wielu elementów, długoterminowemu zaangażowaniu wielu grup interesariuszy.
Jakie są dalsze plany i strategia działań bp Polska w zakresie wpierania inicjatyw społecznych?
W naszej nowej strategii mocno powiązaliśmy zrównoważony rozwój z działalnością firmy. Naszym celem jest przedefiniowanie sposobu postrzegania energii z korzyścią dla ludzi i naszej planety. Przyjęliśmy holistyczne podejście do postrzegania zrównoważonego rozwoju, uwzględniając nie tylko zagadnienia dotyczące klimatu i środowiska naturalnego, ale również szereg kwestii, które mają wpływ na społeczeństwo. Globalnie współpracujemy ze społecznościami, aby określić jakie korzyści mogą uzyskać z prowadzonej przez nas działalności. Na całym świecie inwestujemy w lokalne inicjatywy koncentrując się na rozwoju gospodarczym, edukacji i środowisku. Obecnie naszym priorytetem jest dostarczanie energii odnawialnej szerszej grupie odbiorców – dostęp do energii jest niezbędny dla wzrostu gospodarczego, likwidacji ubóstwa i poprawy zdrowia oraz warunków bytowania społeczności. Jest to kluczowy element naszej nowej strategii. Dbałość o naszą planetę to dokonywanie pozytywnych zmian w środowisku, w którym funkcjonujemy – promowanie działań na rzecz czystszego środowiska, zwiększanie różnorodności biologicznej i wspieranie naturalnych rozwiązań w zakresie klimatu. Już teraz w Polsce włączyliśmy się w Krakowie w Pakt dla Klimatu. Przyszłość będzie cyfrowa i skoncentrowana na mobilności. W Polsce inicjatywą, która realizuje w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju, jest oferta Too Good To Go – aplikacja, dzięki której nasi klienci mogą włączyć się w trend „zero waste’’ – nie marnowania żywności. Planując kolejne lata w Polsce chcemy dalej działać w duchu wzajemnych korzyści i wartości dzielonych z naszymi interesariuszami. Jesteśmy dumni, że naszą codzienną pracą, dzięki której realizujemy naszą strategię biznesową, możemy dzielić się z innymi. Staramy się być organizacją społecznie odpowiedzialną i wnosić jak najwięcej pozytywnych wartości do relacji z otoczeniem, w którym żyjemy i pracujemy, a przede wszystkim z naszymi klientami, dostawcami, akcjonariuszami oraz pracownikami i organizacjami pozarządowymi. Promowanie najlepszych rynkowych standardów, innowacyjne rozwiązania, produkty i oferta, współpraca z partnerami biznesowymi i społecznymi, rozwijanie pracowników – to jest siła napędowa naszej firmy.
Wywiad ukazał się w wydaniu 4/2023 magazynu "Paliwa Płynne"