Prezentacje i wywiady
Prezentacje i wywiady
Mobilne laboratorium SHELL podczas wyścigów Formuły 1

O ważnej roli, jaką odgrywa badanie paliw i płynów eksploatacyjnych podczas wyścigów F1 rozmawiamy z Andreasem Dreyerem, liderem ds. rozwoju paliw z laboratoriów centrum technologicznego Shell w Hamburgu.
Mobilne laboratorium Shell pełni ważną funkcję podczas wyścigów F1. Co dokładnie dzieje się podczas wyścigu w laboratorium?
Mobilne Laboratorium Shell Track Lab to miejsce pracy co najmniej dwóch naszych naukowców, czy – jak wolimy ich nazywać – analityków, którzy wspierają zespół Scuderia Ferrari na każdym Grand Prix Formuły 1. Wewnątrz laboratorium środowisko jest ściśle kontrolowane, aby umożliwić odpowiednie warunki do przeprowadzania testów naukowych. Nasi analitycy uczestniczą w każdym wyścigu: dokładnie badają i testują paliwo wyścigowe i olej używany przez Scuderia Ferrari. Zespół Shell Track Lab potwierdza również, że wszystkie dostarczane produkty Shell są zgodne ze specyfikacją i przepisami Międzynarodowej Federacji Sportowej (fr. Fédération Internationale de l’Automobile, FIA). W związku z tym analitycy muszą przetestować ponad 100 próbek podczas weekendu wyścigowego, co – jak można sobie wyobrazić – wymaga od nich intensywnej pracy.
Przepisy FIA wymagają, aby paliwo tankowane do bolidów F1 spełniało maksymalnie restrykcyjne normy. Jak wygląda badanie paliwa silnikowego w laboratorium mobilnym podczas wyścigu?
Aby potwierdzić że paliwo spełnia wymagania FIA testujemy go przed każdą sesją na torze, nie podczas wyścigu. W mobilnym laboratorium znajduje się stanowisko do testowania paliwa, gdzie próbki pobrane podczas weekendu zawodów są sprawdzane pod kątem ich zgodności z wymaganiami FIA za pomocą techniki chromatografii gazowej. Następnie porównywane są z referencyjnym paliwem zatwierdzonym przez federację. Dwa chromatografy gazowe tworzą cyfrowy „odcisk palca” paliwa za każdym razem, gdyjest ono przemieszczane – począwszy od produkcji i mieszania w Centrum Technologicznym Shell w Hamburgu, przez dostawę na tor, aż po umieszczenie w dystrybutorze paliwa w garażu Ferrari. Szczegółowe badania to podstawa gry.
Kiedy paliwo dociera na tor we wtorek podczas tygodnia wyścigowego, pobieramy losowe próbki z bębnów. Następnie ponownie je sprawdzamy, gdy jest przemieszczane do samochodu Ferrari w garażu. Proces ten powtarzamy co weekend. Chromatografy podgrzewają paliwo, aż zacznie parować. Dzięki temu wewnątrz urządzenia wszystkie składniki paliwa są oddzielane ze względu na ich właściwości fizyczne i chemiczne. Czujniki w urządzeniu wykrywają poszczególne składniki, a następnie łączy się je w ślad paliwa, który nazywamy „odciskiem palca”.
Następnie nakładamy próbkę referencyjnego paliwa pobraną w Hamburgu i zatwierdzoną przez FIA. Obie próbki powinny idealnie na siebie „nachodzić”. Czas wykrycia szczytu wskazuje składnik, a wielkość szczytu określa ilość danego składnika w paliwie. Jeśli paliwo w dowolnym momencie podczas weekendu wyścigowego różni się od tego, co FIA zatwierdziła na początku sezonu, kierowca może zostać zdyskwalifikowany. Dlatego kontrole zgodności paliwa są fundamentalne.
W środę lub czwartek przed weekendem wyścigowym może się zdarzyć, że coś zauważymy – powiedzmy, że zmieniono pompę paliwową i dostał się do niej drobny pył. Może to być nawet niewielka ilość smaru z rękawiczki mechanika. Jeśli trafi ona do zbiornika paliwa, wykryjemy to w naszej analizie. Marginesy legalności paliwa są bardzo wąskie. Dlatego za każdym razem, gdy paliwo jest przemieszczane, sprawdzamy, czy spełnia wymagania.
Czy w laboratorium badane są tylko paliwa? Czy inne płyny eksploatacyjne stosowane w bolidach również podlegają obostrzeniom?
Nie tylko paliwa – laboratorium dysponuje także stanowiskiem do testowania i analizowania specjalnego oleju wyścigowego. Dobre paliwo da silnikowi samochodowemu moc dorywalizacji, podczas gdy oleje pomagają utrzymać jego czystość i wydajność. Zespół Shell Track Lab pobiera próbki paliwa i oleju w trakcie całego weekendu wyścigów i testuje je, a następnie przekazuje raporty inżynierom Ferrari. Zwykle pobieramy więcej próbek przed i po każdej sesji na torze. Na podstawie tych badań i wyników np. próbek metalurgicznych w oleju, inżynierowie Ferrari mogą stwierdzić, która część samochodu wymaga ich uwagi. Właśnie dlatego analizy płynów eksploatacyjnych wykonywane przez Shell są źródłem bezcennej wiedzy.
Funkcją oleju silnikowego jest smarowanie ruchomych części i poprawa ogólnej wydajności silnika poprzez zmniejszenie tarcia i zużycia elementów. Olej również oczyszcza, hamuje korozję, poprawia uszczelnienie i chłodzi silnik, odprowadzając ciepło z ruchomych części. Natomiast zgodnie z przepisami technicznymi FIA oleje silnikowe nie powinny poprawiać właściwości paliwa ani pobudzać spalania.
FIA w dowolnym momencie podczas weekendu wyścigowego może pobrać próbkę paliwa lub oleju i sprawdzić za pomocą swoich narzędzi, czy są zgodne z wymogami i czy dokładnie takie, jak określono w specyfikacji.
Nie każdy wie, ale nasza współpraca ze Scuderia Ferrari rozpoczęła się 100 lat temu, w 1924 r. To jedno z najbardziej udanych i najdłuższych partnerstw w sporcie motorowym. Nauczyło nas, że gra zespołowa zwiększa szanse na sukces – nie tylko na torze. Wyścigi to bez wątpienia jedno z najbardziej konkurencyjnychśrodowisk, które jest niezrównaną platformą do opracowywania, testowania i wykorzystywania naszych najbardziej zaawansowanych paliw Shell V-Power oraz rozwijania naszych najlepszych produktów. Przez te wszystkie lata nieustannie pracowaliśmy nad kolejnymi udoskonalonymi formułami paliw wyścigowych, aby zapewniać Scuderia Ferrari przewagę na torze. Uzyskaną w ten sposób wiedzę wykorzystujemy następnie do opracowywania wysokiej jakości paliw dla klientów jeżdżących po drogach.
Wywiad ukazał się w wydaniu 2/2024 magazynu "Paliwa Płynne"