Strefa przedsiębiorcy

Zgoda na koncentrację: Eurocash - Partner


UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez Eurocash kontroli nad spółką Partner. Przeprowadzone postępowanie pokazało, że transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji.

WIĘCEJ czytaj w styczniowym  wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Jeżeli szukasz oferty franczyzy sklepowej, znajdziesz ja podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVI Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2019, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Działalność uczestników koncentracji pokrywa się m.in. na rynku detalicznej sprzedaży art. konsumpcyjnych codziennego użytku w sklepach tradycyjnych (do 350 m2) i wielkopowierzchniowych (>350 m2). Eurocash ma sieć własnych sklepów m.in. „Delikatesy Centrum”, „Eko”, a także sklepy zrzeszone w sieciach partnerskich nadzorowanych przez spółkę (np. „Euro Sklep”, „Groszek”, „Lewiatan”) oraz franczyzobiorców („Groszek”). Ponadto do grupy należy platforma internetowa frisco.pl. Przejmowana spółka Partner ma ponad 20 sklepów „Lewiatan”.

UOKiK skierował tę sprawę do drugiego etapu postępowania badania rynku, w którym sprawdzał, czy działalność poszczególnych sklepów należących do obu spółek pokrywa się na lokalnych rynkach.

Analiza i dotychczasowe orzecznictwo pokazują, że konkurencja między sklepami ma charakter asymetryczny. Placówki tradycyjne muszą rywalizować z wielkopowierzchniowymi, które z kolei nie muszą się liczyć z konkurencją mniejszych sklepów. Sprzedawcy rywalizują na lokalnych rynkach. Większe sklepy – w promieniu 10-15 min jazdy samochodem. Teren rywalizacji pomiędzy tradycyjnymi sklepami wynosi do kilometra. Konsumenci, robiąc zakupy w mniejszych placówkach, zazwyczaj chcą dotrzeć tam pieszo w kilka lub najwyżej kilkanaście minut. W opinii Prezesa UOKiK na żadnym z tak określonych rynków nie dojdzie do ograniczenia konkurencji.

- Po transakcji Eurocash nadal będzie musiał rywalizować z innymi sklepami, w zależności od miejscowości, wielkopowierzchniowymi lub tradycyjnymi. Oznacza to, że nie ma ryzyka, że sklepy podniosą ceny dla konsumentów. Konkurencja nie zostanie również ograniczona na rynku hurtowym – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.

Źródło: UOKiK, fot. arch.

 

Wróć