Wiadomości

W oczekiwaniu na E10

- Oczekiwanym przez branżę krokiem jest wprowadzenie benzyny z 10-proc. dodatkiem bioetanolu (E10) oraz umożliwienie stosowania w Polsce technologii współuwodornienia tłuszczy w procesie produkcji oleju napędowego.

Oczekiwane jest też rozszerzenie możliwości realizacji NCW o inne rodzaje energii ze źródeł odnawialnych, jak chociażby biogaz czy też „zielona” energia elektryczna. Jednocześnie Spółka wciąż czeka na pojawienie się dostępnych na skalę przemysłową, konkurencyjnych cenowo biokomponentów kolejnych generacji. - czytamy w raporcie rocznym Lotosu.

W 2011 r. w odniesieniu do biopaliw i biokomponentów, podobnie jak w poprzednim okresie sprawozdawczym, dominowało ryzyko wynikające z nieprzyjęcia do krajowych rozwiązań zapisów Dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/30/WE oraz 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. W styczniu 2012 r. został zakończony proces notyfikacji krajowych regulacji umożliwiających stosowanie zwiększonych ilości biokomponentów w oleju napędowym (B7). Wprowadzenie możliwości stosowania oleju napędowego z 7% dodatkiem estrów (B7), było długo oczekiwanym rozwiązaniem, ponieważ wymagany przepisami poziom Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) przez ostatnie lata był wyższy od możliwości wypełnienia go poprzez dodawanie 5% biokomponentów w oleju napędowym (B5) i benzynie (E5). Wprowadzenie B7 zdecydowanie poprawia ekonomikę realizacji krajowej polityki biopaliwowej. W 2011 r., w wyniku nowelizacji krajowych przepisów, została wycofana możliwość stosowania zwiększonych ilości biokomponentów w benzynie (E10). Brak przewidzianych w dyrektywach rozwiązań prawnych, przy jednoczesnym rokrocznym podwyższaniu poziomu NCW, powoduje konieczność wprowadzania na rynek zwiększonych ilości nieopłacalnego biopaliwa B100. Zapowiadana ustawa umożliwiająca stosowanie w Polsce paliwa E10 powinna wpłynąć na zmniejszenie tego ryzyka w 2013 r. Wprowadzone w 2011 r. regulacje ustawowe umożliwiające od 2012 r. redukcję NCW niosą ze sobą ryzyko związane z przypisaniem podmiotom realizującym NCW odpowiedzialności finansowej za ewentualne, niezgodne z ustawą, działania dostawców.

O ile w 2012 r., przy zastosowaniu współczynnika redukcyjnego NCW oraz dzięki wprowadzeniu od lutego tego roku możliwości stosowania B7, uda się zminimalizować sprzedaż B100, to w przyszłym roku, z uwagi na rosnące NCW, będzie to już niemożliwe.

Propozycje Komisji Europejskiej zmierzające do zmiany systemu opodatkowania energii, w tym energii w transporcie, prowadzące do uzależnienia poziomu opodatkowania od wartości energetycznej paliwa i emisji CO2 przypisywanej do danego paliwa, spowodują w perspektywie do 2020 r. możliwość wystąpienia ryzyka zmian struktury popytu na paliwa transportowe. Dojdzie do tego poprzez zmianę relacji cenowych pomiędzy olejem napędowym, benzyną i LPG. W nowym systemie bazową ceną będzie cena benzyny, natomiast opodatkowanie ON będzie przewyższało opodatkowanie benzyny o 15%. Opodatkowanie LPG wzrośnie czterokrotnie w stosunku do obecnego minimalnego opodatkowania w Unii Europejskiej.

Wróć