Wiadomości

VI Konferencja Akcyzowa DLA PIPER


Na konferencji akcyzowej 23 marca br. w warszawskim hotelu Intercontinental, po raz szósty już zorganizowanej przez kancelarię DLA Piper, omawiano m.in. kwestie biopaliw i oleju opałowego.

 

W opinii doradców podatkowych kancelarii DLA PIPER w 2011 r. kwestiami, które powinny być przedmiotem szczególnej uwagi podatników akcyzy są:

 

Bardziej rygorystyczne działania organów podatkowych w stosunku do sprzedawców lekkiego oleju opałowego (w nowym ustawodawstwie określanego jako ONG - olej NAPĘDOWY [sic!] grzewczy)

  • Pod rządami ustawy o akcyzie z 2004 r. orzecznictwo sądów administracyjnych ukształtowało praktykę organów podatkowych w sposób dość korzystny dla podatników. W szczególności urzędy celne nie naliczały podatnikom sanacyjnych stawek akcyzy w przypadku formalnych błędów w oświadczeniach. Dopuszczalne były uzupełniania oświadczeń, jeśli można było zidentyfikować nabywców oleju i potwierdzić jego zużycie na cele opałowe.
  • Po wejściu w życie nowej ustawy o akcyzie, obowiązującej od 1 marca 2009 r., urzędy celne zajmują bardzo rygorystyczne stanowisko wobec oświadczeń nabywców oleju opałowego uprawniających do stosowania obniżonych stawek akcyzy. Organy podatkowe uznają, że błędy formalne oświadczeń powodują automatycznie konieczność zapłaty akcyzy według wysokich stawek karnych. Praktyka taka nie ma jednak uzasadnienia w ustawie o akcyzie.

- Zmiana ustawy o akcyzie w marcu 2009 r. nie uzasadnia bardziej rygorystycznego podejścia organów podatkowych wobec sprzedawców olejów opałowych. Przedsiębiorcy powinni jednak teraz zwracać szczególną uwagę na poprawność oświadczeń uzyskiwanych od swoich kontrahentów - komentuje Dominika Cabaj, doradca podatkowy w kancelarii DLA Piper.

 

 

Likwidacja ulg akcyzowych dotyczących biopaliw

  • W maju 2011 r. zlikwidowane zostaną ulgi akcyzowe dotyczące biopaliw i paliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów. Oznaczać to będzie istotny wzrost akcyzy na paliwa.
  • W ustawie o akcyzie zapisano nowe ulgi, ale będą one na niższym niż dotychczas poziomie. Co najważniejsze - nie wejdą one w życie, dopóki nie zgodzi się na nie Komisja Europejska, gdyż stanowią pomoc publiczną. Proces notyfikacji nowych ulg jest jednak na dość wstępnym etapie i jest prawie pewne, że nie zostaną zaakceptowane do maja 2011 roku.
  • Rząd nie zdecydował się na likwidację zwolnienia biopaliw (biodiesla) z opłaty paliwowej i będzie ono nadal obowiązywać po 1 maja 2011 r. Jednak jednocześnie to zwolnienie musi też zostać zaakceptowane przez Komisję.

- Jeżeli proces notyfikacji do Komisji Europejskiej polskich regulacji podatkowych w zakresie opłaty paliwowej od biodiesla nie zostanie przyspieszony, podatnicy, którzy będą nadal korzystać z dostępnych zwolnień, mogą być narażeni na ryzyko zwrotu niedozwolonej pomocy publicznej - komentuje Wojciech Kotala, doradca podatkowy w kancelarii DLA Piper.

 

 

 

Nowe obciążenia akcyzowe dla branży spożywczej

  • Rząd planuje zmianę jednego z rozporządzeń akcyzowych dot. branży spożywczej. Zgodnie z nowymi przepisami akcyzę będzie trzeba płacić także od piwa i papierosów, które nigdy nie zostaną wprowadzone do obrotu i nie będą dostarczone konsumentom, bo np. uległy zepsuciu lub przeterminowaniu.
  • Działania resortu mogą okazać się jednak nieskuteczne, bo przepisy ustawy o akcyzie (których resort finansów nie może zmienić bez zgody Sejmu) dopuszczają, aby nadal od wyrobów zepsutych lub przeterminowanych i nigdy nie sprzedanych nie płacić akcyzy.

- Rządowe plany wprowadzenia dodatkowych opłat akcyzowych za piwo i papierosy, które, nigdy nie zostaną wprowadzone do obrotu i nie będą dostarczone konsumentom są niezgodne z dyrektywami akcyzowymi UE. Podatnicy akcyzy z branży spożywczej słusznie więc protestują przeciwko takim planom resortu finansów - komentuje Wojciech Kotala, doradca podatkowy w kancelarii DLA Piper.

 

 

 

Pierwsze doświadczenia z systemem EMCS

  • W 2011 r. ruszył elektroniczny system do kontroli przemieszczania wyrobów w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (EMCS). Przez rok system musi być obowiązkowo stosowany do przemieszczeń w ramach UE, natomiast dla dostaw krajowych jego używanie jest fakultatywne.
  • Od 1 stycznia 2012 r. wszystkie przemieszczenia powinny być obsługiwane elektronicznie w EMCS.

- Po pierwszym kwartale podatnicy chwalą EMCS, chociaż pojawiają się pierwsze problemy i wątpliwości, np. jak zwalniać zabezpieczenie akcyzowe w EMCS po tym, jak odbiorca nie potwierdzi, że odebrał całkowitą ilość wyrobu? - komentuje Dominika Cabaj, doradca podatkowy w kancelarii DLA Piper.

Wróć