Auto i Myjnia

UNILEVER testuje IVECO Stralis NATURAL POWER jako alternatywę do pojazdów ciężarowych napędzanych silnikami diesla


W obliczu rosnącego zanieczyszczenia powietrza oraz potrzeb optymalizacji kosztów transportu, Unilever wspólnie z partnerami dokonał testów ekologicznej ciężarówki Iveco Stralis NP.

To innowacyjne i oszczędne auto zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG) wykazało w testach firmy LINK swój potencjał w redukcji emisji spalin i ograniczenia kosztów eksploatacji. Testowany Stralis NATURAL POWER realizował transport obok użytkowanego przez firmę Link Stralisa z napędem diesla. Pojazd udostępniony został przez Iveco Poland, a dostawy LNG zabezpieczył Cryogas.

Celem testu było sprawdzenie w praktyce walorów eksploatacyjnych Iveco Stralis NP, pierwszego ciągnika w Europie na skroplony gaz ziemny do operowania na trasach międzynarodowych. Auto znajdując się w dyspozycji firmy LINK pokonało ponad 10.000 kilometrów, zaś między pojedynczymi tankowaniami – nie mniej niż 1.000 kilometrów. Średnia masa ładunków wyniosła 18,9 tony.
Iveco Stralis NP potrzebował na przejechanie 100 kilometrów średnio 23,6 kg LNG, gdzie analogiczny pojazd z silnikiem Diesla i zbliżonym ładunku zużywał 27,7 l ON. Taki wynik oznacza redukcję emisji CO2 o 11% (z 0,73 kg do 0,65 kg na kilometr). Dzięki właściwościom gazu ziemnego wyeliminowano całkowicie emisję cząstek stałych (sadzy). Bazując na cenach detalicznych LNG i oleju napędowego w czasie testu, oszczędności w wydatkach na paliwo wyniosły 15%. Dodatkowo, biorąc pod uwagę możliwość uzyskania 10% rabatu w cenie 1 kg LNG względem 1L oleju napędowego, przy systemowym wdrożeniu możliwe jest osiągnięcie oszczędności na paliwie o ok. 23%.
Dzięki napędowi gazowemu o mocy 400 KM i momencie obrotowym 1.700 Nm auto posiada zbliżoną dynamikę. Deficyt mocy był dostrzegalny przy cięższych ładunkach (powyżej 20 ton) oraz w czasie jazdy na górzystych terenach. Charakterystyka pracy w transporcie międzynarodowym była możliwa dzięki wyposażeniu pojazdu w dwa zbiorniki LNG magazynujące łącznie ponad 390 kilogramów gazu. Taki zapas pozwala pokonać 1.500 kilometrów na jednym tankowaniu. O komfort pracy kierowcy zadbała automatyczna skrzynia biegów oraz wysoka kabina typu AS.
Pojazd w czasie testów tankowany był w Holandii oraz Polsce – w tym przypadku LNG napełniane było na obiekcie operowanym przez PGK Śrem. Stacja jest przystosowana do obsługi pojazdów ciężarowych z dostępnością 24 godziny na dobę, tankowania dokonuje się bezgotówkowo przy pomocy dedykowanej karty RFID. Istnieje tam również możliwość tankowania CNG.
Testy wykazały, że szerokie wdrożenie napędu LNG jest możliwe i stanowi alternatywę dla powszechnie używanych napędów dieslowskich. Barierą masowego wykorzystania tej technologii jest skromna infrastruktura stacji paliwowych oraz brak standaryzacji w zakresie płatności za paliwo. W odpowiedzi na postulaty firm transportowych Cryogas oraz inne firmy gazownicze w kolejnych kwartałach deklarują chęć stworzenia zestandaryzowanych kart paliwowych. Firmy deklarują również plany udostępnienia nowych stacji tankowania w Polsce - na Mazowszu oraz Śląsku, zaś w Europie – w Austrii, Niemczech, Słowacji oraz na Węgrzech.
W przeprowadzonym teście z racji na niewielki przebieg nie brano pod uwagę kosztów eksploatacji Stralisa Natural Power stanowiących jedną ze składowych całkowitych kosztów użytkowania pojazdu (TCO). Nie zmienia to faktu, że okresy międzyprzeglądowe zostały wydłużone do 75.000 km dla eksploatacji na średnich i długich dystansach, dzięki czemu w Stralisie NATURAL POWER uzyskano obniżenie TCO o 7% w porównaniu z wersją wysokoprężną.

***

Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 2,5 miliardów konsumentów dziennie. Zatrudnia 169 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2016 r. wyniosły 52,7 mld. euro. Ponad połowę obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące (57%). Unilever produkuje ponad 400 marek obecnych na całym świecie, w tym Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Magnum i Lynx. Plan Unilever „Życie w sposób zrównoważony” zakłada:
-Pomoc ponad miliardowi ludzi w podjęciu działań mających na celu poprawę stanu ich zdrowia i samopoczucia do roku 2020;
-Zmniejszenie o połowę wpływu wytwarzanych produktów na środowisko do roku 2030;
-Poprawę sytuacji ekonomicznej milionów ludzi do 2020 r.
Plan „Życie w sposób zrównoważony” zakłada rozwój biznesu i zaufania przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów i ryzyka. Marki zrównoważone, które realizują założenia Planu, osiągają o 50% wyższe tempo wzrostu niż pozostałe, a ich udział w całkowitej stopie wzrostu w 2016 roku wyniósł ponad 60%.
Firma Unilever uplasowała się na pierwszej pozycji w swoim sektorze w rankingu Dow Jones Sustainability Index w 2017 r. W zestawieniu FTSE4Good Index firma osiągnęła maksymalną ocenę 5 w obszarze środowiska naturalnego. Po raz siódmy z rzędu znalazła się także w ścisłej czołówce w edycji 2017 badania Sustainability Leaders przeprowadzanego przez GlobeScan/SustainAbility. Unilever zobowiązał się również do osiągnięcia pozytywnego bilansu emisji dwutlenku węgla do roku 2030.

***

Link Sp. z o.o. jest wiodącym dostawcą nowoczesnych rozwiązań w branży TSL. Blisko 30-letnie doświadczenia w doskonaleniu procesów transportowo-logistycznych, liczne inwestycje w zespoły dedykowanych specjalistów, nowoczesną flotę oraz technologie IT pozwalają firmie LINK dostarczać usługi najwyższej jakości. LINK specjalizuje się w transporcie drogowym i spedycji na terenie całej Europy, główne kierunki to: Wielka Brytania, Niemcy, Belgia, Holandia, Francja, Czechy, Hiszpania, Włochy
oraz Polska. LINK oferuje transport ładunków całopojazdowych (FTL), transport ładunków częściowych (LTL) oraz drobnicowych. Transporty realizowane są również w systemie Just-in Time.
Do dyspozycji klientów firmy LINK pozostaje ponad 1 000 jednostek transportowych, w tym 400 nowoczesnych ciągników siodłowych floty własnej (średni wiek 1,5 roku, normy EURO 6) oraz prawie 700 naczep typu MEGA i MEGA BDE, wspieranych przez dodatkowe zasoby podwykonawców. Spółka Link oferuje profesjonalną i elastyczną obsługę, bezpieczeństwo, terminowość oraz wysoką jakość świadczonych usług. Firma posiada liczne pozwolenia, licencje oraz certyfikaty wg normy PN-EN ISO 9001, ISO14000, OHSAS18001 i SQAS.
LINK, jest spółką w całości z polskim kapitałem i jedną z największych i najszybciej rozwijających się firm w polskiej branży TSL. W 2016 roku LINK zanotował 40%. wzrost przychodów ze sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu ub.r.
Cały proces transportu w firmie odbywa się z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych. Zintegrowany system logistyczny wysokiej klasy czuwa nad prawidłową realizacją zlecenia poprzez śledzenie przesyłki (GPS), kontakt z kierowcą, planowanie zasobów aż po fakturowanie i elektroniczną wymianę danych (EDI). Na elastyczną i dostosowana do wymagań klientów obsługę wpływa także pięć baz transportowych zlokalizowanych w strategicznych miejscach, pod względem komunikacji w transporcie z krajami Europy: Gliwice, Łódź, Poznań, Wrocław oraz baza w Belgii. LINK posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze międzynarodowych klientów z takich sektorów jak: automotive, AGD, surowce i komponenty, chemia przemysłowa, FMCG oraz materiały budowlane.

***

Cryogas M&T Poland S.A. to dostawca gazu ziemnego, specjalizujący się w dystrybucji LNG. Firma posiada w ofercie hurtowe dostawy LNG dla dystrybutorów, jak i bezpośrednich odbiorców. Dostawy realizowane są własną flotą cystern drogowych LNG. Oferta firmy Cryogas skierowana jest do klientów wykorzystujących LNG / CNG dla pojazdów, bunkrowania LNG do jednostek pływających, instalacji przemysłowych lub innych celów technologicznych. Wraz z dostawami gazu LNG, Cryogas oferuje montaż instalacji dla tankowania lub regazyfikacji w zakresie projektu, budowy oraz eksploatacji urządzeń. Cryogas w swojej ofercie posiada również dostawy gazu sieciowego.

 

IVECO
IVECO jest marką należącą do grupy CNH Industrial N.V., będącej międzynarodowym liderem w sektorze dóbr kapitałowych, notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku (NYSE: CNHI) oraz na Mercato Telematico Azionario Giełdy Włoskiej (MI: CNHI). IVECO projektuje, produkuje i wprowadza na rynek szeroką gamę pojazdów, w tym: lekkie, średnie i ciężkie auta użytkowe, pojazdy przeznaczone do eksploatacji poza utwardzonymi drogami, a także auta do misji terenowych.
Szeroki asortyment produktów marki obejmuje wszystkie segmenty pojazdów użytkowych. Gamę pojazdów dostawczych reprezentuje IVECO Daily z DMC od 3 do 7,2 tony. IVECO Eurocargo wypełnia segment pojazdów dystrybucyjnych oraz pod specjalne zastosowania z DMC od 6 do 18 ton. Grupę pojazdów powyżej 18 ton stanowią IVECO Stralis do zastosowań w transporcie dalekobieżnym, IVECO Stralis X-Way dedykowany min. do zadań komunalnych i budowlanych na drogach utwardzonych oraz w lekkich warunkach terenowych. Gamę dopełnia IVECO Trakker przeznaczony do zadań budowlanych oraz eksploatacji poza drogami utwardzonymi. Pod marką IVECO Astra firma produkuje również pojazdy przeznaczone do eksploatacji w warunkach terenowych czy w kopalniach, wywrotki na podwoziu sztywnym i przegubowym oraz pojazdy specjalistyczne.
IVECO zatrudnia na całym świecie prawie 21 000 pracowników. Firma zarządza zakładami produkcyjnymi w siedmiu krajach w Europie, Azji, Afryce, Oceanii i Ameryce Łacińskiej, gdzie wytwarzane są pojazdy wyposażone w najnowsze i najbardziej zaawansowane technologie. 4200 salonów sprzedaży i stacji obsługi w ponad 160 krajach gwarantuje wsparcie techniczne niezależnie od tego, w którym miejscu na świecie eksploatowany jest pojazd Iveco.

 

 

Wróć