Auto i Myjnia

Toyota opracowała elektryczną ciężarówkę na ogniwa paliwowe drugiej generacji


Toyota opracowała nową generację elektrycznej ciężarówki Project Portal 2.0 zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nowy prototyp ma zasięg 480 km – o połowę większy od poprzedniego modelu. Auto zadebiutowało podczas seminariów managerskich Center for Automotive Research (CAR) w Michigan.

Nowa ciężarówka o nieoficjalnej nazwie Project Portal Beta ma zasięg zwiększony do 480 km na jednym tankowaniu. Samochód jest bardziej zwrotny i ma większą kabinę do spania. Więcej przestrzeni we wnętrzu udało się osiągnąć bez wydłużania rozstawu osi dzięki zaprojektowanemu na nowo zbiornikowi na wodór.

Testy operacyjne pierwszego Project Portal rozpoczęły się w kwietniu 2017 roku. Do tej pory wodorowa ciężarówka pokonała podczas normalnej pracy 16 tys. km w porcie morskim w Long Beach w Kalifornii. Samochód przewiózł wiele ton ładunku, emitując jedynie parę wodną. Ciężarówka nowej generacji rozpocznie pracę jesienią, zwiększając flotę bezemisyjnych pojazdów transportowych w porcie Long Beach i obniżając wpływ transportu ciężarowego na środowisko.

W porcie w Long Beach i w Los Angeles porusza się ponad 16 tys. dużych ciężarówek, które w znacznym stopniu zanieczyszczają powietrze w metropolii. Szacuje się, że do 2030 roku ich liczba wzrośnie do 32 tys. W portach morskich w Stanach Zjednoczonych pracuje ponad 43 tys. ciągników siodłowych z silnikami Diesla, emitując znaczną ilość rakotwórczych zanieczyszczeń, w tym cząstek stałych i tlenków azotu.

Wprowadzenie do parku pojazdów firmy Toyota Logistics w porcie Long Beach wodorowej ciężarówki to element realizacji programu Toyota Environmental Challenge 2050, który zakłada m.in. eliminację emisji CO2 z działalności zakładów i budynków Toyoty na całym świecie. Przestawieniu Centrum Logistycznego Toyoty na bezemisyjne funkcjonowanie służy także budowa instalacji Tri-Gen, 2,35-megawatowej elektrowni z ogniwami paliwowymi ze stopionym węglanem, która obok energii elektrycznej będzie produkowała 1,2 tony wodoru dziennie. Powstanie przy niej stacja tankowania wodoru, z której będą korzystały m.in. ciężarówki Project Portal oraz samochody na ogniwa paliwowe okolicznych mieszkańców. Instalacja będzie w 100% korzystała z energii odnawialnej.

Źródło: TMPL

Wróć