Wiadomości

Sprawne zarządzanie może podnieść wycenę firmy aż o 16%

 

Nawet 35,5% może wynieść różnica pomiędzy wyceną przedsiębiorstwa, którego zarząd jest postrzegany jako sprawny, a firmy której kadra kierownicza nie cieszy się zaufaniem uczestników rynku. Efektywne zarządzanie jest szczególnie ważne w branży dóbr konsumenckich – twierdzi tak 21% analityków przebadanych przez firmę doradczą Deloitte.

Badanie dowodzi, że sprawne zarządzanie firmą ma bezpośredni, wymierny wpływ na ocenę bieżącego i przyszłego sukcesu rynkowego firmy przez analityków, a także na wycenę akcji przedsiębiorstwa. Efektywność mierzona jest zarówno poprzez posiadanie odpowiednich kwalifikacji, jak i cech osobowości, takich jak uczciwość i rzetelność.

Aż 45% analityków finansowych twierdzi, że jednym z głównych kryteriów używanych do oceny sukcesu firmy jest efektywność wyższej kadry kierowniczej. Większe znaczenie przywiązują tylko do ostatnich wyników finansowych (wskazuje na nie 60% respondentów). Sprawność zarządzania postrzegana jest jako czynnik ważniejszy dla sukcesu firmy niż jakość oferowanych przez nią produktów (wskazuje na nią 37%) i wyniki finansowe uzyskiwane w przeszłości (istotne dla 30% badanych).

Z raportu Deloitte wynika, że różnica pomiędzy wartością firmy, która posiada sprawny zarząd a przedsiębiorstwem, którego kadra zarządzająca nie jest postrzegana jako efektywna może wynieść nawet 35,5%. Analitycy podnosili wycenę firmy średnio o 15,7%, gdy widzieli że jest sprawnie zarządzana i obniżali średnio o 19,8% gdy zauważali mankamenty w sposobie kierowania.

Ankietowani wskazali również branże, w których sprawne zarządzanie ma największy wpływ na wycenę wartości firmy. Przede wszystkim jest ono istotne w sektorze dóbr konsumpcyjnych – pogląd ten podziela 21% badanych. Wynika to z faktu, że liderzy mogą w większym stopniu zadecydować o sukcesie firm, których produkty, w ramach określonego zakresu, są standardowe. Wtedy o przewadze konkurencyjnej nie decyduje wysokość nakładów na badania i rozwój a wizja przyjęta przez kierownictwo.

Analitycy zapytani o wyznaczniki efektywnego zarządzania wskazują na posiadanie przejrzystej strategii, czyli jasnej wizji celów i zadań postawionych przed organizacją - uważa tak 26% badanych. Na dalszych miejscach znalazła się innowacyjność (17% wskazań) oraz wyniki finansowe osiągane przez instytucję (13%)

 

Wróć