Wiadomości

Samochód osobowy z technologią Diesla kończy 75 lat


W 1936 r. wprowadzono do produkcji pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym.

Rudolf Diesel swój silnik napędzany olejem arachidowym z orzeszków ziemnych  przedstawił na wystawie światowej w Paryżu w kwietniu 1900 roku. Jego projekt ogłosił jednak już w lutym 1892 r., a opatentował rok później. W pełni sprawny prototyp zbudował w 1897 r., w zakładach MAN AG w Augsburgu. Jednak zanim napędzany olejami roślinnymi silnik wprowadzono do masowej produkcji, jego wynalazca już nie żył. Przerwanie prac nad projektem, spowodowane śmiercią Diesla, było na rękę producentom ropy, która wtedy była jedynym paliwem do silników spalinowych.
Pierwsze statki motorowe napędzane silnikiem Diesla zbudowano w roku 1903. Pięć lat później powstał pierwszy silnik o niewielkich rozmiarach, nadający się do stosowania w ciężarówkach i lokomotywach. W 1924 r. w Niemczech wszedł na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód ciężarowy z napędem Diesla, a w 1927 r. Bosch rozpoczął wielkoseryjną produkcję technologii wtrysku do silników Diesla. W historii silników Diesla firma Bosch odgrywa zresztą znaczą rolę. W 1922 r. założyciel przedsiębiorstwa, Robert Bosch, osobiście zlecił prace rozwojowe nad pompą wtryskową do silnika Diesla – początkowo miała być przeznaczona do pojazdów ciężarowych. Pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym wprowadzono do produkcji w 1936 r., już po śmierci Diesla. Przed 75 laty firma Bosch dostarczyła pierwszy na świecie napęd Diesla dla samochodu osobowego. Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód osobowy z silnikiem Diesla, Mercedes-Benz 260 D, miał swoją premierę podczas Wystawy Samochodowej w Berlinie w 1936 roku. Zużywał o jedną trzecią mniej paliwa niż wersja benzynowa tej samej mocy.
Zdaaniem ekspertów z Boscha nawet za 20 lat silniki Diesla wciąż będą jedną z najważniejszych technologii napędowych. Jak czytamy w materiałach firmowych: "Firma opiera swoją prognozę na ogromnym potencjale rozwojowym silników wysokoprężnych: dzięki nim zużycie paliwa i emisje zanieczyszczeń będą w przyszłości nadal maleć". Konstruktorzy z działu Bosch Diesel Systems liczą, że w 2015 r. w samochodzie klasy kompakt z silnikiem Diesla zużycie paliwa będzie wynosić zaledwie 3,6 l na 100 km.

Wróć