Wiadomości

Ruszył nowy cykl spotkań Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad


Generalny Dyrektor zainicjował nowy cykl spotkań Rady Naukowej, w której skład wchodzą profesorowie politechnik w Polsce.

Decyzją Generalnego Dyrektora w posiedzeniu Rady po raz pierwszy udział wzięli również przedstawiciele branży budowlanej. Taki dualizm, z jednej strony praktyczne doświadczenie branży budowlanej, z drugiej bogata wiedza akademicka, mają przyczynić się do jeszcze większej efektywności działań realizowanych przez GDDKiA.

Współpraca GDDKiA z Radą Naukową ma na celu m.in. wsparcie bieżących, jak i strategicznych działań inwestycyjnych wiedzą i doświadczeniem środowiska akademickiego. Generalny Dyrektor poprosił Radę o omówienie podczas najbliższych spotkań takich aspektów jak chociażby bezpieczeństwo ruchu drogowego, technologia konstrukcji dróg szybkiego ruchu czy ustandaryzowanie obiektów inżynieryjnych.

 Podczas spotkania wskazano i omówiono następujące tematy:

  • Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu:
    • sposób realizacji oraz wyznaczania lokalizacji przejść dla pieszych,
    • audyt istniejących przejść na sieci dróg krajowych i ocena ich widoczności oraz oznakowania.
  • Wybór rodzaju nawierzchni na realizowanych inwestycjach:
    • koncepcja opisu przedmiotu zamówienia poprzez parametry czysto techniczne jak nośność, trwałość zmęczeniowa, właściwości przeciwpoślizgowe czy równość podłużna i poprzeczna,
    • ewentualny wybór przez Wykonawcę pomiędzy „betonem” lub „bitumem” - szansa na lepsze wykorzystywanie know-how oraz posiadanych zasobów wykonawców, 
    • cel w postaci spadku cen przy równoczesnym zachowaniu a nawet poprawie jakości.
  • Ekonomia budowy dróg i ułatwienie kosztorysowania i projektowania oraz poprawa płynności późniejszej realizacji inwestycji:
    • pozacenowe kryteria ofert
    • jakość badań oraz geologii i geotechniki.
  • Innowacje na drogach:
    • intuicyjne oznakowanie, zwane obecnie eksperymentalnym, i związana z tym potrzeba dostosowania przepisów do obecnych realiów aktywnego oznakowania dróg,
    • komunikacja infrastruktury drogowej z pojazdami, również autonomicznymi oraz ładowanie indukcyjne, 
    • integracja dużych systemów KSZR i KSPO oraz lepsze wykorzystanie istniejących kanałów technologicznych, np. dla równoległej budowy sieci 5G oraz światłowodów.
  • Rozwiązania tunelowe w Polsce:
    • utworzenie bazy wiedzy i doświadczeń, 
    • koszty i technologia nowych typów inwestycji na polskich drogach.
  • Edukacja:
    • konkurs na najlepszą prace o tematyce związanej z rozwojem infrastruktury drogowej, 
    • zaangażowanie wyższych uczelni, staże studenckie, płatne praktyki w GDDKiA.
  • Projekty Rozwoju Innowacji Drogowych (RID)
    • wnioski na przyszłość,
    • współpraca - dualizm praktycznego doświadczenia przedstawicieli branży i wiedzy akademickiej - ścisła współpraca na linii GDDKiA, wykonawcy, uczelnie i instytuty.

To tylko niektóre z tematów poruszonych podczas spotkania Rady Naukowej, których potrzebę szczegółowego omówienia i analizy wskazali Generalny Dyrektor i przedstawiciele GDDKiA. Przedstawiciele środowisk naukowych podkreślali możliwości zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wprowadzenie wytycznych dla audytorów BRD, czy jednolite i bardziej intuicyjne oznakowanie na drogach szybkiego ruchu, a docelowo na wszystkich drogach w Polsce.

Posiedzenia Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad będą się odbywały cyklicznie raz na kwartał.​

Źródło: GDDKiA

Wróć