Wiadomości

Rozpoczęto betonowanie pierwszego zbiornika LNG

 

Proces ten będzie trwał nieprzerwanie aż do wylania 700 m3 betonu, co prawdopodobnie zakończy się po północy, w okolicy godz. 03.00 nad ranem dnia następnego. 

 

Trwające prace związane są z budową fundamentów pod 2 zbiorniki Terminalu LNG w Świnoujściu. Każdy z nich będzie miał 80 m średnicy i pomieści 160 tys. m3 skroplonego gazu. Obecnie trwa betonowanie fundamentów pierwszego zbiornika i zbrojenie tzw. płyty fundamentowej drugiego zbiornika, potem wykonane będą kolejne elementy zbiorników: ściany i dachy. W sumie na to zużytych zostanie 32 tys. m3 betonu. Ściany obu zbiorników powinny być gotowe jeszcze w tym roku. Dachy zaś zostaną ukończone już w 2012 roku.

- To co tu dziś zobaczyłem, pozwala mi ze spokojem myśleć o tej inwestycji – powiedział Aleksander Grad, Minister Skarbu Państwa. – A jest to inwestycja gigantyczna, skomplikowana, nowatorska, dlatego przyglądamy się jej realizacji z wielką uwagą – dodał minister.

Proces betonowania elementów fundamentów poprzedziło szereg prób wykonawczych przeprowadzonych na specjalnie wybudowanej na terenie inwestycji makiecie fragmentu pierścienia zewnętrznego zaprojektowanej w skali 1:1. Makieta posłużyła wykonawcom do przygotowania ostatecznej techniki wykonania prac związanych ze zbrojeniem, jak i betonowaniem fundamentu właściwego zbiornika. W ten sposób eliminuje się także ewentualne nieprawidłowości w wykonaniu finalnego zadania.

Podobnym próbom poddaje się beton, który obecnie jest testowany w komorze chłodniczej, w której w niskiej temperaturze sprawdza się jego wytrzymałość. W ten sposób wykonawca przygotowuje się do dalszego betonowania - w okresie jesienno-zimowym.

Na budowie pracuje blisko 270 pracowników różnych narodowości. Są wśród nich Francuzi, Walijczycy, Hindusi, Turcy, Włosi i oczywiście Polacy. Do końca roku liczba ta z pewnością zwiększy się co najmniej dwukrotnie. Przy budowie Terminala LNG docelowo może być zatrudnionych ok. 2 tys. ludzi. Wszyscy pracujący na budowie są bardzo dokładnie przeszkoleni, m.in. w zakresie BHP. Z uwagi na skalę, jak i wyjątkowy charakter tej inwestycji (nie było dotąd takiego projektu w Polsce) wykonawca zwraca szczególną uwagę na kwestie bezpieczeństwa (odwiedzająca plac budowy delegacja musiała przejść krótkie szkolenie w zakresie właściwego poruszania się po placu budowy, jak i bezpiecznego przebywania na nim).

1 zbiornik to odpowiednio (element zbiornika zużycie betonu zużycie stali na zbrojenie): 1 płyta denna 4,5 tys. m3 910 ton stali węglowej 1 ściana 9 tys. m3 670 t stali węglowej i 410 t stali kriogenicznej z Luksemburga, 1 dach 2,2 tys. m3, 660 t stali węglowej. 
RAZEM (1 zbiornik) to  2 650 t o poj. 15,7 tys. m3.

* * *

Budowa terminalu LNG została uznana przez Rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ umożliwi Polsce odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3 (obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie). Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku. 

 

 

Wróć