Wiadomości

Ropa z Triestu nad Bałtyk

Niemiecką rafinerię Leuna i czeską Litvinov połączy rurociąg. Umożliwi to transport ropy między Bałtykiem a Adriatykiem - donosi portal ceskapozice.cz.

W ramach uniezależniania się od rosyjskiej ropy dostarczanej rurociągiem „Przyjaźń" francuski gigant naftowy Total chce wspólnie z czeskim operatorem rurociągów Mero wybudować magistralę naftową łączącą niemiecką rafinerię Leuna z należącymi do grupy Orlen zakładami w czeskim Litvinovie. Jak potwierdził czeskim mediom przezes Mero, Jaroslav Pantucek, w marcu br. mają rozpocząć się rozmowy nt. budowy 160-km ropociągu. Jako że Litvinov poprzez rurociągi TAL i IKL (Ingolstadt-Kralupy-Litvinov) ma połączenie z nadadriatyckim portem w Trieście, inwestycja będzie stanowić łącznik między północną i południową gałęzią „Przyjaźni", a także terminalami portowymi w Rostocku i Gdańsku.  Problem w tym, że choć przez kończący się Ingolstadt TAL można transportować 42 mln t ropy rocznie, to jednak moce te w 80 proc.są już wykorzystywane przez zakłady rafineryjne w Niemczech i Austrii.

Wróć