Auto i Myjnia

Recyklingowy startup Syntoil w światowym finale konkursu Chivas Venture


Co roku, na świecie powstaje ponad 1 mld zużytych opon. Obecnie 70% z nich jest spalane w cementowniach, choć można by wszystkie użyć do produkcji gumy. Polska firma Syntoil znalazła sposób na rozwiązanie tego problemu, który ma zarówno zbawienny wpływ na środowisko, jak i jest finansowo opłacalny dla przemysłu gumiarskiego. Tym pomysłem zdobyła głosy jury polskiej edycji konkursu Chivas Venture.

WIĘCEJ czytaj w marcowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Jeżeli masz start-up z dziedziny paliw - zaprezentuj go podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVI Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2019, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Chivas Venture to międzynarodowy konkurs dla innowacyjnych start-upów. Jednym z najważniejszych kryteriów przy ocenie zgłaszanych projektów, oprócz dobrego biznesplanu, jest odpowiedzialność społeczna przedsięwzięcia. To konkurs dla odważnych przedsiębiorstw, które nie tylko wierzą w to, że lepszy świat jest możliwy, ale przede wszystkim pracują na niego każdego dnia. Zmiany, jakie niesie ze sobą wdrożenie systemu proponowanego przez zwycięską firmę Syntoil, pozwolą na wyeliminowanie emitowanych do atmosfery niebezpiecznych oparów, pyłów i związków, które przedostają się do niej w ramach dotychczas stosowanych sposobów utylizacji szkodliwych dla środowiska opon.

Po zwycięstwie w polskim finale Chivas Venture Syntoil będzie reprezentował nasz kraj na arenie międzynarodowej, gdzie zmierzy się z najlepszymi start-upami z całego świata. Oprócz uzyskania możliwości zdobycia wiedzy i nowych kontaktów biznesowych, w maju przedsiębiorstwo zawalczy o dofinansowanie z puli 1 miliona dolarów.

- Wygrana w polskiej edycji konkursu była trudną rzeczą, ale na pewno nie ostatnią, jaką napotkamy w naszym projekcie. Problem zużytych opon nie zniknie sam i mamy nadzieję, że udział w Chivas Venture pomoże nam w realizacji planu, jakim jest jak maksymalizacja ilości przetworzonych opon i wykorzystanie ich ponownie do produkcji gumy. Teraz czekają nas długie tygodnie przygotowań do globalnego finału w Amsterdamie. Jesteśmy podekscytowani, ale też szykujemy się na ciężką pracę – mówi Martyna Sztaba, współwłaścicielka firmy Syntoil.

Do tegorocznej edycji Chivas Venture zgłosiło się ponad sto start-upów z całej Polski. Obszary działalności przedsiębiorstw były bardzo różnorodne – od firm branży MedTech, EcoTech czy BioTech po szeroko pojęty użytkowy design. W efekcie selekcji, podczas kolejnych etapów konkursu, jury wybrało 11 półfinalistów, a następnie finałowe TOP5 projektów. Wyłonienie zwycięzcy nie było proste. Start-upy reprezentowały szerokie spektrum tematyczne, a wszyscy uczestnicy przedstawiali inspirujące projekty z potencjałem na wielką zmianę w swoich dziedzinach. – Konkurs Chivas Venture skierowany jest do ludzi, którzy chcą, by ich biznes sprawiał, że świat będzie bardziej przyjaznym miejscem. Dlatego szczególnie cieszy nas, gdy firmy korzystają ze zdobyczy techniki na rzecz społeczeństwa czy środowiska, że obserwujemy ich coraz większe zaangażowanie i odpowiedzialność za to, co robią. Uczestnicy konkursu udowadniają, że biznes i adresowanie problemów społecznych mogą iść ze sobą w parze. I niezmiernie cieszę się, że my, jako Wyborowa Pernod Ricard, możemy w tym uczestniczyć – mówi Agnieszka Radziszewska, Kierownik marki Chivas Regal, organizatora Chivas Venture.

Co przekonało jury konkursu, że to właśnie Syntoil powinien reprezentować Polskę podczas globalnego finału konkursu? Przede wszystkim potencjał firmy – zarówno na wygraną w międzynarodowym etapie, jak i na realną zmianę, jaką niesie ze sobą ich innowacyjne rozwiązanie. – Tak samo jak poprzedni finaliści, firmy Migam, Nexbio czy Neuro Device, Syntoil jest bardzo mocnym kandydatem do zwycięstwa w globalnym finale konkursu. Dlaczego jury wybrało (nie bez długiej dyskusji!) akurat tę firmę? Można powiedzieć, że z prostego powodu – skala zmian, którą stara się uruchomić zespół Martyny Sztaby, jest ogromna, a obietnica poprawy palącego problemu, jakim są odpady gumowe (w tym głównie opony), jest bardzo kusząca. Długo zastanawialiśmy się, kto powinien walczyć w imieniu polskich firm i pomimo dużej konkurencji ze strony Deko Eko i Insignes Labs zdecydowaliśmy się dać szansę Syntoil. W końcu, kto ma zmienić świat, jeśli nie firma pochodząca z kraju, w którym jest najwięcej miast z zanieczyszczonym powietrzem w Unii Europejskiej, a składowiska z oponami płonęły niezliczoną ilość razy w 2018 r.? – mówi Artur Kurasiński, ambasador i członek jury konkursu Chivas Venture, współtwórca cyklu spotkań dla przedsiębiorców Aula Polska oraz konkursu Aulery, najważniejszej nagrody startupowej w Polsce.
Przed światowym finałem 20 innowacyjnych przedsiębiorców z całego świata weźmie udział w programie Accelerator, prowadzonym przez londyński klub Conduit – ośrodek skupiający różnorodną grupę osób, którym zależy na wdrażaniu istotnych i potrzebnych zmian społecznych. Odbywający się w marcu trzydniowy program obejmuje indywidualne sesje szkoleniowe oraz zajęcia networkingowe, które pomogą finalistom w dalszym rozwoju ich start-upów – nawet jeśli nie wygrają samego konkursu
Światowy finał Chivas Venture odbędzie się 9 maja 2019 r., podczas jednego z największych festiwali technologii w Europie – The Next Web Conference. Konferencja daje finalistom konkursu możliwość zaprezentowania swoich rewolucyjnych pomysłów i nagłośnienia przed międzynarodową publicznością problemów, którym stawiają czoło, oraz zdobycia dofinansowania z puli 1 mln USD.
***
Każdego roku w konkursie Chivas Venture najbardziej obiecujące start-upy społeczne z całego świata mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości miliona dolarów bez dodatkowych zobowiązań. Od pierwszej edycji konkursu w 2014 r. o dofinansowanie z funduszu wynoszącego 1 mln dolarów ubiegało się przeszło 8 tys. przedsiębiorstw społecznych. W tym roku w Chivas Venture bierze udział 27 start-upów z 29 krajów na pięciu kontynentach.
***
Marka Chivas to oryginalna luksusowa marka szkockiej whisky typu blended. Jej podwaliny stworzyli bracia James i John Chivasowie, którzy zapoczątkowali sztukę łączenia i mieszania whisky w XIX-wiecznej Szkocji. Od tamtej pory marka Chivas odgrywa zasadniczą rolę w zwiększeniu sprzedaży szkockiej whisky na całym świecie, tworząc niezwykły trunek poprzez połączenie najlepszych whisky słodowych i zbożowych.
Marka Chivas wierzy w moc połączeń, zarówno w życiu, jak i szkockiej whisky. Dlatego marka Chivas jest dumna z globalnej współpracy z Manchesterem United, największym klubem piłkarskim na świecie. A także w łączenie ambicji z hojnością i wykorzystywanie sukcesu do wzbogacenia życia innych. Dlatego Chivas The Venture wspiera start-upy społeczne kwotą 1 mln dolarów rocznego dofinansowania.
Chivas łączy siedzibę w szkockim regionie Speyside z przeszło 100 krajami na całym świecie, które wspólnie przyczyniły się do międzynarodowego sukcesu marki sprzedającej dziś ponad 4,2 mln skrzynek 9-litrowych rocznie. Oferta Chivas stanowi połączenie ponadczasowej klasyki z nowoczesnością i innowacją. Znajdują się w niej m.in.: Chivas 12, Chivas Extra, Chivas XV, Chivas Mizunara, Chivas 18, Chivas Ultis, Chivas 25, Chivas Regal The Icon, a także dostępna wyłącznie w sklepach wolnocłowych whisky Chivas Brothers Blend.
Źródło: MSL

 

Wróć