Prawo

Poselskie poprawki do ministerialnego pakietu paliwowego - specjalnie dla miesięcznika „Paliwa Płynne” komentuje Jarosław Szajkowski z Kancelarii Ferretti Bębenek


W związku z poprawkami do pakietu paliwowego zaszły istotne zmiany w stosunku do pierwotnej wersji ustawy nowelizującej.

W ustawie VAT dodano art. 30b ust. 2a i 2b
Przepisy te dotyczą podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 ustawy akcyzowej, których wytwarzanie lub obrót wymaga koncesji.
Regulacja wprowadzona w tym zakresie jest nieco niechlujna. Wydaje się z niej jednak wynikać, że w przypadku:
a) WNT paliw 
b) nietransakcyjnego WNT paliw (WNT paliw na rzecz samego podatnika w przypadku, gdy są wykorzystywane do prowadzenia przez niego działalności gospodarczej) 
- podstawę opodatkowania w VAT będzie stanowić wyłącznie urzędowa cena paliwa określona przez Ministra Finansów i ogłoszona w Biuletynie informacji publicznej.

W KKS:

- dodano art. 69b
Kto wbrew przepisom ustawy dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. W przypadku mniejszej wagi naruszeń sprawca podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. 
Przepis, podobnie jak przepis powyżej, jest napisany niechlujnie. Nie jest jasne, co ustawodawca miał na myśli, pisząc „wbrew przepisom ustawy” - czy idzie tu o ustawę akcyzową, czy o ustawę VAT czy też generalnie o ustawy podatkowe. Treść art. 53 § 30d KKS (słowniczka ustawowego), zgodnie z którym za nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawę wewnątrzwspólnotową należy uważać czynności tak zdefiniowane w ustawie akcyzowej, sugeruje, że idzie tu o naruszenie wyłącznie ustawy akcyzowej (jak jednak wspomniałem - nie jest to pewne). Za naruszenie odpowiada sprawca, który dokonał WDT lub WNT wbrew przepisom.

- dodano art. 69c

Kto wbrew obowiązkowi przemieszcza wyroby akcyzowe z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium kraju bez uproszczonego dokumentu towarzyszącego albo dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący albo bez wydruku e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo innego dokumentu handlowego, w którym umieszczono numer referencyjny nadany e-AD w Systemie, albo dokumentu zastępującego e-AD, albo na podstawie tych dokumentów zawierających dane niezgodne ze stanem rzeczywistym, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. W przypadku mniejszej wagi naruszeń sprawca podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. 

Przepis ten dotyczy przemieszczania wyrobów akcyzowych bez wymaganego dokumentu lub z wymaganym dokumentem, jednakże zawierającym jakiekolwiek dane niezgodne ze stanem rzeczywistym. Nie jest jasna intencja wprowadzenia tego przepisu. Wydaje się, że ustawodawcy szło tu o nałożenie odpowiedzialności na podmiot fizycznie przemieszczający wyroby, nie na podmiot organizujący WNT lub WDT wyrobów akcyzowych.

 

Przepisy przejściowe (art 7 i 8) Zawierają generalnie regulacje umożliwiające dokonywanie WNT i WDT na rzecz podmiotów niespełniających nowych warunków jeszcze przez okres 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. 

Przepisy te nakładają również obowiązek zraportowania przez przedsiębiorstwa energetyczne prezesowi URE informacji o podsiadanych pojemnościach magazynowych lub umowach przedwstępnych o magazynowanie zapasów obowiązkowych w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Niedokonanie tej czynności w tym okresie skutkować będzie wygaśnięciem koncesji z mocy prawa.  

[pub.zp]

Wróć