Wiadomości

Porady dla powodzian



Utrata dokumentacji podatkowej w wyniku klęski żywiołowej (np. powodzi) nie zwalnia podatnika od posiadania dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń podatkowych. Podatnik ma możliwości, które pomogą w odtworzeniu dokumentacji handlowej. Kopie dokumentów podatników mogą być uzyskane od ich kontrahentów. W przypadku zniszczenia oryginału faktury VAT lub faktury korygującej sprzedawca na wniosek nabywcy jest obowiązany do ponownego jej wystawienia, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej (duplikat). Dokument ten przyznaje podatnikowi takie samo prawo jak oryginał faktury. Możliwość ta odnosi się również do faktur i faktur korygujących wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej.
Jeżeli w wyniku powodzi zostały zniszczone (np. na skutek zalania wodą) dokumenty będące podstawą sporządzania deklaracji, należy o tym powiadomić urząd skarbowy i w późniejszym czasie odtworzyć dokumenty, uzyskując np. ich duplikaty od swoich kontrahentów.
 
Do kiedy podatnicy, którzy na skutek powodzi nie mają możliwości złożenia deklaracji w ustawowym terminie powinni to zrobić? Czy podatnik może powołać się na dokumenty i formularze, które są w posiadaniu organu podatkowego? Czy powódź może wstrzymać przeprowadzenie egzaminów maturalnych? Kiedy przedsiębiorca można wystąpić o zawieszenie działalności gospodarczej?
 
Więcej: Dziennik Gazeta Prawna 26.05.2010 (101) – str.B11



źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Wróć