Wiadomości

POPiHN apeluje o przeprowadzenie inwentaryzacji infrastruktury paliwowej


Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, zrzeszająca główne podmioty działające w produkcji i handlu paliwami ciekłymi w Polsce, zaapelowała do Ministerstwa Energii, URE i UOKiK o o przeprowadzenie inwentaryzacji infrastruktury paliwowej w Polsce.
W piśmie podpisanym przez Leszka Wieciecha, Prezesa-Dyrektora Generalnego POPiHN, czytamy: "Jak wielokrotnie wskazywaliśmy, jednym z głównych problemów sektora paliw ciekłych jest zjawisko nielegalnego obrotu paliwami ciekłymi, które polega na lokowaniu na rynku paliw z pominięciem realizacji zobowiązań podatkowych oraz wypełniania głównych obowiązków publicznoprawnych związanych z tą działalnością, takich jak: posiadanie stosownej koncesji, utrzymywanie zapasów obowiązkowych, realizacja NCW w zakresie paliw i biopaliw ciekłych. Przestępczość w obrocie paliwami przynosi olbrzymie straty dla budżetu państwa. Szacuje się, że w minionym roku wyniosły one około 10 miliardów złotych. Wprowadzanie na rynek paliw po zaniżonych cenach powoduje także naruszenie warunków równej konkurencji i stanowi zagrożenie dla działalności uczciwych przedsiębiorców.
Bardzo istotnym czynnikiem wykorzystywanym do nielegalnego wprowadzania paliw ciekłych na rynek jest brak kompleksowych, wiarygodnych oraz publicznie dostępnych danych o rodzajach i ilości infrastruktury paliwowej w Polsce, co wynika z przyjętego historycznie i utrwalonego przez lata, rozproszonego nadzoru nad tym rynkiem, realizowanego przez liczną grupę organów administracji. W praktyce oznacza, to że poszczególne organy nadzorujące i kontrolujące rynek paliw ciekłych posiadają autonomiczne, często niespójne listy baz oraz stacji paliw, które nie odpowiadają rzeczywistej liczbie tych obiektów, działających w naszym kraju. Tym samym w obecnym stanie faktycznie w Polsce nie funkcjonuje jedno wiarygodne źródło informacji, pozwalające ustalić na przykład całkowitą ilości stacji paliw.
POPIHN stwierdza, że logicznym, negatywnym następstwem takiego stanu rzeczy jest brak kontroli tej infrastruktury przez poszczególne ograny, jeżeli poszczególne obiekty nie są ujęte w prowadzonych przez nich zestawieniach. Taki stan rzeczy ułatwia podaż z ich wykorzystaniem paliw z nielegalnych źródeł i stanowi czynnik zaburzający konkurencję na rynku paliwowym oraz obniża poziom ochrony konsumentów, środowiska naturalnego oraz negatywnie wpływa na bezpieczeństwo i zdrowie ludzi, narażonych na oddziaływanie infrastruktury paliwowej funkcjonującej poza nadzorem państwa.
Mając na uwadze konieczność zapewnienie skutecznego nadzoru nad rynkiem paliw ciekłych, który powinien bazować na objęciu kontrolą możliwie pełnego wykazu infrastruktury paliwowej w Polsce, POPIHN zwraca się do Państwa z apelem o podjęcie prac nad przeprowadzeniem weryfikacji posiadanych przez organy administracji list infrastruktury paliwowej oraz docelowej fizycznej inwentaryzacji tej strategicznej infrastruktury. W efekcie tych działań powinna powstać jednolita baza danych o infrastrukturze paliwowej, publicznie dostępna dla rynku i wykorzystywana przez wszystkie organy administracji do działań kontrolnych. Ponadto funkcjonującej bazie danych powinien towarzyszyć obowiązek samorejestracji przez przedsiębiorców sektora paliwowego oraz użytkowników nowej infrastruktury paliwowej oraz zgłaszania faktu trwałego zaprzestania jej funkcjonowania lub trwałej likwidacji tak aby utworzonej bazie danych zapewnić efektywny mechanizm aktualizacji.
Zdaniem POPIHN stworzenie jednolitej bazy danych o infrastrukturze paliwowej w Polsce opartej o kompleksowy proces jej inwentaryzacji umożliwi:
 Ustalenie rzeczywistej ilości baz paliw w tym baz gazu płynnego LPG, baz zakładowych, terminali przeładunkowych, stacji paliw, w tym stacji LPG oraz stacji zakładowych wykorzystywanych do podaży paliw ciekłych na rynek;
 Objęcie pełnym nadzorem tej infrastruktury w ramach systemu koncesyjnego, systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw, dozoru technicznego, prawnej kontroli metrologicznej, ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz budowalnego;
 Ograniczenie wykorzystania tej infrastruktury do podaży paliw ciekłych pochodzących z szarej strefy;
 Możliwość jej efektywnego włączenia do systemu bezpieczeństwa paliwowego państwa (realizacja dostaw interwencyjnych paliw na rynek w tym podaż na rynek paliw z zapasów obowiązkowych;
 Pozytywny wpływ na prawidłowość szacowania struktury rynków właściwych dla poszczególnych rodzajów działalności prowadzonych w branży paliw ciekłych bazujących na kryterium posiadanej infrastruktury paliwowej;

Wyrównanie pozycji rynkowej wszystkich przedsiębiorców sektora paliwowego wykorzystujących do bieżącej działalności tę infrastrukturę.
Mając na uwadze powyższe POPIHN zwraca się do Państwa z apelem o podjęcie prac zmierzających do pełnego zinwentaryzowania rodzajów i ilości infrastruktury paliwowej w Polsce oraz stworzenia jednej kompleksowej i publicznie dostępnej bazy danych o tej infrastrukturze w naszym kraju.
Wyrażamy przekonanie, że powyższa inicjatywa przyczyni się do ograniczenia zjawiska szarej stref na rynku paliw ciekłych, co zapewni warunki konkurencyjności krajowego rynku paliw oraz poprawi ochronę interesów konsumentów paliw w Polsce".

Wśród adresatów pisma są również:

1. Piotr Naimski - Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej
2. Mieczysław Borowski - Prezes Urzędu Dozoru Technicznego
3. Dorota Habich - p.o. Prezes Głównego Urzędu Miar
4. Roman Jaworski - Zastępca Głównego Inspektora Ochrony Środowiska
5. Marian Banaś - Szef Służy Celnej, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
6. Konrad Raczkowski - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
7. Janusz Turek - Prezes Agencji Rezerw Materiałowych

WIĘCEJ: czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Nowości branżowych szukaj na XXIII Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2016

11-13 maja 2016r. EXPO XXI Warszawa 

Organizator: 

(opr.zp)

Wróć