Strefa przedsiębiorcy

Pieczywo na stacjach paliw – dla Polskiej Izby Paliw Płynnych komentuje Karolina Zajezierska, Dyrektor Handlowa, NOWEL Sp. z o.o.


Czy na stacjach paliw warto zadbać o ekspozycję oferty piekarniczej?

Od pewnego czasu konsumenci także na co dzień chętnie korzystają ze stale rozwijanej oferty sklepowej i gastronomicznej na stacjach paliw. Ma to związek z niedzielami niehandlowymi, kiedy stacje często stają się jedynym miejscem, gdzie można kupić niezbędne produkty spożywcze. Właśnie tam przeniosła się bowiem sprzedaż wielu artykułów pierwszej potrzeby. Do takich bez wątpienia należy pieczywo. Coraz większa liczba konsumentów docenia możliwość zakupu o dowolnej porze dnia świeżych, wypiekanych na miejscu chlebów i bułek. Dlatego warto zadbać o to, by oferta piekarnicza na stacjach rozwijała się zgodnie z trendami rynkowymi.

Przy wyborze pieczywa ponad połowa konsumentów kieruje się jego świeżością i wyglądem. Dlatego tak ważna jest odpowiednia ekspozycja towarów. Warto podkreślić, że ekspozycja na stacji powinna różnić się od tej w tradycyjnych sklepach. Ze względu na znacznie mniejszą przestrzeń, trzeba ją dobrze rozplanować. Najważniejszy jest nie tyle sposób wyeksponowania, co miejsce, gdzie ekspozytor się znajduje. Dla klienta nie jest jeszcze dziś oczywiste, że stacja to miejsce, gdzie kupi pieczywo, dlatego produkty piekarnicze powinny stać na jego drodze do kasy. Warto też zainwestować w ulotki i potykacze oraz wzmocnić komunikat o dostępności produktów. Najlepiej, kiedy stacja ustala to z producentem, który dopasowuje ekspozycję do możliwości wybranego formatu stacji i rekomenduje produkty, które powinny się znaleźć w ofercie.

Jakie gatunki pieczywa najczęściej trafiają na stacje paliw: a) do gastronomii, b) do sklepu?

W ofercie sklepowej nie może zabraknąć popularnych, znanych klientowi produktów, do których jest przyzwyczajony. Oczywiście zależy to też od miejsca, jakie mamy na ekspozycję. Z kolei w ofercie punktów gastronomicznych i kawiarnianych królują przekąski, takie jak np. hot dogi, czy pieczywo uzupełniające ofertę grillową czy stanowiące dodatek do zup.

Jakie różnice zauważacie w ofercie Waszego segmentu dla kawowych i gastronomicznych konceptów na stacjach paliw?

Istotną grupę produktów kupowanych na stacjach paliw stanowią słone i słodkie wypieki. Klienci chętnie spożywają pieczywo w formie przekąski – wybierają drożdżówki z dodatkami, minipizze itp. Wypieki te stanowią idealne uzupełnienie oferty kącików kawowych stacji paliw. Jeśli chodzi o ofertę punktów gastronomicznych, również one bazują na prostych posiłkach, które można łatwo zjeść na miejscu lub zabrać w drogę. Stąd ogromna popularność kanapek na ciepło i zimno, a także ulubionej przekąski Polaków, czyli hot doga. Nasze bułki do przygotowania hot doga francuskiego są dostępne na wielu stacjach w całej Polsce. Ze względu na ograniczenie handlu w niedziele nie może też oczywiście zabraknąć tam pieczywa, które klienci zabiorą do domu: chlebów, kajzerek, bułek pszennych i pełnoziarnistych itp.

Jakie znaczenie ma tu rozpowszechnianie się mody wege, a jakie słodkich przekąsek?

Trend wege staje się coraz bardziej powszechny. Możemy już mówić nie tylko o krótkotrwałej modzie, a o zmianie podejścia konsumentów do żywienia. Klient wege jest bardzo świadomy i oczekuje więcej od produktów. Osoby, które nie potrafią zdecydować się na całkowite wyeliminowanie z diety produktów mięsnych oraz odzwierzęcych, często starają się je chociaż ograniczyć. Dlatego właściciele punktów gastronomicznych powinni reagować na zmiany przyzwyczajeń konsumentów i dostosować do nich swoją ofertę. Coraz większą popularnością cieszą się kanapki z dodatkiem takich produktów jak pasty z roślin strączkowych, warzywne pasztety czy grillowane warzywa. Oferujemy szeroki wybór pieczywa, które stanowi idealną bazę do przygotowania różnego rodzaju kanapek – bułki, kajzerki, bagietki czy ciabatty, a wśród nich także np. produkty z dodatkami funkcjonalnymi jak superfoods, np. bułka z chia, czy pieczywo z niskim indeksem glikemicznym, np. bułka probody. Coraz częściej klienci mogą wybrać także bezmięsne hot dogi. Słodkie przekąski od zawsze były istotnym elementem oferty stacji, jednak coraz częściej obserwujemy zainteresowanie ich zdrowszymi wersjami. Klienci chętniej sięgną po świeżą drożdżówkę, zamiast tej zapakowanej próżniowo z długim terminem przydatności.

Czy obserwujecie wzrost sprzedaży produktów o krótkim terminie przydatności?

Konsumenci są coraz bardziej świadomi. Wybierają produkty jak najmniej przetworzone, o prostym składzie, wykorzystujące najlepsze składniki. Dlatego do sklepów, także tych przy stacjach, trafia coraz więcej świeżych produktów, np. w takiej formie jak wypiekane na miejscu w piecu, świeże pieczywo NOWEL, które wyróżnia się tzw. czystą etykietą. Dzięki temu klienci o każdej porze dnia mogą cieszyć się chrupiącym i aromatycznym pieczywem, które nie tylko jest smaczne, lecz także zdrowe, ponieważ nie zawiera sztucznych dodatków, spulchniaczy, polepszaczy smaku oraz konserwantów.

Czy przygotowanie pieczywa na miejscu, na oczach klienta ma znaczenie dla współczesnego klienta?

Wypiekanie pieczywa na miejscu podnosi jego atrakcyjność. Przede wszystkim klient ma pewność, że kupuje produkt świeży i chrupiący, przygotowywany specjalnie dla niego. Dodatkowy atut to jego zapach, który wzbudza bardzo pozytywne skojarzenia i emocje.

Jakie znaczenie ma formy podania i opakowanie? Czy można liczyć w Polsce na rozpowszechnienie się opakowań biodegradowalnych?

Widzimy, że coraz więcej firm podejmuje działania, które mają na celu zmniejszenie odpadów z tworzyw sztucznych. Także popularyzacja opakowań biodegradowalnych jest tylko kwestią czasu. Nasze pieczywo sprzedawane jest bez opakowań, jednak klient musi skorzystać z torebki papierowej, aby zabrać pieczywo do domu. Popieramy wszelkie działania edukacyjne i zachęcanie do korzystania z opakowań papierowych oraz toreb wielokrotnego użytku, zamiast tych foliowych.

Dziękuję za rozmowę!

WIĘCEJ czytaj w majowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Jeżeli szukasz oferty piekarniczej dla swojej stacji, znajdziesz ją na organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVI Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2019, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Wróć