Auto-Flota

PGNiG planuje budowę stacji paliw CNG w Łomży i Suwałkach


PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listy intencyjne z miastami Łomża i Suwałki, zakładające budowę infrastruktury do tankowania paliw CNG.

WIĘCEJ czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Jeżeli szukasz oferty paliw metanowych i elektromobilności LNG/CNG, znajdziesz ją podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVI Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2019, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

W pierwszym etapie inwestycji Łomża planuje zakup 10 autobusów CNG, co stanowić będzie ok. 25% całego taboru w mieście. Z kolei miejska spółka Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach planuje zakup co najmniej 15 nowych autobusów CNG, czyli >40% istniejącego taboru w mieście

 Listy intencyjne zostały podpisane w Łomży, w Urzędzie Miasta przez Wiceprezesa PGNiG Obrót Detaliczny Marcina Szczudło, Prezydenta Miasta Łomża Mariusza Chrzanowskiego oraz Prezydenta Miasta Suwałki Czesława Renkiewicza. Powstanie stacji paliw wpisuje się w plany Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Zakładu Budżetowego w Łomży, które jest zainteresowane wykorzystaniem ekologicznych autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG.

 – Autobusy zasilane CNG to ekologiczne i ciche pojazdy, które świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim. To dojrzała technologia, która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet do 500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typu pojazdów, ponieważ ich cena jest porównywalna do autobusów na olej napędowy przy zdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń – podkreślił Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.

 – W oparciu o innowacyjne technologie chcemy stworzyć sieć nowoczesnej i przyjaznej komunikacji miejskiej. Rozwój ekologicznego transportu w miejskiej flocie oznacza czystsze powietrze, przeciwdziałanie niskiej emisji oraz wzrost komfortu życia mieszkańców. To proekologiczne działanie zwalczające problemy dzisiejszych czasów jak np. smog.
Ale też dzięki temu liczymy na mniejsze koszty eksploatacji, które pozwolą nam wprowadzić bezpłatną komunikację dla naszych mieszkańców. Jestem przekonany, że podpisany list intencyjny jest początkiem naszej owocnej współpracy –
powiedział Mariusz Chrzanowski, Prezydent Łomży.

 - Dbałość o środowisko naturalne oraz zdrowie mieszkańców to nasz priorytet. Zakup 15 nowych autobusów na CNG to pierwszy krok do tego, by wymienić całkowicie stary tabor na nowoczesny i ekologiczny. Ważny dla nas jest także fakt, że autobusy gazowe są zarazem niskoemisyjne jak i wyraźnie tańsze od elektrycznych. Dlatego będziemy w stanie spełnić wymogi ujęte w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych  – powiedział Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk.

 Władze polskich miast coraz częściej doceniają korzyści ekonomiczne związane z wykorzystaniem autobusów na CNG. Koszt przejechania 100 kilometrów takim pojazdem jest o ok. 10% niższy niż w przypadku autobusu zasilanego olejem napędowym. Ponadto, w nadchodzących latach, oszczędności mogą wzrosnąć nawet do ok. 20 proc., co ma związek z planowanym zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG do celów napędowych. Odpowiednia ustawa została już podpisana przez Prezydenta RP w sierpniu 2018 roku i oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Według danych wymiana taboru napędzanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc. oraz pyłów PM do 99%.

Źródło: PGNiG, fot. arch. MTSP

Wróć