Strefa przedsiębiorcy

Paliwo i silnik cyfrowego wzrostu


Grupa LOTOS i Microsoft podpisały porozumienie, na mocy którego będą inicjowały wspólne projekty i wdrażały rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz najnowszych technologii informatycznych.

WIĘCEJ czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Z pełną ofertą Grupy LOTOS można było zapoznać się podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych, jubileuszowych, XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Współpraca pomiędzy firmami rozpoczyna się od stworzenia Centrum Kompetencyjnego Sztucznej Inteligencji, Cyfrowej Innowacji oraz Zaawansowanej Analizy Danych. Szacunkowe już zidentyfikowane korzyści wynikające z synergii najnowszych rozwiązań technologicznych wyniosą powyżej 10 mln EUR.

Termin Przemysł 4.0 nie uosabia dla Grupy LOTOS kolejnej „rewolucji przemysłowej”, a jest raczej dla naszej firmy paliwem na drodze świadomej ewolucji cyfrowej gdańskiego przedsiębiorstwa. Osiągnięcia Przemysłowego Internetu Rzeczy (IIOT) to technologie i rozwiązania, które są stosowane w rafineriach od przynajmniej kilkunastu lat – mówi Jarosław Kawula, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS SA [patrz: rozmowa z wiceprezesem Jarosławem Kawulą w "Paliwa Płynne", grudzień 2018]. – Natomiast w najbliższej przyszłości w szczególności interesują nas projekty związane z zaawansowaną analizą danych, w tym analizą dużych zbiorów danych w chmurach obliczeniowych. Przyglądamy się uważnie również innym obszarom cyfryzacji związanym z robotyzacją, głębszą automatyzacją i autonomizacją, cyfryzacją procesów wytwórczych, integracją infrastruktury i danych w zarządzaniu produkcją, sztuczną inteligencją, wirtualną czy rozszerzoną rzeczywistością – dodaje J. Kawula.

Na zdjęciu od lewej: Magda Taczanowska, członek Zarządu Microsoft Sp. z o.o., Jarosław Kawula, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A. oraz Jarosław Wittstock, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.

Jednym z pięciu filarów strategii biznesowej Grupy LOTOS do 2022 r. jest gotowość do rozwoju i wdrażania innowacji, również cyfrowych. Grupa LOTOS od ponad dekady zaliczana jest do grona przedsiębiorstw posiadających najnowocześniejsze i najbardziej innowacyjne rafinerie w Europie. Z tego właśnie powodu przykłada szczególną wagę do procesu wdrażania nowych rozwiązań i usług, które mogą w najbliższej przyszłości dodatkowo wzmocnić pozycję konkurencyjną firmy, a dla klienta zewnętrznego skutkować najwyższą jakością produktów i usług.

Dzięki istnieniu Centrum Kompetencyjnego ds. Sztucznej Inteligencji, Cyfrowej Innowacji oraz Zaawansowanej Analizy Danych LOTOS uzyska realną szansę wygenerowania znaczących oszczędności finansowych, poprzez wykorzystanie już dostępnych w organizacji zasobów osobowych i narzędziowych. Dedykowani do tego pilotażowego programu pracownicy w pierwszej kolejności zrealizują szereg szkoleń i warsztatów, tak aby relatywnie szybko i w pełnej skali wykorzystywać potencjał AI do optymalizacji procesów produkcyjnych, a w szczególności do dalszego zwiększenia opłacalności przerobu ropy naftowej na wskazanych instalacjach produkcyjnych oraz do podniesienia efektywności całości łańcucha dostaw czy głębszej personalizacji usług dla klienta. Szacunkowe już zidentyfikowane korzyści wynikające z synergii najnowszych rozwiązań technologicznych oraz wiedzy pracowników Grupy LOTOS S.A. wyniosą powyżej 10 mln EUR oraz uwolnią około 20 tys. roboczogodzin – podkreśla Marcin Hynek, kierownik Projektu Centrum Kompetencyjnego AI w Grupie LOTOS SA.

Realizacja wspólnych inicjatyw i projektów ma główny cel, jakim jest cyfrowa transformacja Grupy LOTOS S.A. i jej lepsze dostosowanie do dynamiki obecnego otoczenia biznesowego. Porozumienie służyć ma wypracowaniu rozwiązań i usprawnień w oparciu o najnowsze możliwości technologii Przemysłowego Internetu Rzeczy (ang. skrót IIoT), dużych zbiorów danych (ang. Big Data), zaawansowanych metod analitycznych, uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji (ang. skrót AI) w konkretnych scenariuszach i projektach dostosowanych do wymagań specyfiki branży paliwowej.

– Wsparcie firm na ich drodze do cyfrowej transformacji w tak specjalistycznych branżach, jak chociażby przemysł paliwowy, wymaga nie tylko określonej wiedzy. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni poziom współpracy i partnerstwa oraz wynikający z nich plan działań – dodaje Magda Taczanowska, Członek Zarządu w polskim oddziale Microsoft odpowiedzialna za segment Enterprise. – Dzięki swojemu podejściu do adopcji najnowszych trendów i technologii Grupa LOTOS wyznacza niejako kierunek dla całej branży nie tylko w Polsce, ale w całym regionie. Jestem przekonana, że dzięki temu efekty cyfrowej transformacji będą szybko zauważalne i odczuwalne w konkretnych obszarach funkcjonowania organizacji, a implementowane usprawnienia i rozwiązania ukształtują nową kulturę cyfrową firmy – podkreśla M. Taczanowska.

Źródło: Grupa LOTOS, fot. arch. XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018

WIĘCEJ czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Z pełną ofertą Grupy LOTOS można było zapoznać się podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych, jubileuszowych, XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Wróć