Działania Izby

Paliwa Płynne, styczeń 2017


Szanowni Czytelnicy,

końcówka 2016 r., oprócz wysokich wzrostów cen paliw, przyniosła nam ważne i wiążące rozstrzygnięcia rozwiązań legislacyjnych w zakresie pakietu energetycznego – aktu prawnego fundamentalnego dla bieżącego funkcjonowania przedsiębiorców branży paliwowej. 15 grudnia opublikowano rozporządzenie zawierające kody CN, czyli definicje paliw ciekłych, wg których muszą zostać zaktualizowane koncesje na obrót paliwami ciekłymi. Kto nie złoży wniosku do 16 stycznia 2017 r., utraci koncesję z mocy prawa!

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał komunikat i pakiet informacji nt. szczegółowych wymagań co do zawartości wniosku o koncesję. Warto zwrócić uwagę na to, że wśród wielu innych punktów znalazły się tam m.in. pytania o infrastrukturę konkretnych stacji, mimo że rozporządzenia wykonawczego dotyczącego tej kwestii przed 16 stycznia raczej się nie doczekamy.

Po naszych zapytaniach, w okresie przed i między świętami Bożego Narodzenia, odbyło się spotkanie przedstawicieli Polskiej Izby Paliw Płynnych i innych organizacji branżowych w siedzibie URE, we wtorek 3 stycznia 2017 r. Omawiano wiele kwestii w tym również technicznych związanych z informacją Prezesa URE. Spotkanie Członków PIPP w warszawskiej siedzibie naszej Izby, w środę, 4 stycznia, pokazało jednak skalę niepewności ciążącej nad branżą. Bardzo krótki termin, w kontekście ogromu i skomplikowania zadań postawionych przed przedsiębiorcami, sprawia, że tak naprawdę nikt nie może być pewny, że koncesję dostanie na czas. Z dotychczasowych rozmów płynie na pewno jednak kilka wniosków.

Po pierwsze, jak jednogłośnie podkreślali podczas spotkania 4 stycznia wszyscy prawnicy współpracujący z Izbą, nie ma jednolitego wzoru wniosku o koncesję  każdy jest przez URE rozpatrywany indywidualnie. Dlatego właśnie  po drugie  musi on być jak najbardziej szczegółowo, indywidualnie opracowany w odniesieniu do treści zawartych w pakiecie informacyjnym URE. Po trzecie, pamiętajmy, że każdy rodzaj paliwa – benzyna, olej napędowy czy autogaz, może mieć po kilka kodów CN. Przed określeniem we wniosku, co będziemy sprzedawać na stacji, warto więc podeprzeć się dokumentami, pisemną deklaracją dostawcy, jaki kod CN przypisany jest do produktu, który nam przywozi na stację.

Szanowni Członkowie Izby! Problemy branży wymagają ciągłego „trzymania ręki na pulsie”. Tylko dzięki Waszemu wsparciu możemy prowadzić skuteczny dialog z administracją państwową w celu zachowania na polskim rynku paliwowym równoprawnych warunków konkurencji dla wszystkich podmiotów na nim obecnych. Dziękuję za dotychczasowe spotkania i szczere rozmowy.

O wszystkich działaniach Izby i zmianach w otoczeniu biznesowym staramy się informować na bieżąco poprzez izbowe media. Przypominam, że oprócz drukowanego miesięcznika „Paliwa Płynne”, który właśnie trzymacie w rękach, o wszystkich istotnych wydarzeniach dla branży i podjętych działaniach Polska Izba Paliw Płynnych informuje w: mailowych alertach i newsletterach oraz poprzez portal internetowy paliwa.pl – zachęcam do stałej i uważnej lektury!

Jeszcze raz przypominam o terminie 16 stycznia, serdecznie zapraszam do lektury styczniowego numeru „Paliw Płynnych” i życzę optymizmu na 2017 r.

Halina Pupacz

Prezes

Polskiej Izby Paliw Płynnych

 

PALIWA PŁYNNE, STYCZEŃ 2017 R. SPIS TREŚCI

 

Aktualności

3

Tankuj, rejestruj paragony i wygrywaj z Narodową Loterią Paragonową Ministerstwa Finansów

5

Polski rynek paliwowy w 2016 r. i prognozy na 2017 r. – rozmowa z Haliną Pupacz, Prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych

14

XXIV Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2017

 

Czy jesteś gotowy do udziału w Targach?

10

Kawa

12

TRANSPORT

 

Cysterny pod specjalnym nadzorem

16

SKLEP I BAR

 

Karnawał na stacji

18

Z ŻYCIA IZBY

22

XV Forum Dyskusyjne „O monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw płynnych, biopaliw, LPG i CNG/LNG”

20

Nowoczesne biopaliwa EKOBENZ

22

Wspomnienie o Henryku Zamojskim

23

20 lat POGP

24

TECHNOLOGIA PALIWOWA

 

Biorafinerie – substytut, czy zamiennik rafinerii nafty?

26

Ceny paliw i surowców w 2016 r: Z górki i... pod górkę!

30

PRAWO

 

Pakiet przewozowy

32

Nowe koncesje OPC

34

Twarde stanowisko URE w sprawie podwójnych opłat

36

Aktualności prawne

38

Ogłoszenia drobne

39

Krzyżówka

40

 

W TYM NUMERZE PISZEMY M.IN. O:

AMIC Energy (sieć Lukoil)

Anwim SA (sieć MOYA)

API Schmidt

ARP

Arval

Automatic Systems Engineering

BM Reflex (siec eMila)

BMW

BNP Paribas

Boccard Polska

BP Europa SE Oddział w Polsce

BUDONAFT

Ciech

Circle K. (sieć Statoil)

Constans M

COSTA Express

Dickow

DKV

EKOBENZ

Elektromontaż Północ

Energa

Fundacja Kórnicka

Fundacja Republikańska

Gannet Guard Systems

Gaspol

GDDKiA

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska

Główny Inspektorat Pracy

Green Caffe Nero

Greenway

Grupa Azoty

Howden

Huhtamaki

INiG

IREAST Sp. z o. o.

Jensen Polska

Kamaz Polska

KAPEO Polska

Krajowa Izba Biopaliw

Krajowa Izba Paliw Alternatywnych

Lorien Group

LOTOS Paliwa (Grupa LOTOS)

Makro Cash & Carry

Marriott

Maspex

Mercedes-Benz

Ministerstwo Energii

Ministerstwo Finansów

Ministerstwo Rozwoju

Mixpol

Monitorowanie24.pl

Mood Poland & Baltic

NAFTOPORT Gdańsk

Oktan

OLPP

OT Logistics

PERN

PIMOT

PKN Orlen

POGP

POPiHN

PSP HUZAR

Raben Logistics

Segafredo Zanetti Poland

Shell Polska

Solvadis Polska Sp. z o.o.

Stalexport

Starbucks

Stronkowscy

Trans Polonia SA

Transportowy Dozór Techniczny

UNIMOT SA (sieć AVIA)

UOKiK

Urząd Dozoru Technicznego

Urząd Regulacji Energetyki

Wortel Sp. z o.o.

Yokogawa

ZACHEM

ZBACH

ZCh POLICE

Wróć