Prawo
Opłata Recyklingowa
Konieczność pobierania przez przedsiębiorcę opłaty recyklingowej od każdej sprzedanej torby za zakupy wykonanej z tworzywa sztucznego.
Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży toreb na zakupy za pośrednictwem kasy fiskalnej.
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do licznych pytań naszych członków Polska Izba Paliw Płynnych przypomina, iż z dniem 1 stycznia 2018 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 12 października 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 2056).
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów w komunikacie z 22 grudnia 2017 r. (www.mf.gov.pl) – Opłata Recyklingowa jest elementem należności za dostawę lekkiej torby, którą należy wliczyć do podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy opodatkowanej VAT ze stawką 23%.
W konsekwencji nowelizacja wprowadza obowiązek pobierania przez przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której są oferowane lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tej jednostce, opłaty recyklingowej od nabywającego taką torbę.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2389) stawka opłaty recyklingowej wynosi 0,20 zł za jedną sztukę lekkiej torby na zakupy z tworzywa sztucznego.
Przedsiębiorcy mają obowiązek ewidencjonować sprzedaż toreb z tworzywa sztucznego przy zastosowaniu kas rejestrujących na zasadach ogólnych – na paragonie musi być umieszczana kwota zapłaty za torbę (bez opłaty recyklingowej).
Opłata recyklingowa stanowiąca dochód budżetu państwa ma być uiszczana przez przedsiębiorców do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana (pierwszy raz do 15 marca 2019 roku) na konto Ministerstwa Środowiska.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią Komunikatu Ministerstwa Finansów dostępnego pod poniższym linkiem:
oprac. adw. Norbert Lenkiewicz