Wiadomości
Nowe TRAXX-y w Lotosie, a Lotos na TRAKO
Wczoraj na bocznicę Lotos Kolej w Gdańsku dotarły trzy pierwsze lokomotywy elektryczne TRAXX DC produkcji Bombardiera. Pojazdy powiększyły nowoczesną flotę spółki, która w swoich szeregach ma już m.in. elektryczne TRAXX-y MS i spalinowe TRAXX-y DE.
Do końca roku Lotos Kolej wydzierżawi jeszcze kilka lokomotyw elektrycznych jednosystemowych TRAXX DC. W trzeciej dekadzie września do spółki dotarły ostanie
2 TRAXX-y DE. Łącznie kolejarze z LOTOSU mają do dyspozycji 10 lokomotyw spalinowych tego typu.
– Jeszcze nie tak dawno, nawet w najbardziej optymistycznym wariancie nie zakładaliśmy takiego wzrostu zapotrzebowania na przewozy kolejowe, świadczone przez naszą firmę – komentuje Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. – By jeździć jeszcze częściej i na większe odległości potrzebujemy sprawdzonych lokomotyw, stąd pomysł na eksploatację kolejnych TRAXX-ów.
Tym razem padło na elektryczną wersję DC, bo Lotos Kolej zdecydowaną większość wykonywanej pracy przewozowej od dłuższego czasu realizuje właśnie trakcją elektryczną, która jest tańsza w eksploatacji i mniej szkodliwa dla środowiska.
Trzy najnowsze lokomotywy eksploatowane przez Lotos Kolej mieszkańcy Trójmiasta będą mogli zobaczyć 11- 14 października br. podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które odbędą się na terenie MTG w Gdańsku Oliwie.
– Uczestnikom targów oraz wszystkim zwiedzającym zaprezentujemy nowoczesną lokomotywę manewrową GRAVITA 10BB niemieckiej firmy VOITH oraz jednego z naszych spalinowych TRAXX-ów. Dodatkowo będzie można zobaczyć polskiego Dragona, który od sierpnia tego roku przechodzi testy w Lotos Kolej – mówi Marek Smoter, dyrektor ds. taboru Lotos Kolej. – Do każdego pojazdu będzie można wejść i poczuć z bliska, jak wygląda praca w lokomotywie. Wystawcami lokomotyw będą ich producenci.
Po realizacji wszystkich zamówień Lotos Kolej będzie w najbliższym czasie dysponować ok. 30 najnowszymi lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi, głownie platformy TRAXX.
Podstawowe parametry techniczne 4-ro osiowej lokomotywy TRAXX F140 DC (typ E483 PL)
moc max – 5,6 MW
napięcie zasilania – 3 kV DC
siła napędowa przy rozruchu – 300 kN
prędkość max – 140 km/h
masa – 80 t
***
Lotos Kolej – spółka zależna Grupy Lotos SA – należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju z ok. 7-procentowym udziałem w rynku. Lotos Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi transportowe na terenie całego kraju. Wykonuje także usługi przewozowe dla innych klientów zarówno w komunikacji krajowej, jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. Lotos Kolej eksploatuje obecnie ok. 100 lokomotyw różnych typów. Spółka należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych przez klientów.
W tym roku, po dobrym pierwszym półroczu, Lotos Kolej zakłada przewóz towarów na poziomie 10,5 mln ton, czyli dokładnie tyle ile wynoszą zdolności przerobowe rozbudowanej w ramach Programu 10+ rafinerii Grupy Lotos SA w Gdańsku.