Wiadomości

LOTOS Oil: Ambasadorem Polskiej Gospodarki

W IV edycji konkursu o tytuł Ambasadora Polskiej Gospodarki Jury konkursu w kategorii Partner Firm Zagranicznych przyznało tytuł LOTOS Oil SA. Spółka po raz III z rzędu została laureatem tego prestiżowego konkursu,
 - Eksport to naturalna konsekwencja rozwoju firmy. W sytuacji, gdy rynek krajowy jest podzielony i mocno konkurencyjny, a zdobywanie każdego kolejnego procenta udziału niesie za sobą koszty niewspółmierne do osiąganych rezultatów – każda firma staje przed pytaniem o strategię rozwoju. Już wiele lat temu w oparciu o wszechstronne analizy i badania rynkowe wybraliśmy, że stawiamy na eksport – wraz ze sprzedażą środków smarnych, rozwijając równocześnie doradztwo i wsparcie techniczne dla odbiorców naszych produktów – podkreśla Jacek Neska, prezes zarządu spółki.
LOTOS Oil buduje swoją pozycję na dwóch mocnych filarach. Z jednej strony są to oleje silnikowe, zaś z drugiej przemysłowe (w tym na przykład nowoczesne plastyfikatory do przemysłu gumowego). Obecnie eksport wyrobów gotowych, obejmujący wszystkie grupy oferowanych produktów znacznie przewyższa sprzedaż krajową, która niemniej jednak pozwala na utrzymanie czołowej pozycji na rynku polskim. - Innymi słowy strategia rozwojowa firmy opiera się w coraz większym stopniu na ekspansji zewnętrznej – wyjaśnia Cezary Kogucik, zastępca dyrektora handlowego ds. eksportu..
Podczas zakończonego kilka dni temu Europejskiego Kongresu Gospodarczego wielokrotnie podkreślano, że przyszłość polskiego eksportu jest na wschodzie. Tym bardziej, że polskie towary i polskie marki cieszą się tam dużym uznaniem i zaufaniem.
- Umiejętnie wykorzystujemy wspólne doświadczenie historyczne i przemysłowe. Bez trudu znajdujemy wspólny język i kulturowe odniesienia, – które na wschodzie są nie mniej ważne niż najlepiej skonstruowana oferta – podkreśla Cezary Kogucik.

Punk ciężkości przesuwa się na wschód
Zdaniem ekspertów, pomimo, że Niemcy nadal pozostają najważniejszym partnerem handlowym Polski, punkt ciężkości będzie się nieustanie przesuwał na wschód, a w przyszłości również w kierunku Afryki.
Z danych GUS wynika, że w pierwszym kwartale eksport wyniósł 33,6 mld euro i był wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku jedynie o 1,3 pkt proc. Co więcej, do krajów strefy euro wysłaliśmy towary za 18,1 mld euro, to o 2,7 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Choć nadal 77,8 proc. eksportu lokujemy w strefie, to jej udział w ogólnym wyniku spada.
W pierwszym kwartale zdecydowanie rośnie eksport do krajów wschodnich. Do Rosji wysłaliśmy towary za 1,7 mld euro, a było to aż o 32,6 proc. więcej niż przed rokiem. Na Ukrainę za 0,8 mld euro, ale to wzrost o 17,3 proc. – Bardzo dobre wyniki osiągamy w kilku kolejnych krajach, gdzie z kwartału na kwartał sprzedajemy nie tylko więcej, ale coraz szersza grupę produktów – dodaje dyrektor Kogucik.
Z szacunków Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wynika, że w tym roku polski eksport będzie o ponad 10 proc. większy niż w 2011 roku i sięgnie blisko 630 mld zł.
 - Wyraźnie i szybko rośnie polski eksport na rynki wschodnie. Gwiazdą ostatnich 2 lat była Białoruś, ale dynamicznie rośnie także eksport do Rosji, Kazachstanu, Uzbekistanu, Azerbejdżanu oraz do innych krajów Azji Środkowej - mówi Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
Rosja stała się dla KUKE największym rynkiem ubezpieczeniowym. Ok. 40 proc. ubezpieczeń kredytów eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski. - Na Wschód sprzedajemy wszystko, na co znajdą się kupujący - podkreśla Zygmunt Kostkiewicz,.
Sięgamy dalej
Do tradycyjnych rynków, na które od lat dostarcza środki smarne spółka LOTOS Oil należy również rynek czeski, niemiecki. Coraz liczniejsza jest też grupa odbiorców z Portugalii, Irlandii i krajów Beneluksu. – Bardzo ciekawie wygląda też rynek afrykański i bliskowschodni – gdzie pomimo politycznych zawirowań, rozwijamy sprzedaż i pozyskujemy kolejnych partnerów – podsumowuje Cezary Kogucik.
Oleje LOTOS można nabyć również w tak egzotycznych krajach jak Martynika czy Mauritius.
 Konkurs organizuje Business Centre Club pod honorowym patronatem Ministra Spraw Zagranicznych. Jego najważniejszym celem jest zwiększenie zaangażowania polskich przedsiębiorców w promocję Polski na arenie międzynarodowej, jako wiarygodnego partnera gospodarczego.
***
LOTOS Oil wchodzi w skład grupy kapitałowej LOTOS i zajmuje się produkcją i dystrybucją olejów smarnych, bazowych oraz przemysłowych, a także smarów. Od wielu lat firma jest liderem na rynku olejów silnikowych w Polsce. Sztandarowym produktem firmy jest rodzina olejów silnikowych LOTOS. Drugą marka olejową kierowaną do użytkowników profesjonalnych jest rodzina olejów TURDUS. Spółka oferuje też gamę ultranowoczesnych olejów silnikowych LOTOS QUAZAR. Całość procesów produkcyjnych objęta jest Systemem Zarządzania, Jakością, ISO 9001: 2000. LOTOS Oil, posiada też certyfikat systemu zarządzania, zgodny z wymaganiami systemu AQAP 2110. W 2008 roku spółka podpisała umowę o strategicznym partnerstwie z firmą LUBRIZOL, w dziedzinie technologii dodatków smarnych. LOTOS Oil jest członkiem Association Technique de L'Industrie Européene des Lubrifiants. Stowarzyszenie to zrzesza najważniejszych producentów i sprzedawców olejów silnikowych w Europie. Spółka uczestniczy również w pracach ELGI: European Lubricating Grease Institute.

Wróć