Wiadomości

Lotos ma TRAXX F140


To pierwsza tego typu lokomotywa spalinowa na polskich torach i pierwsza z 10 zamówionych przez spółkę Lotos Kolej w ramach umowy z Bombardier Transportation, zawartą 15 października 2009 roku.

 

Lokomotywa dotarła do Gdańska w niedzielę, 10 kwietnia br.. Dzień wcześniej wyruszyła bezpośrednio z fabryki Bombardiera w Kassel. Pierwsza jazda odbyła się na trasie Kassel – Frankfurt n/Odrą – Gniezno – Gdańsk. Dla sympatyków kolei jest to nie lada gratka, gdyż będzie to pierwsza od ponad 20 lat nowa lokomotywa spalinowa w eksploatacji liniowej w Polsce.

Teraz nastąpi proces szkoleń maszynistów i oczekiwanie na otrzymanie odpowiednich świadectw z Urzędu Transportu Kolejowego i Transportowego Dozoru Technicznego. Planuje się, że lokomotywa rozpocznie normalną eksploatację w drugiej połowie maja.

Prace nad projektem pozyskania finansowania leasingu dziesięciu lokomotyw rozpoczęliśmy w 2008 roku – podkreśla Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. – Bardzo się cieszę, że projekt ten, poparty odpowiednimi analizami ekonomicznymi, zyskał aprobatę firm leasingowych Nordea Leasing i Millennium Leasing oraz właściciela spółki – Grupy Lotos. Dodatkową satysfakcję daje fakt, że lokomotywa będzie utrzymywana przez naszych specjalistów, dla których w większości spółka Lotos Kolej jest pierwszym miejscem pracy. Lokomotywa ma doskonałe parametry techniczne i spełnia surowe wymogi w zakresie ochrony środowiska związane z emisją spalin i ochroną przed hałasem, które będą obowiązywać w UE po roku 2012.

Na stanowiskach montażowych w Kassel jest aktualnie 5 kolejnych zamówionych przez nas lokomotyw TRAXX F140 DE – mówi Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów Lotos Kolej. – Odbiór techniczny i transport do Gdańska drugiej lokomotywy przewidujemy już w drugiej połowie maja.

 

Dynamiczny rozwój Lotos Kolej zawdzięcza przede wszystkim udanej realizacji Programu 10+, dzięki któremu gdańska rafineria znacznie zwiększyła przerób oraz produkcję. W minionym roku spółka przewiozła 8,4 mln ton produktów. W tym roku będzie to jeszcze większy wolumen, tj. na poziomie ponad 10 mln ton. Aby ten cel osiągnąć, Lotos Kolej stawia na eksploatację nowoczesnych lokomotyw i otwiera nowe dyspozytury, jak ta uruchomiona w marcu br. we Wrocławiu. Aktualnie spółka jest w trakcie modernizacji oczyszczalni cystern, która będzie spełniała najwyższe standardy ekologiczne. W planach na najbliższe dwa lata ma również zakończenie rozbudowy układu torowego wraz z komputerowym systemem sterowania ruchem na terenie stacji zakładowej.

Obecnie w barwach Lotos Kolej jeździ 16 najnowocześniejszych lokomotyw. 14 z nich to TRAXX MS oraz 2 Siemensy Eurosprinter ES64F4.

Po dostarczeniu kolejnych TRAXX-ów spalinowych oraz rozpoczęciu próbnej eksploatacji pierwszej od wielu lat nowej polskiej lokomotywy elektrycznej Dragon (lipiec br.) będziemy zarządzać najnowocześniejszą flotą lokomotyw przewozowych wśród wszystkich polskich przewoźników zarówno towarowych, jak i pasażerskich – podsumowuje Marek Smoter, dyrektor ds. taboru Lotos Kolej.  – Liczymy, że jeszcze pod koniec kwietnia, na testach na naszej bocznicy pojawią się kolejne nowoczesne lokomotywy, tym razem manewrowe, a konkretnie Gravita 10BB firmy Voith.  

Lotos Kolej ma już doświadczenie we współpracy z niemieckim producentem lokomotyw. Wcześniej spółka eksploatowała Maximę 40CC w ramach procesu uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w Polsce.

Podstawowe parametry techniczne 4-ro osiowej lokomotywy TRAXX F140 DE (typ BR285)

 

moc max – 2,4 MW

siła napędowa przy rozruchu – 300 kN

prędkość max – 140 km/h

masa – 80 t

silnik spalinowy typu MTU 16V 4000 R43L odpowiada najnowszym normom emisji spalin i ochrony hałasu - UIC IIIA

 

Lotos Kolej – spółka zależna Grupy Lotos SA – należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju z ok.7-procentowym udziałem w rynku. Lotos Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej Lotos, świadcząc usługi transportowe na terenie całego kraju. Wykonuje także usługi przewozowe dla innych klientów zarówno w komunikacji krajowej jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. Lotos Kolej eksploatuje obecnie ponad 90 lokomotyw różnych typów. Lotos Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych przez klientów.  

Wróć