Wiadomości

Lotos Kolej ma kolejną nowoczesną lokomotywę


Zgodnie z zapowiedziami lokomotywa manewrowa niemieckiej firmy VOITH Turbo dotarła na bocznicę Lotos Kolej. W spółce pozostanie przez około rok w  ramach eksploatacji nadzorowanej. Jest to pierwsza nowoczesna, całkowicie nowo zbudowana, lokomotywa manewrowa w Polsce od blisko 20 lat.  

 

– Z uwagi na dobre pole widzenia ze stanowiska maszynisty będzie mogła być również używana do prowadzenia lekkich pociągów towarowych. Lokomotywa spełnia najnowsze normy ochrony środowiska w zakresie emisji spalin i hałasu – komentuje Marek Smoter, dyrektor ds. taboru Lotos Kolej. 

 

Aktualnie lokomotywa Gravita 10BB oczekuje na wydanie przez Urząd Transportu Kolejowego  dokumentów dopuszczenia do eksploatacji, co prawdopodobnie zajmie jeszcze kilka tygodni. Czas ten Lotos Kolej wykorzysta przede wszystkim na przeszkolenie maszynistów z jej obsługi oraz pracowników warsztatowych w zakresie utrzymania. Szkolenia będą odbywały się przy udziale pracowników serwisu firmy VOITH. 

 

Warto podkreślić, że Lotos Kolej ma dobre doświadczenia we współpracy z firmą VOITH. Wcześniej przez kilkanaście miesięcy (październik 2009 r. – grudzień 2010 r.) spółka eksploatowała lokomotywę Maxima 40CC – również w ramach eksploatacji nadzorowanej podczas procesu pozyskania dla niej świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w Polsce.

Nie tak dawno, bo 10 kwietnia br. do Gdańska dotarła natomiast pierwsza z 10 zamówionych lokomotyw spalinowych typu TRAXX DE (typ BR285) platformy Bombardier. Dostawa drugiej lokomotywy zaplanowana jest w drugiej połowie maja. Kolejne osiem dotrze do Gdańska po dwie każdego miesiąca.

 

Jesteśmy już po szkoleniu pierwszej grupy maszynistów z obsługi TRAXX DE i teraz oczekujemy na uzyskanie z Urzędu Transportu Kolejowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji oraz rejestrację wraz z nadaniem numeru inwentarzowego. Kilka dni temu dokonaliśmy już odbiorów urządzeń ciśnieniowych przez TDT. Rozpoczęcie jej normalnej eksploatacji planujemy pod koniec maja – podkreśla Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów Lotos Kolej.

Obecnie w barwach Lotos Kolej jeździ 16 nowoczesnych lokomotyw. 14 z nich to TRAXX MS (typ E186) oraz 2 Siemensy Eurosprinter ES64F4 (typ BR189). Po dostarczeniu kolejnych TRAXX-ów serii DE oraz rozpoczęciu próbnej eksploatacji pierwszej od wielu lat nowej polskiej lokomotywy elektrycznej Dragon (lipiec br.) spółka będzie zarządzać najnowocześniejszą flotą lokomotyw przewozowych w Polsce.

Podstawowe parametry techniczne lokomotywy manewrowej Gravita 10BB firmy VOITH 

Lokomotywa czteroosiowa z przekładnią hydrodynamiczną (układ osi BB)

 

długość                       15,7 m

moc                            1 000 kW

siła pociągowa            258 kN

masa                          80 t

prędkość maks.         100 km/h

silnik spalinowy typu  MTU 8V 4000 R43

 

Lotos Kolej – spółka zależna Grupy Lotos SA – należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju – ma ok.7-proc. udział w rynku. Koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej Lotos, świadcząc usługi transportowe na terenie całego kraju. Wykonuje także usługi przewozowe dla innych klientów – zarówno w komunikacji krajowej, jak i we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. Eksploatuje ponad 90 lokomotyw różnych typów. Należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych przez klientów.

Wróć