Wiadomości

KRIR i KIB w sprawie zwrotu akcyzy za biopaliwa

Krajowa Rada Izb Rolniczych i Krajowa Izba Biopaliw zwrócily się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zainicjowanie takich zmian legislacyjnych, by rolnicy mogli uzyskiwać zwrot podatku akcyzowego za zakupiony biodiesel.
 
W związku z zakończeniem 30 kwietnia br. funkcjonowania pomocy państwa N 57/2008 - Polska „Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw" skutkiem czego biopaliwa produkowane z biomasy objęte zostały analogicznym do paliw normatywnych podatkiem akcyzowym, 22 czerwca br. Zarządy KRIR i KIB zwróciły się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o zainicjowanie zmian legislacyjnych ustawy z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 52, poz. 379) w celu umożliwienia ubiegania się przez rolników o zwrot podatku akcyzowego za zakupiony na potrzeby produkcji rolnej biodiesel, czyli biokomponenty stanowiące samoistne paliwo (estry wyższych kwasów tłuszczowych oznaczone kodem CN 3824 90 91) oraz olej napędowy o zawartości co najmniej 20% estrów metylowych oznaczony kodem CN 2710 19 41 20.
Głównym celem pomocy polegającej na obniżeniu do 10 zł/1000 litrów stawki podatku akcyzowego na biokomponenty stosowane w mieszankach z benzyną i olejem napędowym, jak również stanowiące samoistne biopaliwa, było ułatwienie realizacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/30/WE z 8 maja 2003 r. Ponadto program zmierzał do ograniczenia zależności polskiej gospodarki od paliw kopalnych oraz do zwiększenia zatrudnienia w regionach wiejskich, poprzez umożliwienie rolnikom prowadzenia nowych rodzajów działalności. Pomoc miała charakter periodyczny, a jej zakończenie powoduje wzrost stawki akcyzy na biokomponenty do poziomu obowiązującego dotychczas paliwa normatywne, tj. w przypadku estrów metylowych analogicznie do olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1 048,00 zł/1000 l, natomiast w przypadku etanolu do poziomu akcyzy dla benzyn silnikowych o kodach CN 2710 1145 lub 2710 1149 tj. 1 565,00 zł/1000 l. Paliwa o zawartości powyżej 80% biokomponentów zostały jednocześnie obciążone opłatą paliwową, z której były zwolnione w trakcie trwania omawianego programu pomocowego.
 
Dotychczasowe przepisy nie przewidywały możliwości ubiegania się przez rolników o zwrot podatku akcyzowego zawartego w innym rodzaju paliwa niż olej napędowy. W kontekście biopaliw rozwiązanie takie podyktowane było preferencyjnym ich opodatkowaniem, ponieważ w trakcie funkcjonowania programu pomocowego stawka podatku na biokomponenty wynosiła 1 gr/l, zatem nie było uzasadnienia dla wsparcia. W związku z zakończeniem pomocy sytuacja uległa zmianie i obecnie nie ma dalszego uzasadnienia dla wyłączenia biopaliw z omawianej formy wsparcia polskiego rolnictwa.
 
Biorąc pod uwagę praktyczny aspekt postulowanego rozwiązania rozszerzenie przepisów ustawy z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej umożliwiłoby preferencyjny zakup przez rolników na potrzeby prowadzonej działalności przede wszystkim 100-proc. estrów metylowych stanowiących samoistne paliwo (biodiesel oznaczony kodem CN 3824 90 91, znany na rynku m.in. pod nazwą handlową PKN Orlen jako B100). Czysty biodiesel jest dostępny na terenie całego kraju m.in. poprzez sieci stacji paliw PKN Orlen (Orlen i Bliska o łącznej liczbie 472 punktów sprzedaży). Biopaliwo to posiada normę jakościową PN-EN 14214, na podstawie której zostało dopuszczone do komercyjnej sprzedaży.
 
100-proc. biodiesel jest obecnie mało popularny z uwagi na niewielką liczbę samochodów osobowych i flot pojazdów użytkowych, których zasilanie jest możliwe tym paliwem z technicznego punktu widzenia. Inaczej kwestia ta wygląda w przypadku maszyn rolniczych, zwłaszcza starszych modeli ciągników, które z powodzeniem mogą korzystać z czystych estrów lub ich domieszkek do ON większych niż przewidzianych w paliwach normatywnych. Jednak popyt na paliwo wśród producentów rolnych determinowany jest przede wszystkim możliwością skorzystania z ww. zwrotu podatku akcyzowego. W praktyce producenci rolni częstokrotnie kupują biodiesla po wyczerpaniu przysługującego im limitu zakupu paliwa rolniczego. W przypadku nowych maszyn rolniczych coraz więcej producentów proponuje ciągniki i kombajny o potwierdzonych w kartach specyfikacji technicznych możliwościach zasilania na biodiesel. Maszyny takie są w ofercie handlowej takich firm jak Case New Holland, Valtra, John Deere, Massey Ferguson, Same Dautz-Fahr czy Fendt.
 
Wsparcie w wysokości 0,85 zł/l powoduje, że po uzyskaniu zwrotu akcyzy realan cena płacona przez rolnika za paliwo wynosi ostatecznie 4,15 zł/l. Według danych Polskiej Izby Paliw Płynnych 1 czerwca br. średnia detliczna cena ON na polskich stacjach wynosiła 5,00 zł/l. Tego samego dnia B100 kosztowało średnio w detalu 4,46 złotych/litr, zatem w przypadku zakupu tego paliwa przez rolnika i po uzyskaniu zwrotu podatku akcyzowego, ostateczna cena wyniosłaby 3,61 zł/l. Biorąc zatem pod uwagę, że do każdego hektara użytku rolnego przysługuje zwrot podatku akcyzowego od 86 l zakupionego paliwa rolniczego, w przypadku gospodarstwa o powierzchni 50 h włączenie B100 do systemu umożliwi rolnikowi zaoszczędzenie 2 322 zł. Różnice w cenie zakupu klasycznego oleju napędowego i czystego biodiesla podlegają oczywiście rynkowym wahaniom, jednak zwracając uwagę na kształtowanie się cen hurtowych paliw, można dostrzegec stabilizację na korzyść B100. Zatem  rozszerzenie pojęcia „paliwo rolnicze" na biokomponenty stanowiące samoistne biopaliwa to bezpośrednie korzyści finansowe dla rolników. Nie należy jednakże ograniczać tego jedynie do redukcji samego kosztu zakupu paliwa potrzebnego do prowadzenia produkcji. Produkcja biokomponentów jest ściśle powiązana z rynkiem rolnym z uwagi na wykorzystywany surowiec, tj. nasiona rzepaku w przypadku estrów, i zboża przeznaczane do wytwarzanie bioetanolu. Zwiększenie popytu na biopaliwa wśród samych rolników jest więc rozwiązaniem łańcuchowym wpływającym na stabilizacją i wzrost cen surowca rolniczego.
 
Również w kontekście konieczności realizacji przez koncerny naftowe Narodowego Celu Wskaźnikowego, który na 2011 roku ustalony został na poziomie 6,2% wartości energetycznej ogólnej ilości paliw transportowych wprowadzonych na rynek krajowy, wzrost popytu na biodiesel to krok w kierunku ekonomizacji tego obowiązku. Idąc dalej, zwiększenie popytu na czysty biodiesel to szansa na większe niż dotychczas wykorzystanie dostępnych mocy wytwórczych polskich biokomponentów w realizacji NCW, które w przypadku estrów metylowych wyniosło w 2010 roku jedynie 40,5% (dane KIB za Urzędem Regulacji Energetyki). Podkreślenia wymaga również fakt, iż dotychczasowa kwota środków budżetowych przeznaczonych na realizację pomocy dla rolników w postaci paliwa rolniczego nie ulegnie zwiększeniu pozostając na niezmiennym poziomie. Jedynym elementem, jaki zmieniłoby wprowadzenie w tycie sugerowanego przez Krajową lzbę Biopaliw i Krajową Radę Izb Rolniczych rozwiązania, to struktura zużycia oleju napędowego w stosunku do biodiesla w produkcji rolniczej, ze wszelkimi wymienionymi już powyżej korzyściami, rozszerzając je o również istotny aspekt środowiskowy związany z redukcją emisji gazów cieplarnianych pochodzących z rolnictwa.

Wróć