Wiadomości

Komunikat Polskiej Izby Paliw Płynnych 21 września 2011 r.

Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce w środę, 21 września 2011 r. kształtowały się na poziomie 5,11 zł za litr ON; 5,20 zł/l Pb95 i 2,59 zł/l LPG. Przez ostatni tydzień olej napędowy i benzyna zdrożały o 3 gr/l, zaś autogaz aż 6 gr/l.

Na tle podwyżek z ubiegłego tygodnia (9, 13 i 5 gr/l) obecne wydają się naprawdę nieznaczne. Uwagę zwraca mocny ruch ceny autogazu, która przez ostatni okres pozostawała wyjątkowo stabilna. To jednak związane jest nie tyle z czynnikami makroekonomicznymi, które tak znacząco wpływają ostatnio na ruch cen pozostałych paliw, co raczej z koniecznością zastosowania innych proporcji w mieszance propan-butan na okres zimowy. Nie zmienia to faktu, że okresowe wahania cen autogazu na naszej granicy stwarzają posiadaczom powierzchni magazynowych wyjątkową okazję do zarobku.

Najniższe ceny oleju napędowego (5,08 zł/l) notujemy w Łodzi (zmiana: +2 gr/l) i Opolu (+2 gr/l). Jedynie o dziesiąte części grosza tańszy jest  Szczecin (b.z.). Najdrożej (po 5,12 zł/l) tankuje się diesla w Poznaniu (+5 gr/l) i Olsztynie (+3 gr/l). W pozostałych stolicach województw ceny utrzymują się poniżej średniej. Najbardziej zmieniły się ceny w Poznaniu (+5 gr/l). Najtańszą benzynę mamy w Opolu: 5,14 zł/l (+3 gr/l). Jedynie o grosz drożej jest w Katowicach (b.z.). Najdrożej jest w Olsztynie (5,25 zł/l; b.z.). Łódź jest już o 3 gr tańsza (+1 gr/l). Najbardziej zmieniły się ceny w Lublinie (+11 gr/l). Najtańszy autogaz mają kierowcy w Kielcach (2,53 zł/l; +4 gr/l). Jedynie o dziesiąte części grosza drożej jest w Lublinie (+7 gr/l) i Łodzi (+7 gr/l). Najdrożej jest w Poznaniu (2,66 zł/l; +4 gr/l). Najbardziej zmieniły się ceny w Opolu (+15 gr/l).

Na rynkach światowych 21 września 2011 r. o godz. 10.30 ropa Brent 112,50 USD/b; Ural 112,15 USD/b; WTI 86,89 USD/b – czyli wciąż utrzymuje się wyjątkowo niski dyferencjał Ural/Brent (0,35 USD, acz w ostatnich dniach utrzymywała się nawet wartość ujemna tego wskaźnika), co daje rosyjskiemu surowcowi znaczną przewagę i stawia nasze rafinerie w niekorzystnym położeniu. Na dodatek przez ostatnie 30 dni w obawie o losy strefy Euro o prawie 10% wzrosła wartość waluty amerykańskiej. Jednak wobec EUR złotówka również straciła – dziś  rekordowo. Około godz. 15.20 płacono niemal 4,41 zł za EURO, za dolara prawie 3,23 zł, a za franka szwajcarskiego 3,61 zł. Oznacza to, że dolar był dziś najdroższy wobec złotego od lipca 2010 r., a euro - od lipca 2009 r.

Na polskim rynku hurtowym tydzień 14-21 września 2011 r. mieliśmy za to wyjątkowo spokojny. Nie zmieniły się ceny podstawowych paliw. Tanieją za to biopaliwa i drożeje olej opałowy. W PKN Orlen cena B100 (bioester stanowiący samoistne paliwo) spadła o 100 zł/t (do 3630 zł/t netto), a lekkego oleju opałowego Ekoterm Plus wzrosła o 54 zł/t (do 3058 zł/t netto). Benzyna Pb95 od 14 września jest sprzedawana w stałej cenie 4130 zł/t netto, Pb98: 4243 zł/t netto, a olej napędowy 4130 zł/t netto. Nie zmieniają się też ceny diesla Premium: ON Arktyczny 2 wciąż oferowany jest w płockim hurcie po 4340 zł/t netto, a ON Miejski Super po 4410 zł/l. W tym wypadku nadciągające wraz z zimą problemy silników Diesla wzmogą zapewne wkrótce popyt na oleje Premium, a zatem i ceny.

W Lotosie analogicznie: B100  -100 zł/t (do 3643 zł/t netto), lekki olej opałowy Lotos Red +46 zł/t (do 3075 zł/t netto). Pb95 4142 zł/t netto, Pb98: 4255 zł/t netto, olej napędowy 4143 zł/t netto. ON Premium I Z-40 zaś 4353 zł/l.

Źródło: PKN Orlen

Źródło: Grupa Lotos

 

* Zestawienie powstało w oparciu o monitoring cen paliw w Polsce prowadzony przez Polską Izbę Paliw Płynnych

Wróć