Wiadomości

Komunikat cenowy Polskiej Izby Paliw Płynnych, 9 listopada 2011

Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce w środę, 9 listopada 2011 r. kształtowały się na poziomie 5,44 zł za litr ON; 5,39 zł/l Pb95 i 2,85 zł/l LPG. Przez ostatni tydzień olej napędowy i benzyna zdrożały więc o 4 gr/l, nie zmieniły się zaś ceny autogazu.

Najniższe ceny oleju napędowego nadal są w Lublinie 5,34 zł/l – zmiana od ubiegłego notowania (2 listopada br.) dotyczy jedynie dziesiątych części grosza na plus. W Krakowie średnia wynosi już 5,42 zł/l (+4 gr/l od ubiegłego tygodnia). Najmniej korzystnie - po 5,49 zł/l - tankują właściciele diesli w Rzeszowie (+6 gr/l) oraz Kielcach i Katowicach (5,48 zł/l; zmiany odpowiednio: +7 i +6 gr/l). Najbardziej zmieniły się ceny w Poznaniu (5,46 zł/l; zmiana +12 gr/l). W Lublinie jest też najtańsza benzyna (średnio po 5,30 zł/l; bez zmian od ubiegłego tygodnia). Aż o 7 gr/l są droższe Bydgoszcz i Kraków (+5 i +4 gr/l). Najdrożej jest w Katowicach i Rzeszowie (5,44 zł/l; +7 i +6 gr/l). W tym pierwszym mieście nastąpiła zresztą największa zmiana cen: +7 gr/l. Najtańszy autogaz (średnio po 2,77 zł/l) mają kierowcy w Krakowie (zmiana: -2 gr/l). W Łodzi i Kielcach średnia wynosi już 2,82 zł/l (w obu wypadkach bez zmian od ubiegłego tygodnia). Najdrożej jest w  Poznaniu (2,91 zł/l; +4 gr/l) i Zielonej Górze (2,90 zł/l; b.z.). Najbardziej zmieniły się ceny w Poznaniu: +4 gr/l oraz Krakowie: -2 gr/l.

Poziom minimalnych cen detalicznych Pb95 spadł o 3 gr/l, maksymalnych wzrósł o 5 gr/l. W wypadku LPG ceny minimalne spadły również o 3 gr/l, maksymalne utrzymują się na poziomie niezmienionym. Po próbie pokonania bariery 3 zł/l, z którą mieliśmy do czynienia 21 października br., ceny autogazu chwilowo się ustabilizowały. Minimalne ceny ON wzrosły o 2 gr/l, maksymalne nie zmieniają się od dłuższego czasu. Detaliczne ceny biodiesla osiągnęły poziom 5,27 zł/l. Różnica 17 gr/l do zwykłego ON czyni to paliwo zupełnie nieopłacalnym dla przeciętnego kierowcy. Jednak sytuacja flot firmowych, opierających  się głównie na paliwie dieslowskim, również jest nieciekawa. Pod koniec października br. ceny ON przewyższyły w detalu ceny benzyny i ma to już być trend stały. Jednak  czy tak będzie rzeczywiście? Raport PKN Orlen za III kwartał br. pokazuje już 1-proc. spadek popytu na diesla na krajowym rynku (podczas gdy w Niemczech i Czechach +1%; a na Litwie +5%).

Czy oznacza to początek recesji? Bo na pewno nie koniec podwyżek paliw. Porównując zmiany ceny ropy SPOT z tabelami NBP, można wnioskować, że surowiec kosztuje dziś polskie rafinerie ponad półtora raza drożej niż przed rokiem (ale tylko wnioskować, gdyż rzeczywiste ceny zakupu surowca są tajemnicą handlową). Do tego dochodzi brak wsparcia w polityce fiskalnej (wzrost akcyzy, brak konsekwentnej polityki wobec  paliw alternatywnych itd.).

Obserwując zmiany hurtu paliw, należy spodziewać się w przyszłym tygodniu cen:
benzyny Pb95 w przedziale 5,39-5,51 zł/l, oleju napędowego 5,44-5,64 zł/l i autogazu 2,80-2,90 zł/l.


PKN Orlen od dziś o 7 zł/m3 podwyższa ceny benzyn (Pb95/98), o 9 zł/m3 oleju napędowego  i o 23 zł/m3 oleju grzewczego Ekoterm Plus. Aktualne ceny w rafinerii płockiej to zatem: Pb95 4210 zł/m3; Pb 98 4330 zł/m3; ON 4328 zł/m3; B100 4128 zł/m3; ON Arktyczny 2 4538 zł/m3 i ONG Ekoterm Plus 3203 zł/m3. Po dodaniu 23% VAT daje to ceny hurtowe brutto: Pb95 5,18 zł/l (+11 gr/l od ubiegłego tygodnia); Pb98 5,33  zł/l (+12 gr/l); ON 5,32 zł/l (+12 gr/l); B100 5,08 zł/l (+24 gr/l); ON Arktyczny 2 5,58 zł/l (+12 gr/l) i Ekoterm Plus 3,94 zł/l (+14 gr/l).

Grupa Lotos o 10 zł/m3 podwyższa ceny benzyny; o 9 zł/m3 oleju napędowego i o 23 zł/m3 oleju opałowego Lotos Red. Aktualne ceny w rafinerii gdańskiej to zatem: Pb95 4213 zł/m3; Pb 4333 zł/m3; ON 4328 zł/m3; B100 4128 zł/m3; I Z-40 4538 zł/m3; ONG Lotos Red 3208 zł/m3. Po dodaniu 23% VAT daje to ceny hurtowe brutto: Pb95 5,18 zł/l (+12 gr/l); Pb98 5,33 zł/l (+12 gr/l); ON 5,32 zł/l (+12 gr/l); B100 5,08 zł/l (+24 gr/l); I Z-40 5,58 zł/l (+12 gr/l) i Lotos Red 3,95 zł/l (+13 gr/l).

Źródło: PKN Orlen

Źródło: Grupa Lotos

Wróć