Wiadomości
Komunikat cenowy, 9 marca 2011 r.
Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce 9 marca 2011 r. kształtowały się na poziomie 4,90 zł za litr ON, 4,96 zł/l Pb95 i 2,58 zł/l LPG. Od ostatniego tygodnia (notowanie z 2 marca 2011 r.) ceny ON wzrosły więc o 9 gr/l, Pb95 o 8 gr/l, a LPG kolejny tydzień spadła o 2 gr/l.
Wobec średniej lutego br. ceny w tygodniu 2-9 marca br. kształtują się następująco: ON +22, Pb95
+14, LPG -6 gr/l. Wobec średniej stycznia jest to: +21, +7 i -8 gr/l, średniej 2010 r.: +61, +39 i +34 gr/l, a średniej ostatnich 5 lat: +91, +68 i +48 gr/l. Od ubiegłego tygodnia o 8 gr zmniejszyła się pomiędzy poszczególnymi stacjami rozpiętość cenowa ON (z 41 na 33 gr), o 3 gr/l wzrosła Pb95 (z 31 na 34 gr) i LPG (z 45 na 48 gr).
Ceny paliw w Polsce 09.03.2011 r. – (zł/l) |
| ||
| min. | śr. | maks. |
ON | 4,72 | 4,90 | 5,05 |
Pb95 | 4,82 | 4,96 | 5,16 |
LPG | 2,33 | 2,58 | 2,81 |
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych |
|
Najniższe ceny oleju napędowego, 4,82 zł/l mamy w Bydgoszczy (zmiana od ubiegłego tygodnia: +12 gr/l, a od początku roku +22 gr/l). Za 4,88 zł/l można jeszcze kupić ON w Kielcach (+8 i +19 gr/l), Poznaniu (+16 i +23 gr/l), Rzeszowie (+6 i +16 gr/l) i Opolu (+5 i +9 gr/l). Najdrożej, 4,93 zł/l, jest w Olsztynie (+3 i +11 gr/l) oraz Zielonej Górze (+5 i +12 gr/l). Ze średnią 4,92 zł/l nie najgorzej więc wypadają Katowice (+16 i +19 gr/l), nie mówiąc już o 4,91 zł/l w Warszawie (+6 i +11 gr/l) i Lublinie (+16 i +18 gr/l). Od ubiegłego tygodnia największe wzrosty,+16 gr/l, dotyczą Katowic, Lublina i Poznania. Od początku roku. największe wahania dotyczą Białegostoku (+25 gr/l).
Najtańszą benzynę bezołowiową: 4,93 zł/l mają w tym tygodniu aż cztery miasta: Kielce (+4 i -3 gr/l), Poznań (+13 i +11 gr/l), Lublin (+6 i -1 gr/l) i Wrocław (+8 i -1 gr/l). Najdrożej jest tym razem w Zielonej Górze (4,99 zł/l ; +11 i -1 gr/l) i Katowicach (4,98 zł/l ; +11 i +5 gr/l). Nietanio, 4,97 zł/l jest w Warszawie (+8 gr/l i b.z.) oraz Olsztynie (+6; -5 gr/l). Od ubiegłego tygodnia największe podwyżki nastąpiły w Poznaniu (+13 gr/l). Największe wahania od początku roku, +11 gr/l, mają Białystok, Kraków i Poznań.
LPG znowu najkorzystniej tankować w Rzeszowie: 2,38 zł/l (-7 i -25 gr/l). Kraków to już cena średnia 2,49 zł/l (-4 i -13 gr/l), a Lublin 2,50 zł/l (-4 i -13 gr/l). Najdrożej, 2,66 zł/l jest w Szczecinie (b.z. i -2 gr/l). 2,64 zł/l żądają zaś średnio za autogaz w Warszawie (-3 i -3 gr/l) i Gdańsku (b.z. i -3 gr/l). Najwięcej, bo o 7 gr/l, spadły ostatnio ceny LPG w Rzeszowie. Tam również mamy największe wahania w skali całego roku: -25 gr/l.
Miasto | ON | Zmiana | Pb95 | zmiana | LPG | zmiana |
Białystok | 4,89 | 0,08 | 4,95 | 0,05 | 2,56 | -0,01 |
Bydgoszcz | 4,87 | 0,12 | 4,95 | 0,10 | 2,57 | 0,00 |
Gdańsk | 4,90 | 0,11 | 4,96 | 0,10 | 2,64 | 0,00 |
Katowice | 4,92 | 0,16 | 4,98 | 0,11 | 2,53 | -0,05 |
Kielce | 4,88 | 0,08 | 4,93 | 0,04 | 2,60 | -0,02 |
Kraków | 4,89 | 0,13 | 4,96 | 0,10 | 2,49 | -0,04 |
Lublin | 4,91 | 0,16 | 4,93 | 0,06 | 2,50 | -0,04 |
Łódź | 4,89 | 0,09 | 4,95 | 0,09 | 2,59 | -0,01 |
Olsztyn | 4,93 | 0,03 | 4,97 | 0,06 | 2,61 | -0,01 |
Opole | 4,88 | 0,05 | 4,95 | 0,08 | 2,63 | 0,00 |
Poznań | 4,88 | 0,16 | 4,93 | 0,13 | 2,63 | 0,00 |
Rzeszów | 4,88 | 0,06 | 4,96 | 0,05 | 2,38 | -0,07 |
Szczecin | 4,90 | 0,15 | 4,95 | 0,10 | 2,66 | 0,00 |
Warszawa | 4,91 | 0,06 | 4,97 | 0,07 | 2,64 | -0,03 |
Wrocław | 4,89 | 0,13 | 4,93 | 0,08 | 2,59 | -0,01 |
Zielona Góra | 4,93 | 0,05 | 4,99 | 0,11 | 2,61 | -0,02 |
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych |
|
|
|
Na polskim rynku hurtowym netto w Orlenie od 2 do marca br. cena Pb95 wzrosła o 30 zł/t (3968 zł/t; 0,76%), w Lotosie o 55 zł/t (3983 zł/t; 1,4%). Benzyny premium, Pb98 w PKN: +15 zł/t (4032 zł/t; 0,37%), w Lotosie: +40 zł/t (4047 zł/t; 1%). Jest to jednak efekt środowych obniżek (PKN: -36 i -65 zł/t; Grupa Lotos: -20, -50 zł/t). Jeszcze dzień wcześniej ceny podstawowych paliw (czyli również olejów napędowych) w obu polskich rafineriach były identyczne, przy czym benzyny osiągnęły historyczne wartości maksymalne: Pb95 4004 zł/t, Pb98 4097 zł/t. Wyjątek stanowiły ONG, które GL sprzedawała o 6 zł/t drożej, i B100, wobec którego w Gdańsku mają własną politykę cenową i które w związku z tym tradycyjnie kosztuje w tamtejszej rafinerii 300 zł/t więcej niż w płockiej. Relacja cen hurtowych polskiego oddziału BP do PKN-u kształtowała się więc następująco: Pb -20 i ON -30 zł/t.
ON podrożał 20 zł/t w Orlenie (0,52% - do 3888 zł/t; do 8 marca br. jednak 1,55%, czyli +60 zł/t – szczyt 3 marca 2011 r.: 3951 zł/t, +9% od 1 stycznia) i 35 zł/t w Lotosie (0,90% - do 3903 zł/t; do 8 marca br. 1,55%, czyli +60 zł/t – szczyt 4 marca 2011 r.: 3938 zł/t, +9%) . Proporcjonalnie drożały oleje napędowe premium. W Płocku: Arktyczny 2 (0,49% - do 4098 zł/t; do 8 marca br. 1,47%, czyli +60 zł/t – szczyt 3 marca 2011 r.: 4161 zł/t, +8,39%) i Miejski Super (0,48% - do 4168 zł/t; do 8 marca br. 1,45%, czyli +60 zł/t – szczyt 3 marca 2011 r.: 4231 zł/t, +8,24%); oraz B100 (0,58% - do 3488 zł/t; do 8 marca br. 1,78%, czyli +60 zł/t – szczyt 3 marca 2011 r.: 3551 zł/t, +11,70%). W Lotosie B100 drożeje o 35 zł/t (3803 zł/t, 0,48%; do 8 marca br. 1,59%, czyli +60 zł/t – szczyt 4 marca 2011 r.: 3838 zł/t, +6,37%); I Z-40 o 35 zł/t (4113 zł/t, 0,86%; do 8 marca br. 1,47%, czyli +60 zł/t – szczyt 4 marca 2011 r.: 4148 zł/t, +8,64%).
Różnica B100/ON: Lotos 100, Orlen 400 zł/t. Pb/ON ponownie zbliża się do 100 zł/t, wynosząc 80 zł/l (ok. 2%; w 2010 r. ok. 10%). 210 zł/t to dystans olejów premium do ON (10,29% i 2,63%). Różnica PB95/98 delikatnie maleje (1,97% do 1,59% - do 64 z 79 zł/t).