Wiadomości

Komunikat cenowy 6 lipca 2011 r.

Mimo rosnących cen hurtowych w krajowych rafineriach oraz niestabilnej sytuacji na rynkach światowych ceny detaliczne na polskich stacjach paliw konsekwentnie spadają. Zważywszy na poczynania decydentów rynku, tendencja ta, w sztuczny sposób podtrzymywana, zapewne utrzyma się co najmniej do połowy wakacji.

 

Ceny paliw w Polsce 06.07.2011 r. (zł/l)

 

min.

śr.

maks.

ON

4,72

4,91

5,05

Pb95

4,86

5,05

5,20

LPG

2,29

2,48

2,69

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce w środę, 6 lipca 2011 r. kształtowały się na poziomie 4,91 zł za litr ON; 5,05 zł/l w wypadku Pb95 i 2,48 zł/l dla LPG. Przez ostatni tydzień (notowanie z 29 czerwca br.) ceny ON i Pb95 zmniejszyły się więc o 3 gr/l, a LPG o 1 gr/l.

Mocno spadają zarówno ceny minimalne, jak i maksymalne oleju napędowego i benzyny – najwięcej tej ostatniej, bo aż o 6 gr/l. Z reguły tej wyłamuje się tylko LPG – wprawdzie ceny maksymalne autogazu również spadły o 6 gr/l, ale za to minimalne wzrosły – i to aż o 5 gr/l. Ma to związek zarówno ze wzmożonym zainteresowaniem tym paliwem w okresie wakacyjnym (przytłaczająca większość instalacji LPG jest zamontowana w samochodach prywatnych), jak i postępującym wzrostem cen hurtowych, powiązanym z niestabilną sytuacją na rynkach światowych i niepewnością co do możliwych zmian unijnego opodatkowania tego paliwa.

W prasie coraz głośniej na temat zaostrzającej się rywalizacji koncernów paliwowych o klienta detalicznego. Włączenie się do tej walki potentata, jakim jest PKN Orlen (tradycyjnie największa liczba stacji paliw w naszym kraju), wróży w tym zakresie długie zmagania. Istotne jednak, by toczyły się one na uczciwych warunkach, a co do tego można mieć wątpliwości, jeśli na niektórych stacjach widać, że oferowana cena detaliczna paliwa jest niższa niż jego aktualna cena hurtowa – która stanowi przecież punkt odniesienia dla pozostałych graczy rynkowych. Niezależne stacje, tzw. prywatne, które i tak przez ostatni okres obniżyły marże prawie do zera, stawia to wręcz w sytuacji bankructwa.

Na rynkach światowych bez większych zmian. Mógłby je jedynie przynieść powrót do normalności w relacjach ropy WTI i Brent, tj. że w kraju tradycyjnie najwięcej konsumującym tego surowca jego ceny będą wyższe od europejskich. Tak zapewne stanie się, gdy na amerykańskie stacje dotrą efekty decyzji o zaprzestaniu dotowania biokomponentów. Wciąż również czekamy na ruch Kremla w reakcji na zagrożenie wschodniego popytu na rosyjską ropę. Na razie jednak wartość USD i dyferencjału Ural/Brent sprawiają, że w polskich rafineriach kontynuowany jest wzrost cen.

 

PKN Orlen: Pb95 3950 zł/t (+64 zł/t w skali tygodnia i 5,56% od początku roku); Pb98 4035 zł/t
(+64 zł/t i 5,16%); ON 3778 zł/t (+41 zł/t i 4,68%); B100 3428 zł/t (+41 zł/t i 8,52%); ON Arktyczny 2 3988 zł/t (+41 zł/t i 4,43%); ON Miejski Super 4058 zł/t (+41 zł/t i 4,35%), ONG Ekoterm Plus 2625 zł/t (+30 zł/t i 3,67%). W skali miesiąca mamy jednak spadki: Pb95 -51, Pb98 -44; oleje napędowe (w tym B100) -37; a olej opałowy -600 zł/t. Zmiana od wartości szczytowych w kwietniu-maju br.: Pb95 -5,21%; Pb98 -7,09%; ON -6,16%; B100 -10,41%; ON Arktyczny 2 -5,85%; ON Miejski Super -5,75%; ONG Ekoterm Plus -11,63%.

 

Grupa Lotos: Pb95 3948 zł/t (+65 zł/t w skali tygodnia i 5,62% od początku roku); Pb98 4033 zł/t
(+65 zł/t i 5,25% od początku roku ); ON 3778 zł/t (+43 zł/t i 4,71%); B100 3528 zł/t (+133 zł/t i -2,22%); I Z-40 3988 zł/t (+43 zł/t i 4,45%); ONG Lotos Red 2625 zł/t (+25 zł/t i 3,75%). W skali miesiąca: Pb95 -51; Pb98 -44; ON -37, B100 +53, I Z-40 -37, ONG Red -65 zł/t. Zmiana od wartości szczytowych w kwietniu-maju br.: Pb95 -5,14%; Pb98 -5,79%; ON -5,83%; B100 -8,95%; I Z-40
-5,54%; ONG Red -11,65%.

 

 

Miasto

ON

Zmiana

Pb95

zmiana

LPG

zmiana

Białystok

4,98

-0,01

5,08

-0,01

2,43

-0,01

Bydgoszcz

4,86

-0,07

4,99

-0,11

2,39

-0,11

Gdańsk

4,92

-0,04

5,09

0,00

2,54

-0,02

Katowice

4,88

-0,06

5,06

-0,04

2,43

-0,06

Kielce

4,96

-0,02

5,08

-0,02

2,43

-0,03

Kraków

4,85

-0,08

4,99

-0,08

2,41

0,01

Lublin

4,95

-0,02

5,05

-0,01

2,40

-0,01

Łódź

4,93

-0,03

5,07

0,00

2,46

0,00

Olsztyn+

4,98

-0,03

5,07

-0,05

2,43

-0,01

Opole

4,88

-0,03

5,04

-0,04

2,47

-0,07

Poznań

4,86

-0,12

5,02

-0,07

2,61

-0,04

Rzeszów

4,94

-0,05

5,06

-0,07

2,43

0,00

Szczecin

4,94

-0,03

5,05

-0,04

2,55

-0,04

Warszawa

4,92

-0,02

5,07

-0,03

2,52

0,00

Wrocław

4,90

-0,04

5,05

-0,03

2,49

-0,02

Zielona Góra

4,80

-0,05

5,07

-0,04

2,53

0,01

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

 

Najniższe ceny oleju napędowego od dłuższego już czasu notujemy w Zielonej Górze (4,80 zł/l; -5 gr/l od ubiegłego tygodnia, a od początku roku -1 gr/l). Aż 5 gr/l drożej jest w Krakowie (-8 gr/l i +18 gr/l), a o 6 gr/l w Poznaniu (-12 gr/l i +21 gr/l) i Bydgoszczy (-7 gr/l i +21 gr/l). Tradycyjnie najwyższych cen żąda się w Olsztynie (4,978 zł/l; -3 gr/l, +16 gr/l), ale w tym tygodniu o 0,004 zł/l stolicę Warmii i Mazur wyprzedza … Białystok (4,982 zł/l; -1 gr/l, +34 gr/l). Od ubiegłego tygodnia najbardziej (o 12 gr/l) spadły ceny ON w Poznaniu. Od stycznia najbardziej niestabilny cenowo jest Białystok (+34 gr/l).

 

Najtańszą benzynę bezołowiową (4,99 zł/l) tankowano w tym tygodniu w Bydgoszczy (-11 gr/l i +12 gr/l) i Krakowie (-8 gr/l i +14 gr/l). Pozostałe stolice województw to średnia powyżej 5 zł/l. Najdrożej jest tym razem w Gdańsku (5,09 zł/l; b.z. i +12 gr/l) oraz – co zaskakujące: Białymstoku i Kielcach (5,08 zł/l zmiany odpowiednio: -1 gr/l i +24 gr/l oraz -2 i +13 gr/l). Od ubiegłego tygodnia największe obniżki (-11 gr/l) nastąpiły w Bydgoszczy. Od początku roku najbardziej niestabilny jest Białystok: +24 gr/l.

 

LPG najkorzystniej jest tankować w Bydgoszczy (2,39 zł/l; -11 gr/l i -26 gr/l). Lublin to już średnia 2,40 zł/l (-1 gr/l i -23 gr/l), a Kraków 2,41 zł/l (+1 i -21 gr/l). Najdrożej, tradycyjnie już jest w Poznaniu (2,61 zł/l; -4 i -3 gr/l) i Szczecinie (2,55 zł/l; -4 i -13 gr/l). Nietanie są też Gdańsk (2,54 zł/l; -2 gr/l
i -13 gr/l) i Zielona Góra (2,53 zł/l; +1 gr/l i -15 gr/l). Średnią detalicznych cen autogazu zdecydowanie zawyża Shell, bo jeśli w kwestii Pb95 i ON stacje te nie odstają zbytnio od innych (liderem wysokich cen nieodmiennie pozostaje Statoil, a niskich Lukoil), to jednak oferują najdroższe paliwa premium (V-power) i właśnie LPG. Najwięcej zmieniły się ostatnio ceny LPG w Bydgoszczy (-11 gr/l). To miasto jest również najbardziej niestabilne cenowo w skali roku – ceny autogazu spadły tam od początku stycznia o 26 gr/l.

 

Zespół PIPP

* Zestawienie powstało w oparciu o monitoring cen paliw w Polsce prowadzony przez Polską Izbę Paliw Płynnych

Źródło: PIPP

Źródło: PIPP

Źródło: PIPP

Źródło: PKN Orlen

Źródło: Grupa Lotos

 

Źródło: U.S. Energy Information Administration (EIA

Źródło: NBP

Źródło: NBP

Źródło: Daily Fuel Gauge Report

Źródło: Daily Fuel Gauge Report

Wróć