Wiadomości
Komunikat cenowy 6 lipca 2011 r.
Mimo rosnących cen hurtowych w krajowych rafineriach oraz niestabilnej sytuacji na rynkach światowych ceny detaliczne na polskich stacjach paliw konsekwentnie spadają. Zważywszy na poczynania decydentów rynku, tendencja ta, w sztuczny sposób podtrzymywana, zapewne utrzyma się co najmniej do połowy wakacji.
Ceny paliw w Polsce 06.07.2011 r. – (zł/l) |
| ||
| min. | śr. | maks. |
ON | 4,72 | 4,91 | 5,05 |
Pb95 | 4,86 | 5,05 | 5,20 |
LPG | 2,29 | 2,48 | 2,69 |
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych |
|
Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce w środę, 6 lipca 2011 r. kształtowały się na poziomie 4,91 zł za litr ON; 5,05 zł/l w wypadku Pb95 i 2,48 zł/l dla LPG. Przez ostatni tydzień (notowanie z 29 czerwca br.) ceny ON i Pb95 zmniejszyły się więc o 3 gr/l, a LPG o 1 gr/l.
Mocno spadają zarówno ceny minimalne, jak i maksymalne oleju napędowego i benzyny – najwięcej tej ostatniej, bo aż o 6 gr/l. Z reguły tej wyłamuje się tylko LPG – wprawdzie ceny maksymalne autogazu również spadły o 6 gr/l, ale za to minimalne wzrosły – i to aż o 5 gr/l. Ma to związek zarówno ze wzmożonym zainteresowaniem tym paliwem w okresie wakacyjnym (przytłaczająca większość instalacji LPG jest zamontowana w samochodach prywatnych), jak i postępującym wzrostem cen hurtowych, powiązanym z niestabilną sytuacją na rynkach światowych i niepewnością co do możliwych zmian unijnego opodatkowania tego paliwa.
W prasie coraz głośniej na temat zaostrzającej się rywalizacji koncernów paliwowych o klienta detalicznego. Włączenie się do tej walki potentata, jakim jest PKN Orlen (tradycyjnie największa liczba stacji paliw w naszym kraju), wróży w tym zakresie długie zmagania. Istotne jednak, by toczyły się one na uczciwych warunkach, a co do tego można mieć wątpliwości, jeśli na niektórych stacjach widać, że oferowana cena detaliczna paliwa jest niższa niż jego aktualna cena hurtowa – która stanowi przecież punkt odniesienia dla pozostałych graczy rynkowych. Niezależne stacje, tzw. prywatne, które i tak przez ostatni okres obniżyły marże prawie do zera, stawia to wręcz w sytuacji bankructwa.
Na rynkach światowych bez większych zmian. Mógłby je jedynie przynieść powrót do normalności w relacjach ropy WTI i Brent, tj. że w kraju tradycyjnie najwięcej konsumującym tego surowca jego ceny będą wyższe od europejskich. Tak zapewne stanie się, gdy na amerykańskie stacje dotrą efekty decyzji o zaprzestaniu dotowania biokomponentów. Wciąż również czekamy na ruch Kremla w reakcji na zagrożenie wschodniego popytu na rosyjską ropę. Na razie jednak wartość USD i dyferencjału Ural/Brent sprawiają, że w polskich rafineriach kontynuowany jest wzrost cen.
PKN Orlen: Pb95 3950 zł/t (+64 zł/t w skali tygodnia i 5,56% od początku roku); Pb98 4035 zł/t
(+64 zł/t i 5,16%); ON 3778 zł/t (+41 zł/t i 4,68%); B100 3428 zł/t (+41 zł/t i 8,52%); ON Arktyczny 2 3988 zł/t (+41 zł/t i 4,43%); ON Miejski Super 4058 zł/t (+41 zł/t i 4,35%), ONG Ekoterm Plus 2625 zł/t (+30 zł/t i 3,67%). W skali miesiąca mamy jednak spadki: Pb95 -51, Pb98 -44; oleje napędowe (w tym B100) -37; a olej opałowy -600 zł/t. Zmiana od wartości szczytowych w kwietniu-maju br.: Pb95 -5,21%; Pb98 -7,09%; ON -6,16%; B100 -10,41%; ON Arktyczny 2 -5,85%; ON Miejski Super -5,75%; ONG Ekoterm Plus -11,63%.
Grupa Lotos: Pb95 3948 zł/t (+65 zł/t w skali tygodnia i 5,62% od początku roku); Pb98 4033 zł/t
(+65 zł/t i 5,25% od początku roku ); ON 3778 zł/t (+43 zł/t i 4,71%); B100 3528 zł/t (+133 zł/t i -2,22%); I Z-40 3988 zł/t (+43 zł/t i 4,45%); ONG Lotos Red 2625 zł/t (+25 zł/t i 3,75%). W skali miesiąca: Pb95 -51; Pb98 -44; ON -37, B100 +53, I Z-40 -37, ONG Red -65 zł/t. Zmiana od wartości szczytowych w kwietniu-maju br.: Pb95 -5,14%; Pb98 -5,79%; ON -5,83%; B100 -8,95%; I Z-40
-5,54%; ONG Red -11,65%.
Miasto | ON | Zmiana | Pb95 | zmiana | LPG | zmiana |
Białystok | 4,98 | -0,01 | 5,08 | -0,01 | 2,43 | -0,01 |
Bydgoszcz | 4,86 | -0,07 | 4,99 | -0,11 | 2,39 | -0,11 |
Gdańsk | 4,92 | -0,04 | 5,09 | 0,00 | 2,54 | -0,02 |
Katowice | 4,88 | -0,06 | 5,06 | -0,04 | 2,43 | -0,06 |
Kielce | 4,96 | -0,02 | 5,08 | -0,02 | 2,43 | -0,03 |
Kraków | 4,85 | -0,08 | 4,99 | -0,08 | 2,41 | 0,01 |
Lublin | 4,95 | -0,02 | 5,05 | -0,01 | 2,40 | -0,01 |
Łódź | 4,93 | -0,03 | 5,07 | 0,00 | 2,46 | 0,00 |
Olsztyn+ | 4,98 | -0,03 | 5,07 | -0,05 | 2,43 | -0,01 |
Opole | 4,88 | -0,03 | 5,04 | -0,04 | 2,47 | -0,07 |
Poznań | 4,86 | -0,12 | 5,02 | -0,07 | 2,61 | -0,04 |
Rzeszów | 4,94 | -0,05 | 5,06 | -0,07 | 2,43 | 0,00 |
Szczecin | 4,94 | -0,03 | 5,05 | -0,04 | 2,55 | -0,04 |
Warszawa | 4,92 | -0,02 | 5,07 | -0,03 | 2,52 | 0,00 |
Wrocław | 4,90 | -0,04 | 5,05 | -0,03 | 2,49 | -0,02 |
Zielona Góra | 4,80 | -0,05 | 5,07 | -0,04 | 2,53 | 0,01 |
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych |
|
|
|
Najniższe ceny oleju napędowego od dłuższego już czasu notujemy w Zielonej Górze (4,80 zł/l; -5 gr/l od ubiegłego tygodnia, a od początku roku -1 gr/l). Aż 5 gr/l drożej jest w Krakowie (-8 gr/l i +18 gr/l), a o 6 gr/l w Poznaniu (-12 gr/l i +21 gr/l) i Bydgoszczy (-7 gr/l i +21 gr/l). Tradycyjnie najwyższych cen żąda się w Olsztynie (4,978 zł/l; -3 gr/l, +16 gr/l), ale w tym tygodniu o 0,004 zł/l stolicę Warmii i Mazur wyprzedza … Białystok (4,982 zł/l; -1 gr/l, +34 gr/l). Od ubiegłego tygodnia najbardziej (o 12 gr/l) spadły ceny ON w Poznaniu. Od stycznia najbardziej niestabilny cenowo jest Białystok (+34 gr/l).
Najtańszą benzynę bezołowiową (4,99 zł/l) tankowano w tym tygodniu w Bydgoszczy (-11 gr/l i +12 gr/l) i Krakowie (-8 gr/l i +14 gr/l). Pozostałe stolice województw to średnia powyżej 5 zł/l. Najdrożej jest tym razem w Gdańsku (5,09 zł/l; b.z. i +12 gr/l) oraz – co zaskakujące: Białymstoku i Kielcach (5,08 zł/l zmiany odpowiednio: -1 gr/l i +24 gr/l oraz -2 i +13 gr/l). Od ubiegłego tygodnia największe obniżki (-11 gr/l) nastąpiły w Bydgoszczy. Od początku roku najbardziej niestabilny jest Białystok: +24 gr/l.
LPG najkorzystniej jest tankować w Bydgoszczy (2,39 zł/l; -11 gr/l i -26 gr/l). Lublin to już średnia 2,40 zł/l (-1 gr/l i -23 gr/l), a Kraków 2,41 zł/l (+1 i -21 gr/l). Najdrożej, tradycyjnie już jest w Poznaniu (2,61 zł/l; -4 i -3 gr/l) i Szczecinie (2,55 zł/l; -4 i -13 gr/l). Nietanie są też Gdańsk (2,54 zł/l; -2 gr/l
i -13 gr/l) i Zielona Góra (2,53 zł/l; +1 gr/l i -15 gr/l). Średnią detalicznych cen autogazu zdecydowanie zawyża Shell, bo jeśli w kwestii Pb95 i ON stacje te nie odstają zbytnio od innych (liderem wysokich cen nieodmiennie pozostaje Statoil, a niskich Lukoil), to jednak oferują najdroższe paliwa premium (V-power) i właśnie LPG. Najwięcej zmieniły się ostatnio ceny LPG w Bydgoszczy (-11 gr/l). To miasto jest również najbardziej niestabilne cenowo w skali roku – ceny autogazu spadły tam od początku stycznia o 26 gr/l.
Zespół PIPP
* Zestawienie powstało w oparciu o monitoring cen paliw w Polsce prowadzony przez Polską Izbę Paliw Płynnych
Źródło: PIPP
Źródło: PIPP
Źródło: PIPP
Źródło: PKN Orlen
Źródło: Grupa Lotos
Źródło: U.S. Energy Information Administration (EIA
Źródło: NBP
Źródło: NBP
Źródło: Daily Fuel Gauge Report
Źródło: Daily Fuel Gauge Report