Wiadomości

Komunikat cenowy, 2 marca 2011 r.

Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce 2 marca 2011 r. kształtowały się na poziomie 4,81 zł za litr ON, 4,88 zł/l Pb95 i 2,60 zł/l LPG. Od ostatniego tygodnia (notowanie z 23 lutego 2011 r.) ceny ON wzrosły więc o 6 gr/l, Pb95 o 4 gr/l, a LPG ponownie (jak przed tygodniem) spadły o 2 gr/l.

 

Wobec średniej lutego br. ceny w tygodniu 23 lutego - 2 marca br. kształtują się następująco: ON +13, Pb95 +6, LPG -4 gr/l. Wobec średniej stycznia jest to: +11, +1 i -6 gr/l, średniej 2010 r.: +51, +31 i +37 gr/l, a średniej ostatnich 5 lat: +82, +61 i +50 gr/l. Od ubiegłego tygodnia o 4 gr zmniejszyła się pomiędzy poszczególnymi stacjami rozpiętość cenowa ON (z 45 na 41 gr), o 2 gr/l LPG (z 45 na 43 gr), a o 5 gr/l zwiększyła Pb95 (z 34 na 39 gr).

 

Po raz pierwszy od dłuższego czasu mamy sytuację, że na stacjach niezależnych i stacjach koncernowych takie same są średnie ceny podstawowych paliw – jedynie LPG jest na tych pierwszych tańsze o 4 gr/l. Na niektórych stacjach zrównały się już ceny oleju napędowego i benzyn (a zwłaszcza paliw premium).

 

Ceny paliw w Polsce 02.03.2011 r. (zł/l)

 

 

min.

śr.

maks.

ON

4,58

4,81

4,99

Pb95

4,70

4,88

5,09

LPG

2,36

2,60

2,79

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

 

 

Najniższe ceny oleju napędowego, 4,72 zł/l mamy w Poznaniu (zmiana od ubiegłego tygodnia: +3 gr/l, a od początku roku +7 gr/l). Za 4,75 zł/l można jeszcze kupić ON w Bydgoszczy (+1 i +10 gr/l), Lublinie (+3 i +2 gr/l) i Szczecinie (+2 i -4 gr/l). Katowice to już cena średnia 4,76 zł/l (+5 i +3 gr/l). Najdrożej jest w Olsztynie: 4,90 zł/l (+8 i +8 gr/l) oraz Zielonej Górze: 4,88 zł/l (+7 i +7 gr/l). Ze średnią 4,85 zł/l nie najgorzej więc wypada Warszawa (+4 i +5 gr/l), nie mówiąc już o 4,83 zł/l w Opolu (+4 i +4 gr/l) – to ostatnie to zapewne efekt uruchomienia rurociągu produktowego. Od początku roku największe wzrosty,+17 gr/l, dotyczą Białegostoku, a największe spadki mamy w Szczecinie (-4 gr/l). Od ubiegłego tygodnia największe wahania dotyczą Kielc (+13 gr/l).

 

Poznań ma również najtańszą benzynę bezołowiową: 4,80 zł/l (-4 i -2 gr/l). Tanie, 4,85 zł/l są również Bydgoszcz (+1; -2 gr/l), Szczecin (+2; -9 gr/l) i Wrocław (+1; -9 gr/l), za to już 4,86 zł/l jest Gdańsku (b.z. i -11 gr/l), Katowicach (+6; -6 gr/l), Krakowie (+8; +1 gr/l) i Łodzi (+1 i -5 gr/l). Nieźle wypada Opole: 4,87 zł/l (b.z.; -12 gr/l). Najdrożej, 4,91 zł/l, jest tym razem w Rzeszowie (+7 gr/l; b.z.) i Olsztynie (+4 i -11 gr/l). Nietanio, 4,90 zł/l jest w Warszawie (+3 i -7 gr/l) i Białymstoku (+13; +6 gr/l). Od ubiegłego tygodnia największe podwyżki nastąpiły w Białymstoku (+13 gr/l). Spadki zaś w Poznaniu (-4 gr/l). Największe wahania od początku roku, -12 gr/l, mają Opole i Zielona Góra.

 

LPG znowu najkorzystniej tankować w Rzeszowie: 2,45 zł/l (-7 i -18 gr/l). Kraków to już cena średnia 2,53 zł/l (-3 i -9 gr/l), a Lublin 2,54 zł/l (-1 i -9 gr/l). Najdrożej jest w Warszawie (2,67 zł/l; b.z.) i Szczecinie (2,66 zł/l; -1 i -2 gr/l). Nietanie są Gdańsk (2,64 zł/l; -1 i -3 gr/l.), Poznań (2,63 zł/l ; -9 i -1 gr/l)  i Opole (2,63 zł/l ; -1 i -3 gr/l). Najwięcej, bo o 9 gr/l, spadły ostatnio ceny LPG w Poznaniu. Za to w ciągu roku w stolicy podkarpackiego: -18 gr/l.

 

Miasto

ON

Zmiana

Pb95

zmiana

LPG

zmiana

Białystok

4,81

0,08

4,9

0,13

2,57

-0,02

Bydgoszcz

4,75

0,01

4,85

0,01

2,57

-0,05

Gdańsk

4,79

0,00

4,86

0,00

2,64

-0,01

Katowice

4,76

0,05

4,86

0,06

2,58

-0,03

Kielce

4,8

0,13

4,88

0,04

2,62

0,01

Kraków

4,76

0,09

4,86

0,08

2,53

-0,03

Lublin

4,75

0,03

4,87

0,01

2,54

-0,01

Łódź

4,79

0,04

4,86

0,01

2,6

0,01

Olsztyn

4,9

0,08

4,91

0,04

2,62

-0,01

Opole

4,83

0,04

4,87

0,00

2,63

-0,01

Poznań

4,72

0,03

4,8

-0,04

2,63

-0,09

Rzeszów

4,82

0,10

4,91

0,07

2,45

-0,07

Szczecin

4,75

0,02

4,85

0,02

2,66

-0,01

Warszawa

4,85

0,04

4,9

0,03

2,67

0,00

Wrocław

4,76

0,03

4,85

0,01

2,6

-0,08

Zielona Góra

4,88

0,07

4,88

0,05

2,62

0,00

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

 

 

 

 

Na polskim rynku hurtowym w Orlenie od 23.02 br. cena Pb95 wzrosła o 101 zł/t (3938 zł/t; 3%), w Lotosie o 88 zł/t (3928 zł/t; 2,29%). Benzyny premium, Pb98 w PKN: +111 zł/t (4017 zł/t; 3%), w Lotosie: +99 zł/t (4007 zł/t; 2,53%). Relacja cen hurtowych polskiego oddziału BP do PKN-u wciąż kształtuje się następująco: Pb -20 i ON -30 zł/t.

 

Także ceny ON i ONG wracają na szczyty. W Lotosie wzrost 3,84% (+143 do 3868 zł/t; 7,21% od 01.01 br. i 20,24% od 01.01.2010 r.); w Orlenie 4% (+142 do 3868 zł/t; 7% od 01.01 br. i 23% od 01.01.2010 r.).  O tyleż zdrożały w Płocku oleje napędowe premium: Arktyczny 2 (4078 zł/t; 4 i 7% oraz 17% 22.10.2010 r.) i Miejski Super (4148 zł/t; 4, 7 i 29%); oraz B100 (3468 zł/t; 4, 10 i 14%). W Lotosie o 143 zł/t drożeje B100  (3868 zł/t: 3,84; 7,21 i 20,24%) oraz I Z-40 (4078 zł/t: 3,63; 6,81 i 30,96%).

 

Jeśli zatem za punkt wyjścia wziąć ww. oficjalnie publikowane dane, to po dodaniu wszystkich kosztów marża detaliczna stacji paliw osiąga wartości ujemne (zwłaszcza przy płatności kartą). Wiadomo jednak, że przy długoterminowych zakupach hurtowych podmioty sieciowe mogą uzyskać kilkudziesięciogroszowe rabaty – taka konstrukcja formuły cenowej stoi jednak w sprzeczności z regułami gospodarki wolnorynkowej i wyklucza z rynku graczy niezależnych.

 

Różnica B100/ON: Lotos 100, Orlen 400 zł/t. Pb/ON ponownie maleje poniżej 100 zł/t (2%, tydzień temu 3%, w 2010 r. ok. 10%). 210 zł/t to dystans olejów premium do ON. Różnica PB95/98 delikatnie wzrasta (do 79 zł/t). Paliwa grzewcze: ONG Ekoterm Plus +147 zł/t (2805 zł/t; 6, 11 i 39%); ONG Red +143 zł/t (2812 zł/t; 5,36; 11,15 i 41,95%) – i wcale nie tłumaczy tego ostra zima.

 

Możliwość interwencji państw europejskich lub USA w Libii wciąż powoduje niepewność giełd światowych. Nieoczekiwanie spadły też zapasy ropy i benzyny w USA.W środę, 2 marca br. baryłka Brent ponownie sięgnęła 116 USD (7,19% w skali tygodnia). WTI 99,61 USD/b (7,51%). Ural 113,25 USD/b (5,51%). Nieznacznie osłabia się dziś złotówka oraz zmniejsza relacja USD/EUR.

 

* Zestawienie powstało w oparciu o monitoring cen paliw w Polsce prowadzony przez Polską Izbę Paliw Płynnych

Wróć