Wiadomości

Kartą paliwową za e-myto


Od 1 lipca br. opłaty na płatnych odcinkach dróg będzie można regulować kartami paliwowymi UTA i DKV. Posiadacz samochodu nie będzie musiał więc z góry wykładać gotówki na pokrycie opłat ? termin płatności wyniesie 21 dni.

 

W lipcu 2011 r. rusza w naszym kraju elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL, który zastąpi dotychczas obowiązujący system winiet. Na autostradach płatnych, obok bramek poboru opłat, wyznaczone zostaną pasy do elektronicznego poboru myta. Kiedy pojazd wyposażony w urządzenie do obsługi viaTOLL zbliży się do szlabanu, ten otworzy się automatycznie, tak samo automatycznie zostanie naliczona opłata. Kierowca nie będzie musiał więc zatrzymywać się, by regulować należność gotówką.

System obowiązywać będzie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusy. W pierwszym etapie dotyczył będzie 1573 km dróg krajowych. Do 2014 r. obejmie 2880 km autostrad i dróg ekspresowych oraz sieć dróg krajowych innych klas. Od 1 styczna 2012 r. z analogicznego systemu viaAUTO będą mogli skorzystać użytkownicy aut osobowych ? będzie to dla nich alternatywa dla gotówkowych opłat za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Stawki opłat i wykaz płatnych odcinków reguluje przyjęte 22 marca br. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, które różnicuje opłatę w zależności od norm emisji spełnianych przez pojazd (np. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej <3,5 t<12 t, spełniający normę EURO 5 na drogach krajowych klasy A i S zapłaci 0,20 zł/km, a spełniający EURO 2 aż 0,40 zł/k). Nie ma jednak zróżnicowania ze względu na nacisk na oś.

Przychody z e-myta trafią do Krajowego Funduszu Drogowego i zostaną przeznaczone na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej. Prognozowane przez GDDKiA wpływy do połowy 2018 r. wyniosą 14,2 mld zł od samochodów <3,5 t DMC i 9,4 mld zł od aut osobowych ? w ramach manualnego poboru opłat na autostradach. Natomiast koszt zbudowania systemu ma zamknąć się kwotą 4,9 mld zł.

Z mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się obecnie w internecie oraz w każdym punkcie dystrybucji i obsługi klienta viaTOLL, jednak dokładne dane będą dostępne dopiero od 2 maja 2011 r., gdy system ruszy. Budową systemu, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zajmuje się firma Kapsch Telematic Services. Obsługą płatności zajmą się operatorzy kart paliwowych, firmy UTA i DKV.

 

Działanie systemu

viaTOLL jest oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Na system składają się dwa elementy: urządzenie pokładowe viaBOX (nadajnik, który kierowca musi nakleić na przedniej szybie) oraz antena umieszczona na tzw. bramownicach (odbiornik). Kiedy pojazd z viaBOX zbliża się do punktu poboru myta, urządzenie komunikuje się przy pomocy technologii mikrofali z antenami na bramownicach, przesyłając dane o pojeździe. Na tej podstawie naliczana jest opłata. ? Dwie pierwsze takie bramownice stanęły 28 marca 2011 r. na trasie ekspresowej S1 w okolicach lotniska Pyrzowice ? informuje Dorota Prochowicz z Kapsch Telematic Services. Najbardziej zaawansowane prace są na Mazowszu. Do końca kwietnia ma stanąć 100 bramek. Do

Płatność w systemie viaTOLL może być rejestrowana w systemie: post-paid (płatność z dołu na podstawie faktury) lub pre-paid (przedpłata z ?naładowanego? wcześniej konta). W tym drugim wypadku zawsze jednak istnieje niebezpieczeństwo, że pojazd wyjedzie w drogę bez uzupełnionego konta na opłaty, a warto wiedzieć, że uzupełnieniem systemu mają być krążące co kilkadziesiąt kilometrów samochody wyposażone w skaner, który będzie sprawdzał: czy urządzenie viaBOX jest w aucie obecne, czy nie zostało np. ukradzione czy przeklejone z innego pojazdu tego samego właściciela. Kary mają być dotkliwe. Jednak na pytania dziennikarzy branżowych Tomasz Połeć, Główny Inspektor Transportu Drogowego, odpowiada, że na razie nie ma etatów, by tę funkcję realizować.

? DKV Euro Service, jako jeden z dwóch operatorów kart paliwowo-serwisowych w Polsce, zapewni pełną obsługę systemu viaTOLL: od dostarczenia viaBOX, poprzez pełną obsługę rozliczeń, aż po program eReporting DKV do zarządzania transakcjami ? informuje Barbara Ryttel, z ramienia First PR zajmująca się obsługa medialną firmy DKV w Polsce. Przewoźnicy, którzy korzystać będą z DKV Card w Polsce, mogą to również robić za granicą, firma obsługuje bowiem wszystkie systemy pobierania myta działające w Europie. Każdorazowo wymaga to jednak innych nadajników. Na pytanie dziennikarzy, czy tych systemów nie można zunifikować, Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska, odpowiada: ? Z technicznego punktu widzenia nie ma przeszkód.

W Polsce uruchomione zostaną także 223 zostaną punkty obsługujące klientów viaBOX. Większość z nich będzie zlokalizowana na stacjach benzynowych (Orlen, BP i Lotos), przejściach granicznych i innych miejscach łatwo dostępnych dla transportu. Położone będą na drogach objętych opłatą lub w ich pobliżu.

W punktach tych będzie można:

  • nabyć urządzenie viaBOX, uiszczając kaucję 120 zł
  • doładować swoje konto viaTOLL przy pomocy karty paliwowej
  • sprawdzić swoje konto i otrzymać listę transakcji
  • złożyć skargę dotyczącą viaBOX
  • zgłosić zaginięcie viaBOX lub problemy techniczne

 

e-myto w krajach europejskich

W Europie działają systemy opłat drogowych oparte na mycie elektronicznym lub winietach.

  • Kraje, w których pobierane jest myto elektroniczne to: Niemcy, Austria, Czechy, Słowacja, Rumunia, Włochy, Francja, Hiszpania.
  • Kraje, w których obowiązuje jednolita Eurowinieta to: Dania, Szwecja, Belgia, Holandia i Lukemburg.
  • Pozostałe kraje prowadzą własne systemy winietowe, np. Węgry, Słowenia czy Bułgaria.

Rozliczanie e-myta za pośrednictwem operatora karty paliwowej jest najbardziej popularną metodą regulowania tych należności w Europie. Właściciel pojazdu nie musi ponosić żadnych kosztów z tytułu opłat drogowych aż do momentu otrzymania faktury. Jednocześnie może na bieżąco śledzić w internecie transakcje dokonywane przez poszczególne pojazdy i z blisko miesięcznym wyprzedzeniem przygotować się na wydatki.

***

DKV Euro Service to międzynarodowy operator kart paliwowo-serwisowych DKV Card. Firma istnieje od 1934 r. i jest zarazem najstarszą i największą na drogach Europy organizacją serwisową. W Polsce współpracuje z siecią ponad 3200 stacji paliw i 150 warsztatów. Jest tu bezpośrednio reprezentowana od 18 lat. DKV Card umożliwia bezgotówkowe tankowanie na stacjach różnych marek i dostęp do wielu usług dodatkowych, m.in. serwisów naprawczych, internetowych serwisów mapowych, doradztwa, kalkulatorów opłat drogowych, czy fakturowania netto i zwrotu zagranicznego VAT.

UTA Polska jest przedstawicielem niezależnego emitenta i dystrybutora specjalistycznych kart paliwowo-serwisowych dla samochodów ciężarowych, dostawczych, autobusów oraz flot samochodów osobowych. Od prawie 50 lat istnienia firma zdobyła zaufanie tysięcy klientów, którym wydała 450 tys. kart, dzięki którym klienci otrzymują na zasadzie opłat bezgotówkowych pełen zakres usług niezbędnych kierowcy w drodze, począwszy od paliwa, poprzez akcesoria i opłaty drogowe, a na myciu pojazdów kończąc.

Wróć