Wiadomości

Irańska ropa dla LOTOSU


Zarząd Grupy LOTOS S.A. potwierdza zamówienie tankowca „Atlantas”, na pokładzie którego znajdują się 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej. Jednostka zawinie do Naftoportu w połowie sierpnia. Z pełną ofertą Grupy LOTOS można było zapoznać się podczas XXIII Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2016, 11-13 maja 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie na stoisku B1.

Zniesienie sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, nałożonych na Iran, umożliwiło nawiązanie współpracy Grupy LOTOS S.A. oraz NIOC (National Iranian Oil Company), spółki odpowiadającej za sprzedaż irańskiej ropy na światowych rynkach. Negocjacje doprowadziły do uzgodnienia warunków handlowych, dzięki którym po raz pierwszy od wielu lat ropa irańska trafi do rafinerii LOTOSU w Gdańsku.

– Umowa przewiduje realizację jednorazowej, testowej dostawy 2 mln baryłek ropy naftowej typu Iranian Light – wyjaśnia Robert Pietryszyn, prezes Grupy LOTOS S.A. – Tak duża jednorazowa dostawa może być zrealizowana tylko z wykorzystaniem supertankowca typu VLCC (Very Large Crude Carrier). Tankowce klasy VLCC to jedne z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Warto podkreślić, że „Atlantas” będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu. 

LOTOS jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy do rafinerii w Gdańsku. W obszarze zainteresowania Spółki pozostają również ropy arabskie.

Ta transakcja LOTOSU potwierdza, że spółki Skarbu Państwa konsekwentnie działają w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dywersyfikacja dostaw ropy naftowej do Polski , w połączeniu z dobrą ekonomią takich dostaw to kierunek dobry nie tylko dla strategicznych interesów Państwa ale również naszej gospodarki – komentuje Dawid Jackiewicz, Minister Skarbu Państwa RP.

Intencją Grupy LOTOS S.A. i National Iranian Oil Company jest kontynuacja współpracy w ramach dostaw ropy do rafinerii w Gdańsku.

Zdaniem ministra energii Krzysztofa Tchórzewskiego zakup irańskiej ropy naftowej przez LOTOS to kolejny krok w kierunku dywersyfikacji źródeł dostaw. – Cieszę się, że wykorzystujemy sprzyjające warunki geopolityczne do nawiązywania nowych kontaktów handlowych. Wszystko po to, by zapewnić Polsce maksymalne bezpieczeństwo energetyczne – dodał minister Tchórzewski.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, „Atlantas” przed wejściem na Bałtyk przeładuje ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship transfer). Oba tankowce wpłyną następnie do gdańskiego Naftoportu. Zanim to nastąpi „Atlantas” przepłynie ponad 12 tysięcy mil morskich (22.261 km) okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez Kanał Sueski). „Atlantas” spodziewany jest w Naftoporcie w połowie sierpnia

(op. zp)

WIĘCEJ: czytaj w lipcowym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Jeżeli szukasz oferty franczyzowej dla swej stacji, odwiedź XXIV Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2017, tradycyjnie w maju w warszawskiej hali EXPO XXI.

Wróć

Wystąpił błąd

Wystąpił błąd

Co się stało?

Wysąpił błąd podczas wykonywania skryptu. Coś nie działa prawidłowo.

Jak mogę naprawić ten problem?

Otwórz plik system/logs/error.log i znajdź powiązaną wiadomość błędu (zazwyczaj ostatnia). Możesz również dodać ten wiersz do lokalnego pliku konfiguracji i odświeżyć stronę:

$GLOBALS['TL_CONFIG']['displayErrors'] = true;

Zauważ, że każdy będzie mógł zobaczyć błędy na Twojej stronie!

Dowiedz się więcej

Wykonywanie skryptu zostało zatrzymane z powodu błędu. Wiadomość o błędzie została ukryta z powodów bezpieczeństwa i może zostać znaleziona w pliku system/logs/error.log (patrz wyżej). Jeśli nie rozumiesz wiadomości błędu lub nie wiesz jak naprawić problem, przeszukaj Contao FAQ lub odwiedź stronę wsparciaContao.

Aby spersonalizować tą wiadomość, utwórz nowy szablon nazwany templates/be_error.html5.