Wiadomości

Hybrydowy samochód ciężarowy Volvo ustanowił nowe światowe rekordy prędkości


W Wendover, w amerykańskim stanie Utah, hybrydowy samochód ciężarowy Volvo, Mean Green, ustanowił nowe światowe rekordy prędkości.

Mean Green zwycięsko wyszedł z prób bicia rekordów prędkości, osiągając następujące rezultaty: na dystansie jednego kilometra ze startu lotnego: 236,577 km/h, na dystansie jednego kilometra ze startu zatrzymanego: 153,252 km/h.

 

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników Mean Green, tym bardziej zostały one uzyskane na tak dużej wysokości nad poziomem morza – powiedział Boije Ovebrink, właściciel i kierowca Mean Green. – Wiedzieliśmy, że położone na 1280 m n.p.m. Wendover będzie dla nas poważnym wyzwaniem.

 

Próby bicia rekordów zostały usankcjonowane przez United States Auto Club, związek motorowy zrzeszony w Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Obecnie nowe rekordy świata czekają na zatwierdzenie przez FIA, co nastąpi w ciągu 30 do 60 dni.

 

Podczas prób Mean Green pobił własne poprzednie rekordy prędkości na dystansie jednego kilometra: 218,780 km/h ze startu lotnego i 152,253 km/h ze startu zatrzymanego, ustanowione w czerwcu 2011 r. na lotnisku Hultsfred w Szwecji.

 

Poza zmodyfikowaną, aerodynamiczną karoserią, w niewielkim stopniu przypominającą swoim kształtem ciągnik siodłowy, Mean Green został zbudowany prawie wyłącznie z seryjnych podzespołów Volvo, w tym kabiny i ramy Volvo VN. Za napęd Mean Green odpowiada mocno podrasowany silnik Volvo D16, współpracujący ze zmodyfikowaną wersją zautomatyzowanej skrzyni biegów Volvo I-Shift, zdolną do współdziałania z elektrycznym silnikiem trakcyjnym. Dwa współpracujące ze silniki: elektryczny i wysokoprężny Volvo D16, łącznie zapewniają moc 2100 KM i moment obrotowy blisko 6780 Nm – z czego odpowiednio 200 KM i 1200 Nm pochodzi z silnika elektrycznego.

 

 

Rekordowy przejazd Mean Green można obejrzeć na kanale Volvo Trucks na portalu Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=3k0S5ePV3q4&list=UUkKEthtUQHmBqIYZTHyfXoA&feature=plcp 

 

Kilometr ze startu zatrzymanego – pojazd pokonuje 1000-metrowy odcinek pomiarowy najpierw w jednym, a potem w drugim kierunku, ruszając z miejsca. Średnia prędkość z obydwu przejazdów jest uznawana za oficjalny rezultat. Kilometr ze startu lotnego – pojazd pokonuje 1000-metrowy odcinek pomiarowy najpierw w jednym, a potem w drugim kierunku. W chwili przekroczenia punktu oznaczającego początek odcinka pomiarowego pojazd znajduje się w ruchu.

Wróć