Auto i Myjnia

GreenWay podsumowuje rok 2018: Elektromobilność coraz bardziej dostępna


GreenWay Polska zakończył 2018 r. z ponad dwa razy większą siecią i wysokim tempem rozbudowy.

WIĘCEJ czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Jeżeli szukasz oferty paliw alternatywnych czy infrastruktury elektromobilności (odmierzaczy CNG/LNG, ładowarek EV itp.), znajdziesz ją podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

W 2018 r. firma oddawała do użytku prawie 7 ładowarek miesięcznie. Plany rozwojowe  operatora największej w kraju sieci ładowania samochodów elektrycznych na 2019 r. obejmują ponaddwukrotnie wyższą niż w ubiegłym roku liczbę ładowarek oddanych do użytku, w tym pierwsze ultraszybkie ładowarki o mocy 350 kW, instalację magazynów energii, a także rozwinięcie sprzedaży akcesoriów i ładowarek.

W 2018 r. firma GreenWay Polska powiększyła sieć o 83 nowe punkty (68 własnych i 15 partnerskich) do łącznie 115. Do sieci przyłączano średnio w miesiącu prawie siedem nowych stacji ładowania. Do grona partnerów GreenWay dołączyła IKEA, przyłączając do sieci 8 własnych ładowarek AC.

Najpopularniejszym standardem ładowania w sieci GreenWay Polska jest CHAdeMO, który odpowiada za 2/3 wszystkich sesji ładowania. W ciągu roku klienci GreenWay pobrali łącznie 350 MWh do ładowania swoich samochodów. Statystycznie daje to około 56 minut na jedną sesję, w trakcie której pobierano 17 kWh. Ładowanie z sieci GreenWay pozwoliło zredukować emisję CO2 z silników spalinowych o prawie 300 ton.

Systematyczny wzrost liczby ładowarek przełożył się na liczbę klientów korzystających z usług ładowania. Na koniec roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było ponad 1800 osób. W ciągu roku do grona zarejestrowanych użytkowników sieci przyłączało się więc średnio ponad 150 kierowców. Dla porównania – w Polsce średnio w miesiącu rejestrowanych jest około 100 samochodów elektrycznych.

Istotnym wydarzeniem z punktu widzenia rozwoju polskiego rynku było wprowadzenie w maju 2018 r. odpłatności za usługi ładowania w sieci GreenWay. GreenWay jest do tej pory jedynym operatorem w kraju, który formalnie wyszedł poza fazę pilotażową wdrożenia swoich usług. Po początkowym spadku popytu na usługi, w szczególności ze strony firm flotowych, zainteresowanie usługami spółki wzrosło ponad dwukrotnie głównie dzięki znacznej rozbudowie sieci.

Nowe plany rozwoju

Istotnym wydarzeniem w rozwoju spółki była podpisana w październiku 2018 roku umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który zdecydował się wesprzeć GreenWay kwotą kredytu wysokości 70 mln PLN. Ma ona umożliwić rozbudowę sieci liczącej łącznie około 850 obiektów w ciągu trzech lat na terenie Polski i innych krajów regionu (macierzystej Słowacji, Czechach i krajach bałtyckich).

Miniony rok to dla GreenWay Polska czas intensywnej budowy sieci i uwiarygodnienia naszych planów inwestycyjnych w ramach współpracy z EBI – mówi Rafał Czyżewski, Prezes Zarządu GreenWay Polska. – To także możliwość aktywnego uczestniczenia w budowie elektromobilności w Polsce i popularyzacji ekologicznego transportu.

W obecnym, 2019 r., GreenWay Polska zamierza zainstalować 136 ładowarek, w tym 83 szybkich (50-150 kW), 7 ultraszybkich (350 kW), 39 AC (22 kW). Uruchamianie ładowarek jest uzależnione od kwestii formalnych związanych z przyłączaniem stacji do sieci operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), a już w niedalekiej przyszłości od odbiorów technicznych dokonywanych przez Urząd Dozoru Technicznego. W 2019 r. przy stacjach GreenWay pojawi się także 7 GridBoosterów (magazynów energii). Dodatkowo, firma chce rozwinąć sprzedaż akcesoriów i ładowarek, a na późniejszym etapie stworzyć własną markę ładowarek AC.

Nowi partnerzy…

Po Nissanie i BMW, do grona partnerów GreenWay dołączył Renault Polska. Klient, decydujący się na samochód elektryczny tej marki otrzymuje w prezencie przedpłaconą kartę umożliwiającą bezpłatne ładowanie samochodu przez okres trzech lat. Kwota, na którą opiewa karta (3 tysiące złotych) pozwala na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.

Dodatkowo to samochody elektryczne tej właśnie marki (Renault ZOE) pojawiły się w ofercie Traficar, który energię do ich zasilania uzupełniał z ładowarek GreenWay. Firma udostępniała dziewięć aut w miastach, gdzie działa wypożyczanie na minuty.

Systematycznie rośnie liczba firm, które podejmują z nami współpracę partnerską. Jesteśmy dumni, że są wśród nich takie podmioty, jak IKEA czy Kaufland. Pokazuje to też zalety przyjętego przez nas modelu rozwoju biznesu – naszą intencją nie jest jedynie stawianie ładowarek, ale całościowa, kompleksowa obsługa klienta e-mobilnego. Dlatego rozszerzamy sieć również poprzez naszych partnerów, oferując im usługę operatorską, jednocześnie zarządzamy całościowo tym systemem– dodał Rafał Czyżewski. – Chcemy też zaistnieć szerzej w sektorze konsumenckim, oferując dodatkowe produkty i usługi oraz wsparcie dla naszych klientów.

Źródło: GreenWay, fot. arch. Międzynarodowych Targów STACJA PALIW

Wróć