Auto-Flota

FM Logistic: Lean Management w Logistyce


FM Logistic w porozumieniu z jednym ze swoich klientów, firmą Carrefour, realizuje projekt, którego celem jest usprawnienie procesów związanych z obsługą klienta oraz wyeliminowaniem potencjalnych strat w całym łańcuchu realizowanych dostaw. W projekcie wykorzystywane są narzędzia Lean Management, m.in. wspólne warsztaty, gry symulacyjne oraz grupy zadaniowe. To już kolejny tego typu projekt, realizowany przez FM Logistic wspólnie z klientem.

- To już kolejny projekt Lean Management, zorganizowany wspólnie i na rzecz naszego klienta – mówi Jarosław Urbański, Kierownik ds. procesów w polskim oddziale FM Logistic – 6 lat temu Zarząd firmy zdecydował o wdrażaniu kultury Ciągłego Doskonalenia w całej firmie. Metodologia ta skupia się wokół potrzeb klienta, więc realizacja tego typu projektów wspólnie z klientami jest naturalnym etapem w jej wdrażaniu. Dla FM Logistic taka forma współpracy z klientami jest normalną praktyką, jednak na rynku usług logistycznych klienci rzadko spotykają się z tak otwartym podejściem. Jesteśmy więc w swoim podejściu pozytywnym wyjątkiem na rynku – dodaje.

W ramach projektu, realizowanego wspólnie z Carrefour, w drugiej połowie 2017 roku odbyły się spotkania i warsztaty podczas których 33 osoby: pracownicy obu firm na co dzień realizujący procesy dostaw towarów w magazynach, sklepach oraz w działach planowania i obsługi klienta, poddali analizie procesy pod kątem występujących strat w procesach. W ten sposób wyodrębniono 325 przypadków marnotrastw zachodzących w całym łańcuchu dostaw, zarówno po stronie operatora logistycznego jak i podczas transportu, dostaw do sklepów, aż po rozłożenie towarów na sklepowych półkach.

Kolejnym etapem była ocena procesów pod kątem powtarzalności problemów, a także selekcji przypadków marnotrastw biorąc pod uwagę ich stopień trudności oraz potencjalne korzyści jakie można osiągnąć po ich zlikwidowaniu. Na tej podstawie możliwe było przygotowanie rekomendacji dla pierwszych projektów zmian w najważniejszych procesach. Zarządy obu firm FM już zatwierdziły ich listę co pozwoli na rozpoczęcie prac drożeniowych. Ich efekty będą znane pod koniec roku.

- Dzięki analizie z zastosowaniem narzędzia Lean Management możemy zoptymalizować nasz łańcuch dostaw i wszystkie procesy zachodzące na poszczególnych jego etapach. To bardzo cenne warsztaty dla wszystkich pracujących w logistyce, które pomagają w ograniczeniu marntorastwa, co jest jednym z priorytetów sieci Carrefourpowiedział Sebastian Kawecki, Dyrektor Supply Chain w Carrefour Polska.

Zajęcia Lean Management z Carrefour były już kolejnymi warsztatami, przygotowanymi i zrealizowanymi dla klientów FM Logistic. Jednym z ich podstawowych celów jest zbudowanie wspólnych zespołów pracowników, którzy wspólnie czuwają nad wdrożeniem procesów usprawniających zarówno po stronie dostawcy usług logistycznych jak i po stronie klientów. W przypadku projektu realizowanego dla Carrefour określone cele warsztatu zostały osiągnięte: zaprezentowano pracownikom klienta metodologię Lean Management, opracowano projekty usprawniające usługi od strony kosztowej i jakościowej, zbudowano zespół pracowników z obu firm, którzy wspólnie pracują nad wdrożeniem wypracowanych propozycji usprawnień.

Informacje dodatkowe:

O FM Logistic w Polsce

FM Logistic Polska to oddział międzynarodowego organizatora rozwiązań logistycznych. Swoją działalność w Polsce firma rozpoczęła w 1995 roku. FM Logistic Polska posiada 9 centrów logistycznych i zatrudnia blisko 3 tysiące pracowników, dysponuje łącznie ponad 630 tys. m2 powierzchni magazynowej oraz flotą ok. 2 tysięcy pojazdów.

O FM Logistic na świecie

W ciągu 50 lat, firma FM Logistic stała się jednym z międzynarodowych liderów
w dziedzinie magazynowania, transportu i pakowania. Jako niezależna i rodzinna grupa, jest uznawana za eksperta w obsłudze logistycznej klientów z sektora dóbr konsumpcyjnych, środków czystości  i kosmetyków, artykułów przemysłowych oraz produktów ochrony zdrowia.

FM Logistic jest obecne na 3 kontynentach i w 5 strefach biznesowych (Europa Zachodnia, Europa Środkowa, Europa Wschodnia, Azja i Ameryka Łacińska). Obecnie operator zatrudnia prawie 26 000 pracowników i osiąga przekraczające miliard euro przychody (z czego 63% jest realizowane w skali międzynarodowej). Grupa jest pionierem w zakresie przyszłościowych, skutecznych rozwiązań optymalizujących łańcuchy dostaw, autorem koncepcji, takich jak pooling (wspólne zarządzanie zasobami transportowymi i logistycznymi) i Collaborative Routing Centre (łączenie przepływu towarów wielu klientów i dostawców). We współpracy z producentami firma opracowała również innowacyjne rozwiązania wykorzystywane w magazynach jutra, takie jak: AGV, drony, roboty, wykorzystanie
Big Data etc. FM Logistic także aktywnie wspiera także start-upy, powstałe w duchu tzw. gospodarki współdzielenia, które mogą mieć wkład w rozwój  dziedzin takich jak magazynowanie i transport. Mając na względzie nowe wzorce konsumpcyjne, firma FM Logistic stworzyła i wdrożyła projekt  CityLogin, przyjazne dla środowiska rozwiązanie  dla tzw. ostatniej mili dla dostaw w Rzymie, Madrycie i Paryżu, Moskwie i Warszawie.

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce prawie 900 sklepów w 5 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230.000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.

Carrefour, światowy lider i referencyjna sieć branży detalicznej, posiada ponad 12 000 sklepów i e-sklepów w ponad 30 krajach. Carrefour jest multilokalną, multiformatową i omnikanałową grupą handlową, zatrudniającą ponad 384 000 osób na całym świecie i generującą sprzedaż w wysokości 103,7 miliarda euro w 2016 roku. Każdego dnia 13 milionów klientów na całym świecie odwiedza sklepy Carrefour, których wyróżnikiem jest jakość i zaangażowanie w zrównoważony handel.

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy. Wszyscy pracownicy Carrefour Polska przyczyniają się do realizacji tej polityki poprzez programy: STOP Marnotrawstwu, Z miłości do Zdrowia oraz Różnorodność.

Źródło: FM Logistics, fot. Daniel Franke Dyrektor Generalny FM Logistic

 

Wróć