Auto i Myjnia

Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach: Polska stanie się elektromobilna


Od czasu ogłoszenia Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju elektromobilność stała się jednym z głównych tematów w przestrzeni publicznej. Zagadnień związanych z tym sektorem nie mogło zabraknąć podczas odbywającego się w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

 Przedstawiciele administracji publicznej oraz przedsiębiorcy w kilku różnych panelach omawiali kwestie związane z osiągnięciami w dziedzinie elektromobilności i barierami, stojącymi przed popularyzacją napędu elektrycznego. Wiele podmiotów państwowych oraz prywatnych zaangażowało się w rządowy Plan Rozwoju Elektromobilości. Spółki energetyczne sfinansowały powstanie podmiotu, który nadzorować będzie prace związane z powstawaniem polskiego samochodu elektrycznego.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju koordynuje projekty obejmujące transport publiczny. Natomiast koncerny paliwowe prowadzą prace związane z rozwojem sieci ładowania. Wszystko zmierza w odpowiednim kierunku. Ostatnie dwa lata to intensywny okres opracowywania planu popularyzacji napędu elektrycznego. W tym czasie powstała duża liczba instytucji i konsorcjów, które wspomagają ambitne plany rządu ogłoszone przez Premiera Mateusza Morawieckiego. Jednak przed elektomobilnością jawią się również bariery i przeszkody, które mogą zahamować jej rozwój. Jednym z kluczowych wyzwań dla branży jest zwiększenie dostępności baterii elektrycznych.

To jedna z ważniejszych kwestii związana z rozwojem elektromobilności. Konstrukcja baterii wymaga specyficznych surowców, takich jak lit czy kobalt. Międzynarodowe korporacje zapewniają sobie złoża tych surowców, co wpływa na kształtowanie się cen. Polska również powinna poczynić odpowiednie kroki w celu zagwarantowania sobie stałych dostaw tych surowców przyznaje Tomasz Wołk-Jankowski, Prezes BMZ Poland.

Podczas debat wielokrotnie wskazywano na wodór jako doskonałe uzupełnienie elektryczności. Napęd wodorowy, podobnie jak elektryczny, jest całkowicie bezemisyjny, dlatego może wspierać działanie baterii elektrycznych bez negatywnego oddziaływania na środowisko. W opinii ekspertów, elektryczność w motoryzacji to etap przejściowy, który prowadzi do popularyzacji właśnie tego surowca jako kluczowego rodzaju napędu. Rolę wodoru podkreślił również podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, Michał Kurtyka.

- Chcemy stworzyć swoistą masę krytyczną, instytucji badawczych i przedsiębiorstw przemysłowych, które byłyby zainteresowane produkcją wodoru jako paliwa dla transportu oraz opracowaniem technologii ogniw wodorowych. Prowadzimy prace analityczne, które pozwolą odpowiedzieć już pod koniec tego roku, jak ma wyglądać gospodarka wodorowa w Polsce w perspektywie krótszej - pięć lat, i dłuższej – na przykład za piętnaście lat.

W dyskusji nad obecnym stanem oraz perspektywami segmentu elektromobilności często odwoływano się do energetyki, mającej przecież bezpośredni wpływ na rozwój tego rynku. Prezentowano kilka wizji rozwoju polskiego mikstu energetycznego, rozważając wykorzystanie magazynów energii. Stanowią one doskonałe wsparcie dla odnawialnych źródeł energii, które zyskują w Polsce coraz większą popularność.

- Do 2030 roku wskaźnik ten ma osiągnąć poziom 30-35 procent, a w 2050 roku wzrosnąć do 50 procent. Sieć będzie potrzebowała pomocy ze strony magazynów energii – oznajmiła Emilia Głozak, starszy specjalista w departamencie innowacji i rozwoju technologii Ministerstwa Energii.

 Zwracano również uwagę na bardzo istotny problem, jakim jest niespójna definicja magazynów energii w polskim ustawodawstwie. Krzysztof Kochanowski, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny Stowarzyszenia Polskiej Izby Magazynowania Energii (PIME) twierdził: Magazyny energii są inaczej definiowane w ustawie o OZE, elektromobilności i jeszcze inaczej w ustawie o rynku mocy. To implikuje pewne problemy. Jeżeli w ustawie o rynku mocy magazyn jest traktowany jako jednostka wytwórcza to z automatu jest taryfikowany podwójnie, a magazyn nie jest jednostką wytwórczą. To jest urządzenie, które pobiera i oddaje energię elektryczną.

Odpowiednie ustawodawstwo jest kluczowe dla dalszego rozwoju tego segmentu, bezpośrednio wpływając na kształt nie tylko samej elektromobilności, ale także całej energetyki. Popularyzacja magazynów energii może stworzyć zupełnie nowe możliwości dla osób posiadających samochody elektryczne i korzystających z sieci energetycznej. Warto pamiętać o tym, że po wprowadzeniu w Polsce rynku mocy, możliwe będzie nie tylko czerpanie elektryczności, ale także dostarczenie jej do sieci.

Dzięki magazynom energii będziemy mogli gromadzić generowaną przez OZE energię, a jej nadwyżki sprzedać na kształtującym się rynku. Podobne rozwiązanie może być stosowane w przypadku samochodów elektrycznych. Po zastosowaniu odpowiedniego wyposażenia możliwe jest przesyłanie i pobieranie energii bezpośrednio przez pojazd. Umożliwia to technologia Vehicle-to-grid (V2G). Aby móc korzystać z takich możliwości konieczne jest wyposażenie pojazdu w specjalne złącze np. CHAdeMO. Po jego zastosowaniu nasz pojazd może przekazywać zgromadzoną energię do sieci elektrycznej.

 - Elektromobilność otwiera nam wiele drzwi, które dotychczas pozostawały zamknięte, zmienia życie w wielu aspektach. Wystarczy spojrzeć na to, ile innowacji i rewolucyjnych rozwiązań wytworzono na potrzeby popularyzacji napędu elektrycznego. Jest to zarazem zagadnienie, które dotyka wielu branż, takich jak motoryzacja, zarządzanie miastem, ekologia, energetyka, czy IT - podsumowuje Tomasz Wołk-Jankowski, Prezes BMZ Poland.

Popularyzacja napędu elektrycznego to nie tylko szansa na pobudzenie innowacyjności polskiego przemysłu, ale również perspektywa dynamicznego rozwoju dla innych dziedzin gospodarki. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego mogliśmy przekonać się o tym, jak wiele stwarza ona możliwości – zarówno dla biznesu, jak i samego społeczeństwa

 ****

Grupa BMZ to wiodący na świecie dostawca inteligentnych systemów zasilania i magazynowania energii opartych o technologię litowo-jonową. Znaczącą rolę w grupie pełni BMZ Poland z Gliwic. Polska filia rozwija się dynamicznie od 2010 roku i obecnie zatrudnia ponad 800 pracowników. Firma dostarcza baterie do elektronarzędzi, narzędzi ogrodniczych, autobusów elektrycznych, rowerów oraz skuterów elektrycznych, aplikacji medycznych i wielu innych produktów. BMZ Poland nie tylko produkuje baterie, ale również je projektuje i rozwija w dziale Badań i Rozwoju. BMZ Poland zajmuje się także popularyzacją zastosowań technologii litowo–jonowej jako organizator międzynarodowej konferencji pt. Battery Experts Forum.

Grupa BMZ zlokalizowana jest na całym świecie. Posiada biura i fabryki w Niemczech, Chinach, USA, Francji, Polsce oraz w Japonii. Dzięki wykorzystaniu najnowszych, innowacyjnych technologii współpracuje z wiodącymi światowymi markami. Fabryki baterii w Gliwicach oraz w Karlstein są jednymi z najbardziej nowoczesnych w Europie.

Źródło: Grupa BMZ

Wróć